U zimskom broju magazina Gloria Glam koketirali smo s umjetnom inteligencijom, pitali se na koje načine će oblikovati našu budućnost te u kojoj mjeri se već ispreplela s našom stvarnosti. I cover je nastao kroz dijalog koji se odvio između kreativnog dvojca Decker&Kutić i umjetne inteligencije. Razgovarali smo o novim alatima i mogućnostima koje nam mogu ponuditi, načinima na kojima će funkcionirati kao naš produžetak, doduše, sve uz dozu strepnje i straha koji se prirodno javlja kada se pred nama nalazi nešto novo, što možda u potpunosti još uvijek ne razumijemo.
Manje od pola godine kasnije, Chat GPT, kao i sasvim drugi oblici sadržaja koji nastaju uz pomoć umjetne inteligencije postaju dio pop kulture, no u takvom obliku da je teško razlikovati je li riječ o stvarnosti ili fikciji. Modni brendovi našli su se prvi na "udaru" - posljednji primjer je video "Harry Potter by Balenciaga", kojeg je objavio korisnik demonflyingfox, a u kojem se nalaze likovi iz franšize o Harryju Potteru, u gotičkom okruženju, izraženih čeljusti i produbljenog glasa. "You are Balenciaga Harry", govori čarobnjaku našeg djetinjstva Hagrid dok svi likovi u videu nose odjeću koja estetikom podsjeća na luksuzni brend.
Nakon što se Balenciaga našla u najvećoj PR krizi nakon svog skandala krajem 2022. godine, nakon objave ovog videa neki su pretpostavili kako je riječ o još jednom marketinškom potezu kako bi se modnoj kući vratila medijska pažnja i značaj. No, u razgovoru stranih medija s kreatorom, saznalo se da je riječ "samo o zabavi". Autor iza računa je berlinski fotograf Alexander Niklass, koji je otkrio kako video nema simboličnu ili umjetničku težinu - čista bizarnost videa ono je što privlači poglede. U međuvremenu, prikupio je oko 5,9 milijuna pregleda, dok primjerice posljednja revija Balenciage broji tek 2,6 milijuna pregleda na YouTube kanalu.
Dok je u slučaju Balenciaga x Harry Potter videa jasno da je riječ o umjetno stvorenom sadržaju, nedavni primjer koji je tražio da pogledamo dvaput je papa Franjo u Moncler puffer jakni koja se poput požara proširila s Reddita na Twitter i Instagram. Detalji i sadržaj fotografije potpuno su realistični, pa bez detaljnog proučavanja fotografije jednostavno je na prvu zaključiti da je riječ o stvarnoj fotografiji pape koji je u swag izdanju krenuo po kavu, iako je ovo rezultat umjetne inteligencije Midjourney koja nas je prevarila na prvi pogled. Trebamo li se u tom kontekstu pribojavati proboja umjetne inteligencije u pop kulturu i šire, a s druge strane, trebaju li se luksuzni brendovi koji su korišteni za ovakav sadržaj bojati za svoj imidž i načine na koji će ih se iskorištavati? Korisnicima, na kraju krajeva, i nije važno što je stvarno a što nije, niti je li sadržaj stvorila UI, no činjenica jest da luksuzni brendovi nemaju potpunu kontrolu nad sadržajem koji se plasira korisnicima.
Jacquemus je primjerice iskoristio to u svoju korist, objavom potpuno realističnog videa na kojem su njegove Chiquito torbice postale sredstvo javnog prijevoza na ulicama Pariza. Potez koji mu je donio nevjerojatnu vidljivost i share na Instagramu. Neki nisu bili sigurni je li riječ o stvarnom videu, drugi nisu niti marili za to - no video je u sat vremena prikupio više od milijun lajkova. U razdoblju kada najveći modni spektakli nemaju veze s odjećom koliko s elementom privlačenja pažnje (Coperni s psima robotima primjerice), UI se čini kao sljedeći korak u stvaranju contenta. Modne kuće su se zapravo u sličnoj su se situaciji našle s pojavom društvenih mreža, kada je način na koji će se prikazivati javnosti također bio izvan njihovog utjecaja. Desetak godina kasnije, društvene mreže postale su njihov najsnažniji alat za promociju. I umjetna inteligencija vjerojatno će postati alat koji mogu, poput Jacquemusa, pametno okrenuti u svoju korist.
Na kraju dana, sadržaj koji korisnik vidi je rezultat UI-a, no kreativna ideja, za sada je i dalje, djelo ljudskog uma. Ono čega trebamo biti svjesni jest - umjetna inteligencija već je dio ovog trenutka vremena i sigurno neće nestati u budućnosti. Očekujemo u narednim godinama, pa i mjesecima količinu takvog sadržaja u kojem će biti teško razaznati što je zaista istina, a što nije, što zvuči kao plodno tlo za širenje dezinformacija i fake newsa, kojima smo s površnom konzumacijom sadržaja skloni pasti pod utjecaj. Dobro je dok je riječ samo o zabavi...