Modnim dizajnerima koji rade u nizozemskoj tvrtki The Fabricant alati za rad nisu škare, šivaći stroj i stol za krojenje, već monitor i razni računalni programi. U ateljeu u sjedištu tvrtke u Amsterdamu kreiraju, naime, isključivo virtualnu odjeću za avatare u videoigrama, kao i kreacije koje klijenti apliciraju na svoju fotografiju koju objavljuju na društvenim mrežama. U svom portfoliju imaju i sve veći broj suradnji s poznatim svjetskim dizajnerima na inovativnim projektima koji uključuju i blockchain i NFT tehnologiju: model haljine Iridescence, nastao u suradnji s 29-godišnjom dizajnericom Johannom Jaskowski i informatičkom tvrtkom Dapper Labs, prodan je na aukciji održanoj u sklopu sajma inovativnih tehnologija Ethereal Summit u New Yorku za šezdesetak tisuća kuna.
"Naša tvrtka djeluje na raskrižju mode i tehnologije, stvarajući modu i modna iskustva koja su uvijek digitalna, nikad fizička. Cilj nam je pokazati javnosti da odjeća ne mora biti fizička da bi postojala. Naša je odjeća napravljena po mjeri i u dogovoru s kupcem. Za nas rade vrhunski modni zanatlije koji posvećuju jednaku pažnju kroju, boji, materijalu i svakom detalju kreacije kao i njihovi kolege u svijetu fizičke mode. Jedina je razlika što naše kreacije postoje kao skup digitalnih podataka", kaže Michaela Larosse, direktorica odjela za odnose s javnošću, koja ono što rade u Fabricantu zove ''thought couture'', idejna moda (igra riječi izvedena iz pojma haute couture - visoka moda). No, postoji još jedna, i to vrlo bitna razlika. Proizvodnja digitalne odjeće ni izdaleka ne zagađuje okoliš kao ona fizičkih odjevnih komada i modnih dodataka, ne troše se prirodni resursi, ne ubijaju se životinje, niti se stvara tekstilni otpad koji je jedan od gorućih problema sadašnje, fizičke tekstilne industrije.
"Vjerujem da će digitalni modni sektor otvoriti nove kreativne puteve izvan granica fizičkog svijeta, istovremeno promičući održivost i drastično smanjujući negativne utjecaje trenutne modne paradigme na okoliš", rekao je Kevin Murphy, finsko-irski poduzetnik koji je The Fabricant osnovao s prijateljicama i kolegicama Amber Slooten, kreativnom direktoricom tvrtke, i Adrianom Hoppenbrouwer, koja je na poziciji direktorice financija.
Murphy je još kao student ranih 2000-ih počeo eksperimentirati s vizualnim efektima na filmu, da bi potom stečeno znanje iskoristio u radu u oglašivačkoj industriji.
"Bio sam samouk jer je u to vrijeme digitalna tehnologija bila tek u začecima. Za mene je sve to bila igra, hobi dok ne nađem ''pravi'' posao. Nisam ni slutio da ću na njoj moći zarađivati", rekao je Kevin, koji je vlasnik i tvrtke Motion Graphics za digitalnu animaciju i videoigre.
O digitalnom modnom biznisu počeo je razmišljati 2016., nakon slučajnog susreta s dizajnericom digitalne odjeće koju je angažirao da kreira kostime za njegove animirane likove. Dvije je godine razvijao sadašnji koncept poslovanja, da bi se u ožujku 2018. odvažio dati ostavku u oglašivačkoj agenciji, lansirati internetsku stranicu nove tvrtke te je objaviti na LinkedInu. Sljedeći dan nazvali su ga iz tvrtke Nike i ponudili suradnju. Premda se tada nije realizirala, Murphyju je taj interes dao vjetar u leđa, uvjerivši ga da je na dobrom putu.
Bio je u pravu, jer su ubrzo uslijedile brojne suradnje s klijentima koje u Fabricantu zovu digi-sapiensima, ljudima - i kupcima - nove generacije. Jedna od najzahtjevnijih bila je suradnja s kineskom multibrend modnom trgovinom I.T Hong Kong - u povodu njihovog tridesetog rođendana lanjskog su rujna dobili u zadatak da cijelu kolekciju odjeće osmišljenu za obljetnicu ''prebace'' u digitalni oblik u svrhu reklamiranja.
U Fabricantu ističu da je ovo prvi put da maloprodajna tvrtka takvog razmjera i dosega favorizira predstavljanje cijele kolekcije isključivo u digitalnom obliku, signalizirajući da modna industrija napušta dosadašnju praksu predstavljanja kreacija isključivo putem fotografije realnog predmeta. No, koliko god to bio opsežan projekt, Fabricantovom timu nije bio prvi takav. Molbu da fizički predmet ''obnove'' u digitalnom obliku dobili su i od britanske dizajnerice Sadie Clayton čija je kreacija - riječ je o plavoj bomber jakni s detaljima boje bakra, ukradena; dizajneri tvrtke su na temelju fotografija izradili njenu digitalnu repliku te tako omogućili da je dizajnerica ipak ima u svom arhivu.
"Digitalna moda je golemi i neiskorišteni kreativni teren, gdje ono što je prije bilo fizički nemoguće sada postaje moguće. Vidimo se kao modni skauti, predani istraživanju potencijala ovog novog svijeta kroz našu digitalnu modu i uvjerljive 3D modne narative. Surađujemo sa svjetskim robnim markama i trgovcima, donoseći svoju stručnost kao lidera u digitalnom modnom sektoru, kako bismo im pomogli da duboko zarone u njegove neograničene mogućnosti, objašnjava Michaela Larosse ulogu Fabricanta u budućnosti odijevanja.