Adidas vs Thom Browne

Bitka za tri linije: Kako je počeo jedan od najvećih okršaja modne industrije?

11. siječanj 2023.

Fotografija: Profimedia

Adidas i Thom Browne posljednje dane su proveli na sudskim hodnicima. Sportski brend se nadao pozamašnoj odšteti, no tužbom su na koncu potpuno promašili.

Prepoznatljive tri pruge postale su dio bitke koja se ispostavlja jednom od najvećih u industriji mode. Sportski brend adidas i luksuzna kuća Thom Browne nalaze se u žustroj borbi za prava na tri linije, odnosno, adidas je taj koji svim snagama želi zaštiti svoje tri crte. Naime, tvrde da su četiri bijele linije koje koristi Thom Browne u svom dizajnu preslične njihovom znaku, što zbunjuje kupce i direktno oštećuje brend.

Nakon što se dvije stranke nisu uspjele dogovoriti samostalno, cijela priča otišla je na sud, a parnica je rasplet dobila u devet dana. Adidas je od luksuznog dizajnera zahtijevao odštetu u iznosu od gotovo 900 tisuća dolara te oko 7 milijuna dolara od navodne izgubljene prodaje, no sud je donio odluku u korist Thoma Brownea koji u dizajnu može zadržati svoje linije.

"Zadovoljni smo odlukom suda koji je utvrdio da Thom Browne nije ni na koji način oštetio adidas niti povrijedio njihov zaštitni znak. Već više od 20 godina, Thom Browne je snažna sila u luksuznoj modi, s jedinstvenom i osebujnom estetikom koja kombinira klasično krojenje s američkim senzibilitetom sportske odjeće. Radujemo se što možemo nastaviti pružati naš dizajn i kreativnost, koji je postao zaštitni znak brenda Thom Browne."

A kako je cijela priča krenula?

Bolje pitanje je možda - može li netko uopće "posjedovati" znak kao što su prugice (poznate kao varsity stripes koje se odnose na sportsku sveučilišnu odjeću), s obzirom na njihovu sveprisutnost? Sveučilišne jakne koje karakterizira detalj bijelih linija pojavile su se krajem četrdesetih godina prošlog stoljeća, a ubrzo adidas predstavlja sportske tenisice s tri bijele linije. U SAD-u, taj motiv se pojavljuje na sveučilišnoj sportskoj odjeći 1952. godine - što Thom Browne navodi kao svoju glavnu inspiraciju za odijela i sportske komade u svojim kolekcijama.

image

Dizajner Thom Browne na prvom danu suđenja
Fotografija: Profimedia

Inače, Thom Browne je luksuzna modna kuća osnovana u New Yorku 2001. godine. Njegove prepoznatljive čarape s tri bijele linije pojavile su se u ponudi oko 2005. godine. Dvije godine kasnije, prvi puta dolaze u kontakt s adidasom koji je zatražio od brenda da uklone tri linije - tada sklapaju dogovor nakon kojeg je Thom Browne umjesto tri, koristio četiri linije kako bi se razlikovao od sportskog giganta (četiri linije je navodno sugerirao adidas). Tek deset godina kasnije, 2018., adidas se ponovno javno oglasio - iz brenda su kazali kako nisu bili svjesni da Thom Browne cijelo vrijeme krši njihov dogovor i tako im čini štetu korištenjem prugica koje podsjećaju na njihovu sportsku odjeću. No ono što ih je tada potaknulo na reakciju je zapravo ulazak kuće Thom Browne na tržište activewear odjeće, odnosno sportskih komada koji su se sve češće pojavljivali u njihovim kolekcijama. 

image

Thom Browne Resort kolekcija za 2022.
Fotografija: IMAXtree

S druge strane, adidasova tužba u samom početku nije držal vodu - prvenstveno jer je riječ o brendovima koji ciljaju na sasvim drugačiju publiku i nisu direktna konkurencija. Adidas je sportski brend čije su cijene ipak pristupačne za veći dio tržišta, dok se Thom Browne obraća klijentima veće platežne moći te nudi luksuzne komade koji naglasak ne stavljaju na sport. Primjera radi, Thom Browne sako dolazi po cijeni od nekoliko tisuća eura, a adidasova jakna oko 200 eura. Iz te pozicije, Thom Browne nema nikakve koristi od toga da ga se povezuje s adidasom, sasvim suprotno. U slučaju da neka fast fashion kuća masivne proizvodnje koristi prugice slične adidasovima, priča bi bila drugačija.

image

Kolekcija sportskog brenda adidas
Fotografija: Profimedia

No još od 2018. godine, adidas budnim okom prati njujorški brend, a 2021. godine podiže i tužbu protiv Thoma Brownea.

"Thom Browne je iskoristio adidasov globalno poznati i prepoznatljiv three-stripe mark od kojih je brend zaradio milijune dolara kroz promociju. Unatoč tome što su u kući Thom Browne upoznati s poznatim obilježjem adidasa, proširili su svoju ponudu na sportsku garderobu koja je po estetici i prugama slična adidasovoj", naveli su tada i kazali kako će time "oštetiti brend i zavarati javnost" - iako je Browne cijelo vrijeme koristio četiri, a ne tri pruge. 

image

Fotografija: Profimedia

Tako se nalazimo u 2023. godini - na sudu je adidas istaknuo da Thom Browne koristi prugice, s namjerom privlačenja pažnje na svoju kolekciju sportske odjeće. Ističu da tri pruge koriste još od 1952. godine te da su one kao zaštitni znak učinile njihov brend vrijednim milijardama dolara. Browne je kazao kako je ova sudska bitka posljednja stvar koju je želio postići te da smatra kako je korištenje četiriju prugica najbolji kompromis jer je time ostao vjeran svojoj inspiraciji - sveučilišnim sportovima. Stvar se zakomplicirala i više nego što se očekivalo, no ako uzmemo u obzir sve činjenice, kao i onu da je riječ o simbolu koji nije toliko specifičan da bi se vezao samo za jednu modnu kuću, sve je naginjalo prema pobjedi Thoma Brownea, što je na koncu potvrdila i sudska odluka.