Glenn Martens

Intervju s kreativnim direktorom koji donosi zaokret u Diesel

04. studeni 2022.

Fotografija: IMAXtree

Razgovarala: Lea Ladišić

Čovjek koji se nalazi na čelu jednog od trenutno najtraženijih modnih brendova, u razgovoru za Gloriju Glam govori o odgovornostima i izazovima s kojima se u modnoj industriji susreće kao kreativni direktor, o efektu koji Diesel izaziva u društvu te što danas znači radikalnost.

Za vrijeme nastajanja ovog teksta, belgijski dizajner Glenn Martens odrađivao je posljednje pripreme za predstavljanje Dieselove proljetne kolekcije na Tjednu mode u Milanu. Nije nam želio otkriti više detalja o kolekciji, osim da u njihovoj radionici trenutno vlada uzbuđenje, adrenalin, jednako kao i pozitivna energija unatoč napornom radu kojeg ulaže sa svojim timom. Upravo je pozitivnu energiju i novi duh udahnuo talijanskom gigantu poznatom po trapericama - Diesel je danas vruće ime na modnoj sceni, njihova 1DR torbica među najtraženijima je na svijetu, i baš kao nekada, baš svi žele nositi Diesel. S razlogom! Ovaj brend je sinonim za cool, a 39-godišnji Martens, koji je od 2013. godine i na čelu pariške kuće Y/Project, usmjerava Diesel u novom pravcu, imajući na umu nasljeđe brenda, važnost ekološke održivosti, zalaganja za uključivost u svim pogledima, kao i važnost interakcije s publikom i komuniciranja poruka koje potiču na pozitivne društvene promjene.

Često se govori kako je Diesel pod vašim vodstvom prošao renesansu, obožava ga modna kritika kao i publika. Koliki je izazov pomiriti povijest i DNK brenda kao što je Diesel s vlastitim vizijama i idejom što bi danas trebao predstavljati?

- Diesel se obraća velikom broju različitih osoba i u tome se krije njegova snaga. Želimo pomaknuti granice održivosti i inovacije, i guramo eksperiment i koncept – mislim da je to je srž Diesela.

image

Glenn Martens
Fotografija: Oliver Hadlee Pearch 

Upravo inovacija je, između ostalog, zaslužna za popularnost brenda – kako izgleda vaš kreativni proces, od koncepta do nosivog komada odjeće?

- Za mene kao dizajnera, moda je intelektualni zanat, smatram da je danas važno promovirati takav stav. Na modnoj sceni se izdvajaju dizajneri koji u raznim pogledima razvijaju svoju estetiku ljepote, dok je za mene pojam kreativnosti povezan s eksperimentom i konceptom. Zaista uživam u stvaranju koncepata, njihovoj razradi i zatim prevođenju istih u modu.

Traper je bazni materijal svake kolekcije. Koliko prostora on kao materijal ostavlja za manipulaciju i daje li slobodu prilikom kreiranja?

- Diesel ima poseban odnos s traperom – možemo kreirati najluđe stvari i u tome je među najboljima. Jedino logično je bilo da svoje prvo poglavlje za Diesel, kolekciju za jesen 2022.,fokusiram na traper. Koristili smo distressed traper tamo gdje ga se ne očekuje, na pojasu traperica ili na kragni jakne. Mini suknje su bile rađene od supersized traper remena… Napravili smo i prvi ikada komad od recikliranog trapera, koristeći deadstock iz Dieselove arhive i tako dobili sasvim nove materijale za Diesel Rehab Denim. Tu je i inovativna ‘peel off‘ tehnika, prilikom koje se deadstock materijal nalijepi na traper i zatim se reže laserski kako bi se dobio dojam guljenja materijala.

image

Fotografija: IMAXtree

image

Fotografija: IMAXtree

U srži Diesela su aktivizam i radikalnost. Kako su te stavke utkane u današnji brend i može li moda danas biti radikalna, u pravom smislu te riječi?

- Sada smo u trenutku u kojem ove dvije vrste radikalnosti trebaju postati jedno: Za one koji su se ‘probudili‘, vrijeme je da ostanu budnima i glasnima, a za one koji su budni, za njih je vrijeme da se probude.

