unaesthetik

‘Dobar dizajn je jednostavan, lako razumljiv, funkcionalan, idealno originalan i minimalno dizajniran‘

02. srpanj 2022.

Fotografija: Privatna arhiva

Dizajner koji se nalazi iza brenda unaesthetik o sebi ne voli govoriti puno, no zato njegov dizajn i unikatni modni komadi govore i više od riječi.

U mrežu dizajnera Marka Plukaveca rado bismo se zapetljali, kao što to već sezonama rade obožavateljice njegova brenda unaesthetik. Poseban vrsta dekonstruiranog pletiva njegov je prepoznatljivi znak, a kreacije koje stvara donose neku dozu bunta, ironije, koncepta koji je iznimno nosiv. Kako se hrvatski dizajn ove godine vratio na modnu pistu, vidjeli smo i novu kolekciju brenda unaesthetik, i poželjeli u njoj provesti ljeto. Polo majica je light motiv ove kolekcije o kojoj nam je Marko otkrio nešto više, kao i o samom kreativnom i dizajnerskom procesu, dobrom stilu i viziji budućnosti. Kako kaže, svoj rad, tehniku izrade i sav trud voli stavljati u prvi plan umjesto sebe. Razgovarali smo tako o modi i brendu Unaesthetik, kako bismo više saznali i o samom kreativnom umu koji stoji iza ove modne priče.

Kako ste i o čemu razmišljate ovih dana? Što vas inspirira?

- Hvala na pitanju, iako "sporo kuhan", zapravo sam sjajno. Ležim u debelom hladu, gledam u brdo prekoputa i razmišljam koliko još treba da dosegnemo komercijalno krio smrzavanje, jer ja sve preko 26 stupnjeva ne mogu i najradije bih prespavao ljeto. Kao zimsko dijete, ovih dana teško nalazim motivaciju, a kamoli inspiraciju. Ali rokovi su iz raja izašli.

image

Fotografija: Zvonimir Ferina

Posljednja kolekcija inspirirana je polo majicom, ne volite ih - ili? Kako su postale motiv kolekcije?

- Budući da imam manje pozornosti od četverogodišnjeg djeteta koje je pojelo 250 grama gumenih bombona, teško se mogu natjerati da pratim neki motiv kroz čitavu kolekciju, ali da, sve je počelo s polo majicom. Najružnijom polo majicom koja stoji u mom kostimografskom fundusu već neko vrijeme i u koju sam ja naprosto zaljubljen. Toliko su je puta odbili kao opciju za kostim da sam joj odlučio napisati ljubavno pismo kroz kolekciju. To je trajalo čitavih četiri komada. Ali hej, ja sam ponosan i na ta četiri!

Kako izgleda proces nastanka jednog komada, s obzirom na zanimljivi paučinasti materijal?

- Svaki se komad prvo sašije i onda satima ručno dekonstruira pretvarajući puno plošno pletivo u, kako su ih nazivali, "paučine satkane od konaca". Ta prozračna pjenasta struktura nedovršenih rubova koji zapinju za sve živo i neživo, čini prepoznatljivu unaesthetik modnu priču. I kad kažem ručno, onda mislim isključivo prstima, bez dodatne opreme. Kako dekonstrukcija dosta dugo traje, mozak u nekom trenutku ode na autopilot, uživa u pozadinskoj glazbi i odmara, a komad se takoreći stvara sam od sebe.

image

Fotografija: Privatna arhiva

Koliko pokušaja i pogrešaka je potrebno kako bi nastao komad s kojim ste zadovoljni?

- Da parafraziram Homera Simpsona - ako ti nije uspjelo od prve - jednostavno odustani. Tako da, sve što ste ikada vidjeli, dogodilo se iz prve.

Što je karakteristika dobrog dizajna, a što dobrog stila?

- Dobar dizajn je jednostavan, lako razumljiv, funkcionalan, idealno originalan i minimalno dizajniran. Dobar stil je iskren, izvoran, nonšalantan i bez puno truda.

image

Fotografija: Mare Milin

Kako izgleda vaš kreativni proces?

- Pa kad pričamo o pojedinom komadu onda je kreativni proces intuitivan i vrlo izravan. Od ideje do gotovog komada bez puno razmišljanja, a zatim se ti komadi jedan s drugim organski povezuju u nešto što se može nazvati kolekcijom. Iako, posljednja kolekcija nastala je upravo suprotno, s obzirom da je rađena namjenski za revijsku prezentaciju. Unaprijed definirana glazba i konačan broj modela činili su neku križaljku s onom maloprije spomenutom polo majicom kao već upisanim poljem.

image

Fotografije: Privatna arhiva

Što vam je prilikom kreiranja odjeće najvažnije?

- Fleksibilnost originalne ideje. I strpljenje.

Tko je djevojka ili muškarac koji nose vaš dizajn? Kako ih zamišljate?

- Nema pravila - unaesthetik komadi su u ormarima klijenata s oprečnim stilovima, raznih godišta, svih veličina i spolova. Zajedničko im je u principu to da razumiju da im se obraćam bez da ih poimence prozovem. I živo im se fućka za modne trendove, ustaljene društvene konvencije i nametnuta modna pravila. Nekada sam zamišljao, sad ih više promatram. Bude mi jako zabavno vidjeti kako se komadi interpretiraju na razne načine. Nešto što je trebalo biti jako "konceptualno" pretvara se u super seksi i obrnuto.

image

Fotografija: Senja Vild

Kroz narednih 5-10 godina, gdje se vidite, kakvu viziju o brendu imate u budućnosti?

- Rat, globalno zatopljenje, majmunske boginje, to nešto što me pika lijevo dole u prsnom košu već neko vrijeme… Za 5-10 godina 'ko živ, 'ko mrtav. Ali će cijene vjerojatno biti u Eurima i možda uspijem izbaciti web već jednom.

A u sadašnjosti, koji su trenutni ciljevi koje težite ostvariti? Na čemu trenutno radite?

- Na ljetnim capsule kolekcijama koje će uskoro biti dostupne na nekoliko novih prodajnih mjesta. Osim toga, razmatram ipak prezentirati zimsku kolekciju u revijalnoj formi, glazba je spremna.

image

Fotografije: Privatna arhiva