Body positivity?

Do kada će modna industrija imati problem s konfekcijskim brojevima?

20. rujan 2020.
Fotografije: Imaxtree/Getty Images

U novoj dekadi kada slavimo i prihvaćamo različitosti, modna industrija i dalje živi dvedesetak godina u prošlosti. Jedna fotografija koja se proširila internetom dovoljan je podsjetnik na i dalje aktualni problem koji modne kuće imaju s konfekcijskim brojevima.

Zabrinjavajuća fotografija obilježila je ovaj tjedan i proširila se društvenim mrežama i portalima. Ako vam je promaklo, radi se o fotografiji modela sa snimanja i premalim Celine hlačama. Djevojka s fotografije nosi konfekcijski broj 36, ali ne može zakopčati sample uzorak hlača koje su krojene za snimanja. Poruka koja joj je poslana? Nisi dovoljno mršava! Problem je aktualizirala stilistica i nekadašnja modna urednica britanskog Voguea, Francesca Burns.

"Možemo li molim vas sample odjeću učiniti većom? Ne želim da se itko na mom setu osjeća manje vrijednim, a zaista često radim s modelima i predivnim ženama koje se unatoč tome što su divne kakve jesu, osjećaju 'prevelikima' za odjeću. Ovo je neprihvatljivo - krivo je sugerirati da je ovo norma, jer nije", dio je objave stilistice koja se proširila internetom.

Nerealni ideali ljepote koje nameće modna i beauty industrija stara su priča, no i dalje vrlo aktualna. Iako je istina da se stvari mijenjaju na bolje, ovo je samo jedan od primjera (rijetki koji je došao u javnost) koji pokazuje da je put do pomaka na bolje još dalek.

Body positivity pokret koji se proširio društvenim mrežama dobar je korak unaprijed, ali dok modne kuće i dalje nameću određene standarde ljepote premalenim konfekcijskim brojevima, ima li on smisla? "Voli svoje tijelo, savršena si takva kakva jesi - s manje ili više kilograma" pozitivne su poruke koje ne znače mnogo kada ne možete odjenuti hlače koje bi trebale biti vaš konfekcijski broj, osobito modelu koji ne stane u "uzorak" krojen isključivo za snimanja. 

Modni profesionalci koji se s ovakvim situacijama susreću svakodnevno sve češće progovaraju o problematici koja je, nažalost, i danas kada se raznolikost i ljepota slave i promiču, česta. Ne odnosi se to samo na Celine hlače i dizajnera Hedija Slimanea, već na industriju i društvo općenito. Posljedice iskrivljenih ideala ljepote koji su začeti u devedesetim godinama s heroin chicom aktualne su i danas. Ne treba napominjati koliko je djevojaka to ostavilo s poremećajem prehrane i narušenim samopouzdanjem. 

image
Manekenka Kate Moss devedesetih je bila predvodnica heroin chic lifestyla

Ako vam se čini da vas taj problem ne dotiče, razmislite koliko ste puta u trgovini isprobali svoj broj hlača koji vam je odjednom bio premalen, dok je isti broj hlača u drugoj trgovini pak bio prevelik. "Više ne stanem u svoj broj 36, jesam li se udebljala?" Vjerojatno ne, nije problem u kilaži, već u industriji u kojoj svaki brend definira svoje konfekcijske brojeve. Primjerice Bershka u kojoj mi je 36 premalen ili Mango u kojem mi je 36 širok i visi s bokova. 

image
S modne recije francuske kuće Celine, 2020. godina

Problem nerealnih ideala ljepote stalna je boljka modne industrije, danas možda i više no ikada, kada fotografije modela, manekenki i zvijezdi dolaze s još više kanala. Modne piste promoviraju izrazito mršave, tinejdžerske figure, s druge strane društvene mreže promoviraju široke bokove i prenaglašenu figuru pješčanog sata, uski nos, izraženu čeljust, po uzoru na Kim Kardashian West ili Kylie Jenner - izgled postignut plastičnim operacijama. Kao odgovor na mršavost otišli smo u drugu krajnost, jednako iskrivljenu. Raznovrsnost je pozitivna, no niti jedan ekstrem ne može biti dobar - zdravo tijelo u kojem se dobro osjećamo je norma prema kojoj trebamo težiti.

image
Iskrivljeni ideali ljepote na modnim pistama vrhunac su doživjeli prije desetak godina (s modne piste 2006. godine)

"Naša je odgovornost u ovoj industriji slaviti i osnaživati ljude kako bi se osjećali dobro - zašto bi inače itko trošio teško zarađeni novac na odjeću? Zato što se želi osjećati dobro! Isto tako se moramo pobrinuti za to da se ideali ljepote ne odnose samo na veličinu i da nisu nedostižni za većinu - nitko ne bi trebao pogledati modne izloge i osjećati se loše zbog njih", poručila je stilistica čiju su objavu prenijeli mnogi, no Hedi se na nju još nije oglasio. Ipak, viralnost koju je postigla ova objava ukazuje na promjenu u načinu razmišljanja većine, a što je još važnije - onih koji stvaraju i kreiraju modne sadržaje. Nadamo se samo da neće sve ostati na još jednom viralnom postu s Instagrama, već da će se promjena na bolje zaista dogoditi.