Kopenhagen Fashion Week, koji se svake godine zadnjih dana siječnja i prvih dana kolovoza održava u jednom od najuzbudljivijih i najutjecajnijih modnih središta Europe i svijeta, za mene je uvijek uzbudljiv spoj poslovnog putovanja i otkrivanja novih nevjerojatno kreativnih kolekcija i odličnih smjelih odjevnih kombinacija kojima tih dana vrve ulice glavnog grada Danske.
Ipak, ove, po svemu drugačije i potpuno neizvjesne 2020. godine, modna industrija se počela duboko mijenjati. Iako tada toga nismo mogli biti svjesni, zimski je Tjedan mode u Kopenhagenu krajem siječnja zapravo bio posljednja takva manifestacija globalno kakvu poznajemo. Zadnji Tjedan mode prije objave pandemije Covida-19, masovnih lockdowna diljem Istočne Azije, Europe, SAD-a, epidemioloških mjera i "novog normalnog". Tada sam sjedila na večeri sa svojom prijateljicom Melindom Wang, vlasnicom skandinavskog concept storea VEIN u Hong Kongu, slušala o demonstracijama i pojavi novog virusa kao o nečem dalekom i pomalo egzotičnom.
A odlazak u Kopenhagen ovog kolovoza preko noći je postao neizvjestan i u potpunosti ovisan o epidemiološkoj situaciji u Danskoj (ali i Hrvatskoj) koja je početkom srpnja nakon više mjeseci konačno objavila da su dozvoljeni isključivo poslovni ulasci u zemlju, naravno, s ciljem potpore danskom gospodarstvu.
I tako sam 8. kolovoza anno domini 2020. sletjela na Kastrup, kopenhaški aerodrom, opremljena zaštitnom maskom i službenim pozivima brendova Garderoba Concept Storeu, kao i potvrdama sudjelovanja na međunarodnim modnim sajmovima Revolver i CIFF. Već je sama zračna luka nagovještavala veliku promjenu u odnosu na prethodne ljetne tjedne mode - poluprazna, bez redova na provjeri putovnica, bez užurbanih turista koji govore svim mogućim jezicima i prepuni prtljage nastoje umiriti svoju djecu koja znatiželjno žure prema nekom izlazu.
Tako je bilo i u vlaku, glavnoj željezničkoj stanici u centru Kopenhagena i na ulicama grada u srcu sezone godišnjih odmora. Jedan novi Kopenhagen ljeti.
Veselilo me što sam usprkos situaciji znala da ću i ovoga puta u show roomovima susresti drage ljude s kojima radim već gotovo četiri godine i biti u mogućnosti vidjeti sve kolekcije naših brendova i opet fizički izdvojiti ono što će za šest mjeseci biti u ponudi kupcima Garderobe.
Zapravo je osnovna razlika ovog Fashion Weeka u odnosu na prijašnje bila u (ne)održavanju modnih revija, odnosno pronalaženju alternativnih načina prezentacije novih kolekcija koji su primjereniji sadašnjem trenutku.
U skladu s dosadašnjim nastojanjima, sve su kolekcije uspjele postići proizvodnu održivost i većim dijelom (70-100%) su proizvedene od recikliranih ili biorazgradivih materijala, čime su skandinavski brendovi ponovno potvrdili svoju poziciju globalnih predvodnika u modnoj održivosti.
U skladu s globalnim inicijativama modnih magova poput Dries Van Notena, svi brendovi su prilagodili isporuke kolekcija manjim dropovima i približili se ponovno starom sustavu “buy now - wear now”, što me osobno veseli.
U svakom slučaju, revije koje su bile održane, imale su vrlo intiman broj uzvanika i bile su organizirane na mjestima koja su osiguravala fizičku distancu. Pozivnice za sva ta događanja su time predstavljale još veću ekskluzivu nego ikada do sada.
Beskrajno daroviti Mark Kenly Domino Tan svoju je reviju održao u kopenhaškoj Tvornici umjetnosti i dizajna, Fabrikken for Kunst og Design, prostranoj hali koja inače može primiti više stotina uzvanika. Ovoga nas puta bilo svega sedamdesetak, uz decentnu klavirsku pratnju koja je odgovarala njegovim profinjenim modelima u bijeloj, offwhite i bež boji.
Lovechild1979 je za svoju reviju odabrao Cafe Victor, profinjeno mjesto s pariškim šikom u srcu Kopenhagena, jedno od onih mjesta gdje se dolazi vidjeti i biti viđen. Bili smo smješteni na propisnoj distanci za stolovima u samoj kavani i na terasi, uz čašu šampanjca, svježe kamenice i ponuđenu masku.
Henrik Vibskov, najavangardniji dizajner među brendovima koje prodajemo u Garderobi, koji inspiraciju za svoje kolekcije pronalazi u prirodi i ljudskom opstanku, svoju je reviju održao u parku u Frederiksbergu, rezidencijalnom dijelu Kopenhagena. Njegova kolekcija proljeće/ljeto 2021 pod nazivom "Horsepower Take-away" inspirirana je fenomenom vatre. Iako je ideja za kolekciju nastala prije zimskog tjedna mode u siječnju, upravo je revija u zimi bila naglo prekinuta zbog požarne uzbune, koja se, nakon što smo svi evakuirani, srećom pokazala lažnom. Danas je to samo zgodna anegdota, a revija je i ovoga puta bila posebna, živopisna i oduševljavajuća, kao i sama kolekcija.
