Intervju

Evolucija Klisaba: nezaustavljivi dvojac koji je osvojio hrvatsku modnu scenu

24. veljača 2023.

Fotografija: John Pavlish

Modni dvojac ustrajan je u nastojanju da ponudi beskompromisnu kvalitetu i prepoznatljivi dizajn koji je preslika njih samih.

Modno ime koje se organski razvija i raste na našoj sceni je KLISAB - dizajneri Marko Šabarić i Tomislav Kliškinić otvorili su novu etapu za svoj brend i početkom ove godine otvorili prvi dućan u centru Zagreba u kojem će klijentima ponuditi svoje bestselere, limitirane dropove i također, novu razinu interakcije. Od samih početaka publika je prepoznala njihovu kvalitetu i posvećenost dobrom dizajnu, no proteklih nekoliko godina KLISAB se ustabilio kao omiljeni brend prepoznatljive estetike koju obožava široka publika. Nakon službenog otvaranja dućana, čiji interijer prati imidž brenda, razgovarali smo s dizajnerima o početcima brenda i odlukama kojima zahvaljuju svoj uspjeh. 

Za početak, čestitke na otvaranju prvog dućana koji izgleda sjajno! S obzirom na odgađanje otvorenja, ispričajte nam kako je tekao cijeli proces osmišljavanja i uređenja prostora - i na koje ste probleme nailazili?

- Najprije - hvala! Ideja, točnije potreba za otvaranjem dućana rodila se prije tri sezone kada je potražnja za našim proizvodima značajno porasla, a naš studio sve teže pored proizvodnje zadovoljavao i prezentacijsku funkciju. Prošle godine je sazrio trenutak za ekspanziju i krenuli smo u potragu za adekvatnim prostorom. Nakon odabira lokacije u užem centru Zagreba, na adresi Obrtnički prolaz, Masarykova 18, pred ljeto započeli smo s oblikovanjem interijera i taj se proces realizirao ugodno i prema zamisli.

image

Pripreme za otvaranje dućana u Masarykovoj 

Odstupanja od planiranog termina otvaranja, što smo ironizirali u grafičkom oblikovanju pozivnice na otvorenje, dogodila su se zbog zadanosti birokracije, a kad je i ona bila razriješena, otvaranje smo prolongirali zbog drugih ranije zakazanih obaveza. Ova veljača tako je postala termin kada je dućan bio spreman za predstavljanje, a naš raspored omogućio je da se njemu posvetimo na način koji zaslužuje.

image

Privatna arhiva

S kojom ste mišlju kretali u novu etapu za vaš brend?

- Željeli smo kreirati prostor koji će našoj publici olakšati pristup KLISAB proizvodima, kao i mjesto za dijalog u ambijentu koji će interpretirati estetiku brenda. Osim interakcije, otvaranje samostalnog dućana ujedno će oblikovati i našu ponudu. U njemu će biti dostupni bestseleri iz ranijih kolekcija koji su postali okosnica brenda, a planiramo i dropove u vrlo ograničenim edicijama, pa i unikatnih komada čija će distribucija biti limitirana na in store ponudu. Ovakvim čestim izmjenama želimo kreirati povod za redovite i spontane posjete KLISAB dućanu.

Otkrijte nam više o cool elementima interijera koji su djelo domaćih umjetnika? Kako je došlo do suradnje i po čemu je posebna?

- Svi štenderi ručni su rad lokalnog majstora, kao i ormar s otvorenim policama. Brutalistički pult rad je akademskog kipara Maka Melchera, a uskoro očekujemo keramičku vazu tešku više od 10 kilograma koju izrađuje Mirjana Pjevac iz Forma studija. Interijer dućana nesumnjivo će se adaptirati prema potrebama njegovog korištenja i zasigurno će se još neka imena upisati na popis suradnika. Ono čemu ćemo i dalje težiti je da sve što u prostor unosimo bude proizvedeno lokalno.

image

Fotografija: John Pavlish

Vratimo se na vaše početke - prepoznajete li i kakav napredak u sebi kao dizajnerima, u samom brendu i vašoj estetici kojoj svjedočimo danas? Što vas je iskustvo naučilo?

- KLISAB je otisak prsta ljudi koji ga stvaraju, napose nas dvojice. Kako smo evoluirali kao osobe evoluirao je i brend. Pogled na prve kolekcije iz ove perspektive daje nam uvid u kontinuitet našeg rada, estetika koju smo gradili kroz kolekcije ima svoju paradigmu, a usporedno možemo reći da se i nama dvojici ono što osjećamo lijepim u svom meritumu kroz vrijeme nije mijenjalo. Međutim, zauzimalo je drugačije pozicije u odnosu na modni i širi društveni kontekst, pa se posljedično i KLISAB estetika mijenjala kroz kolekcije. Zadržavajući idejnu nit, poprimala je različite izraze. Osim osobne evolucije još je jedan čimbenik koji neupitno oblikuje naš rad, a to je dijalog koji njegujemo s publikom. KLISAB se uklapa u različite stilske identitete i način na koji klijenti našu odjeću nose utjecao je na naše razmišljanje o vlastitom radu vjerojatno i više nego što smo svjesni.

image

Na BIPA Fashion.hr 2018. godine 
Foto: Tomislav Kristo/CROPIX

Postoji li presudni trenutak za koji bismo mogli reći da je bio prekretnica za KLISAB?

- Više je suradnji i profesionalnih odnosa koje smo ostvarili, a za koje se može reći da su oblikovali smjer rada. Međutim, prekretnicom u našem odnosu prema kreiranju možemo označiti kolekciju ZIMA 19/20. U njoj smo prikazali kapute i s njima izazvali novu reakciju publike što je, sagledano iz ove perspektive, udarilo smjer razvoja naših proizvoda.

Jesu li postojali trenutci (i postoje li još ponekad) u kojima niste bili sigurni u svoje odluke - kada ste bez ideja i inspiracije? I kako ih rješavate?

- Iako bismo vlastiti proces mogli opisati kao samopouzdan, on uvijek uključuje nemalo energije i vremena koji su utrošeni u propitivanje svake odluke. Pojedina rješenja nam se čine kao rizik i prije nego što se upustimo u realizaciju i želimo biti sigurni u odabir. U tome je olakotna činjenica što kreiramo kao duo - niti jedan KLISAB proizvod nismo predstavili bez da ga obojica u potpunosti potpisujemo, no razilaženja u viziji, naravno, su prisutna u procesu rada. 

Prihvaćanje tih segmenata kreativnog procesa i nužno posvećivanje vremena i energije u njihovom adresiranju za nas se ne pokaže uvijek kao vremenski i energetski ekonomičnim, ali to je dobar put do finalnog dizajna. Manjak inspiracije još nismo imali, više se suočavamo s izazovom sažimanja ili čišćenja ideja. Međutim, nerijetko se događa da ideje koje smo u jednoj kolekciji odložili nastavimo razvijati u idućoj, što je još jedan od razloga da KLISAB kolekcije ostvaruju kontinuitet i transtrendovsku relevantnost.

Koju kolekciju (ili kreaciju) do sada biste izdvojili kao omiljenu i posebnu?

- Među kolekcijama spomenutu ZIMA 19/20 s tricolor kaputom, a od proizvoda torbu i nabranu haljinu.

U kolekciji prošle godine ste predstavili traper - kakav je vaš odnos prema ovom materijalu?

- Prve denim patchwork modele imali smo u kolekciji za proljeće 2017. koji su također bili izrađeni upcyclingom traperica. Zbog našeg užitka u stvaranju tih modela, ali i reakcija koje je kolekcija tada dobila, znali smo da ćemo upcycling denim opet uvesti u ponudu. Odlučili smo međutim da ga nećemo predstaviti kao dio glavne kolekcije, već kao zasebnu liniju brenda. Da je dizajn uspješan potvrđuje i činjenica da prve KLISAB denim komade iz 2017. dio vlasnica nosi još i danas, a da oni i dalje izgledaju suvremeno.

image

Fotografija: Neja Markičević/CROPIX

Traper je jedan od najizdržljivijih materijala, podatan je za oblikovanje i omogućuje kreativnu slobodu, a u opticaju ima dosta trapera koji se više ne nosi niti koristi. Patchwork tehnika, i inače prepoznatljiva za naš brend, pokazala se atraktivnim načinom obrade korištenog jeansa, a osim vizualno i funkcionalno dobrog proizvoda, KLISAB DENIM DENIM linija neizbježno je i naš mali doprinos u davanju nove vrijednosti onome što bi inače bio otpad.