Baum und Pferdgarten se odlučio za zatvorenu reviju u svom showroomu u Amaliegade, u neposrednoj blizini kraljevske palače i live prijenosom prikazao svoju SS21 kolekciju pod nazivom "Woman Who Fell on Earth".
Ostali Garderobini brendovi, kao što su GANNI, Stine Goya i By Malene Birger, odlučili su se za drugačiji pristup.
Ponovno je najviše oduševio GANNI, koji je ovoga puta pripremio multimedijsku izložbu GANNI 202020 u jednom od najljepših dijelova Kopenhagena, Christianshavn.
Nova GANNI SS21 kolekcija prezentirana je kroz video tri žene koje plešu, svaka u svom okruženju (šumi, poslovnoj zgradi i stepenicama), svaka na svoj način, improvizirajući uz istu glazbu i kombinirajući odjevne komade na izrazito GANNI način.
U drugoj su prostoriji izrezani kartoni s fotografijama žena u GANNI kombinacijama aktualne kolekcije i arhivskih kolekcija koje je snimila fotografkinja Rosie Marks u svom vrtu u Londonu u srpnju ove godine. Rosie je inspiraciju dobila iz izrezanih fotografija na kojima obično viđamo slavne osobe. GANNI je ovdje prikazan na "običnim" ženama kakve svakodnevno susrećemo.
Posebno je predstavljena i suradnja s legendarnim brendom Levi's od čijeg je trapera napravljena limitirana reciklirana kolekciju koja neće biti u prodaji, već će se moći samo unajmiti na nekoliko tjedana. Svatko tko unajmi moći će pratiti trag tko je već imao pojedini predmet u najmu, a cilj je svrati pozornost na potrebu smanjenja negativnog utjecaja tekstilne industrije na okoliš.
Završetak izložbe bio je audio doživljaj, u kojem smo mogli poslušati esej američke novinarke i urednice Marjon Carlos, koja je u šestminutnom izlaganju opisala kako međuljudski odnosi danas uslijed Covida izgledaju u New Yorku, kako je doživjela cjelokupni pokret Black Lives Matter i sve što nam je novo normalno donijelo. Iako se osjeća kao da bi sve to najradije prespavala, kao novinarka je potaknuta o svemu pisati i javno istupati jer se cijeli život zapravo spremala upravo za to.
Po izlasku s izložbe kratko sam popričala s kreativnom direktoricom GANNI, Ditte Reffstrup i njezinim suprugom Nicolajem o njihovim planovima za dolazak u Hrvatsku na ljetovanje već možda iduće godine. Baš bi bilo uzbudljivo!
Stine Goya nas je ugostila u svojoj "House of Goya", domu koji njeguje raznolikost, opuštenost u sjedištu njezinog brenda koji pršti bojama i izuzetno pozitivnom energijom. Uz tradicionalne danske slastice i pjenušac predstavila je kratki film kojim je prikazala novu SS21 kolekciju.
Moram priznati da me uvijek iznova oduševljava toplina i jednostavnost ove ikone danskog modnog dizajna Stine iz kolekcije u kolekciju ostaje vjerna svom prepoznatljivom potpisu razigranih modela i dezena, koji u Danskoj ima veliki broj poklonika, a sve ga više prepoznaju i klijentice Garderobe.
By Malene Birger je napravila najveći zaokret tijekom lockdowna, tako da od ovog srpnja ima novu kreativnu direktoricu, novu predsjednicu Uprave i potpuno novouređeni showroom u najljepšem Head Officeu u Kopenhagenu, prekrasnoj vili u Frederiksbergu. SS21 kolekcija je prezentirana u novom Magazinu 21 u kojem dominiraju vrhunske fotografije poznatih fotografa Benedicta Brinka, Elizabeth Heltoft i Ilarie Orsini. Kolekcija je pročišćena i predstavlja povratak prepoznatljivom potpisu osnivačice brenda Malene Birger.
Cijeli tjedan nas je pratilo divno vrijeme, pravo skandinavsko ljeto s toplim danima i svježim noćima, tako da je bicikl bio najbolje prijevozno sredstvo.
Nitko ne zna kako će izgledati tjedni mode u budućnosti, kako ćemo putovati već za mjesec ili dva, a pogotovo krajem siječnja kad bi Kopenhagen trebao ponovno biti modni centar.
Ipak, ovog sam se puta vratila u Zagreb svjesna da sam bila svjedokom početka jedne nove ere u modnoj industriji koju će još dosta vremena pratiti neizvjesnost, ali u kojoj će se još više cijeniti inovativnost i svijest o potrebi modne održivosti. Sretna sam što je Garderoba Concept Store sa svojim brendovima dio toga.