Što mislite da je presudno za vaš uspjeh na našoj modnoj sceni? Što biste izdvojili kao vašu snagu i prednost, a što eventualno kao manu?

- Kad govorimo o modno relevantnom, prema našem mišljenju, ono danas nije formalna odrednica. Moderno je za nas ono što u vlastitom mediju, bila to odjeća ili drugi segment kreativnih industrija, ima autentičan i iskren odnos prema širem kontekstu trenutka. KLISAB, kao naš osobni izraz svega što nas vizualno potiče, tako komunicira s vlastitim vremenom i vjerojatno zbog toga je prepoznat od strane publike. Taj jasno artikuliran ID brenda temelj je na kojem smo ga razvijali u svakom segmentu, vidljiv je u njegovoj komunikaciji prema tržištu, imanentnim radnim procesima jednako kao u samom proizvodu. Međutim, on ne bi bio ništa bez ustrajnosti i energije potrebne za njegovu realizaciju. Mana je možda što često radimo na više projekata paralelno, pa često ne stignemo zastati i upiti zadovoljstvo napravljenim.

image

Privatna arhiva

Trendovi dolaze i odlaze, modna scena se mijenja sve brže... Koliko je u takvom atmosferi izazovno zadržati svoj smjer i ostati vjeran estetskom izričaju?

- Čini nam se da je cikličnost u modi postala komunikacijska floskula, trendove se više ne doživljava ozbiljno i nisu općeprihvaćeni kako su bili prije pet ili deset godina. Mi se od početka rada ne pokušavamo natjecati s količinom kolekcija ili dropova, slijedimo vlastiti timeline, pažljivo ga komuniciramo i ne vidimo razloga da tu praksu mijenjamo.

Postoji li nešto na što nikada ne biste stavili svoj dizajnerski potpis?

- Ne postoji, za nas je dizajn tu da nudi rješenja, a ne da gradi estetiku koja samoj sebi služi. Međutim, to ne znači da bismo se prihvatili oblikovanja bilo čega bilo kad. Ne bismo dizajnirali predmet koji nama osobno ni na koji način nije relevantan.

U čemu ste prilikom dizajniranja beskompromisni?

- Držimo do kredibiliteta, a gradimo ga tako da iz našeg studija ne izlazi niti jedan proizvod koji u cijelosti ne potpisujemo. Pod time mislimo podjednako na dizajnersko rješenje kao i na kvalitetu izrade.

Rekla bih da je KLISAB torba najprepoznatljiviji dio vašeg identiteta (ispravite me ako griješim), kako je vi vidite? I je li prepoznatljiva ‘it‘ torba nešto što danas svaki modni brend ‘treba‘ imati kako bi se istaknuo?

- Koji je naš najprepoznatljiviji proizvod vjerojatno će ovisiti o tome koga pitate. Za neke će on biti kaput, za druge sako ili bomber jakna, iako bi se složili da je KLISAB torba uvijek na takvom popisu. Ne bismo rekli da svaki brend u ponudi mora imati torbu, takva i slična uopćenja nisu opravdana. KLISAB torbu i sve njezine inačice nismo kreirali s mišlju da postane ‘it‘ komad, jednostavno volimo dizajnirati dodatke i u njezino oblikovanje upustili smo se iz te potrebe. Komadi koji su stekli široku popularnost u našem brendu nisu nastali iz namjere da takvima postanu. Kad pogledamo unatrag, na taj način zaživjeli su proizvodi kod čijeg oblikovanja smo imali vrlo jasnu viziju koju smo slijedili bez kalkulacije.

image

Fotografija: John Pavlish

U kojim dizajnerima i umjetnicima pronalazite nadahnuće?

- Dries Van Noten, Margiela, Miuccia Prada i Raf Simons su dizajneri čiji rad volimo.

Kako se vidite za 5 ili 10 godina - čemu težite i što sljedeće možemo očekivati?

- Poslovica kaže da se želje ne smiju otkriti, pa nam, nadamo se, nećete zamjeriti suzdržavanje prilikom odgovora na ovo pitanje.