A izvan uloge dizajnera, jeste li radikalni, buntovni?

- Definitivno sam radikalan.

Uključivost i zastupljenost različitosti je aktualna tema modne industrije. Jesu li zaista nametnuti novi standardi ili još uvijek riječi nisu postale djela?

- Diesel je društveno odgovoran od svojih početaka, uvijek se obraćao unikatnim tonom, kroz ironične editorijale i kampanje. Kada sam se pridružio Dieselu, odlučio sam pojačati naše napore u pogledu društvene odgovornosti: ove godine smo zato surađivali sa zakladom Tom of Finland i The Community, na izložbama u Veneciji i Parizu "The Community for the All Together." Zaklada Tom of Finland održava sjećanje na rad prošlih generacija aktivista i umjetnika koji su otvarali novi prostor prihvaćanja, te podsjeća kako emancipacija LGBTQIA+ zajednice nije bila lak posao, kao i da taj posao još nije ni približno gotov. U Dieselu se podsjećamo na to svaki dan i želimo prenijeti istu pozitivnu poruku uključivosti na naše globalno tržište.

Veliku pažnju pridajete ekologiji - na koje je načine održivost ukomponirana u rad Diesela i koje pomake nam donosi budućnost?

- Biti na čelu globalnog brenda koji se obraća velikoj publici i proizvodi toliku količinu odjeće je velika odgovornost i naravno, treba dolaziti sa saznanjem što globalnost znači u 2022: stvari danas nisu kao što su bile prije 20 godina i industrija mode je veliki dio globalnih problema. Naprosto je nemoguće raditi s povezom na očima, praviti se da nismo svjesni situacije oko nas - kao što je to nekada bilo. Dapače, moramo jačati svijest o održivosti i donositi komade rađene u skladu s tom filozofijom.

Većina trapera u našim kolekcijama dolazi iz projekta Diesel Library, koji koristi održivi traper, što je bio moj prvi veliki pothvat otkako sam došao u Diesel na mjesto kreativnog direktora. Cilj je učiniti traper čim više ekološki ‘čistim‘, s obzirom da je transparentnost dio našeg putovanja prema održivim praksama. Svaki komad nastao kroz Diesel Library dizajniran je kako bi minimalizirao negativan utjecaj na okoliš, pamuk se proizvodi i nabavlja održivijim praksama, što se odnosi i na ostale materijale. Također, završni koraci proizvodnje minimaliziraju potrošnju vode i upotrebu kemikalija.

Tko je Glenn dok stvara za Y/Project, a tko je Glenn u Dieselu?

- Kreativni fokus u Dieselu potpuno je drugačiji od onog u Y/Projectu, što mi zapravo olakšava rad s ova dva brenda – sa svakim se izražavam na drugačije načine. Kroz Diesel se to odnosi na vanjštinu, primjerice eksperimentiranje s bojama, materijalima i njihovo tretiranje, korištenje grafika, prilikom čega kroj ostaje što jednostavniji kako bi ostao nosiv u svakodnevici. Y/Project s druge strane koristi bazičnije materijale s kojima potom eksperimentiramo na razini konstrukcije. Poveznica je što oba brenda pomiču granice kako bi šokirali i iznenadili, nas i publiku, te kako bi stvari napravili potpuno drugačijima.

image

Fotografija: IMAXtree

Koji su najveći izazovi prilikom dizajniranja i po kojem pitanju ste beskompromisni?

- Diesel ima viziju koja je smještena u okvirima njegova nasljeđa, i također ima veliku socijalnu ulogu, što je jedan od razloga zbog kojeg sam se pridružio brendu. Jednom kada se nađete na vrhu globalnog brenda, neizbježno je zapitati se što znači biti na tom mjestu i što znači posjedovati moć u današnjem vremenu: više nije riječ samo o proizvodnji lijepe odjeće, najveći izazov koji stoji preda mnom je ostati svjestan odgovornosti koja podrazumijeva obraćanje različitim ljudima, biti uključen u društvo i biti siguran da ono što radiš zaista potiče promjenu koju želiš vidjeti u društvu, kao i onu vezanu za ekološku osviještenost.

Kako je izgledalo vaše odrastanje u Brugesu, na koje načine je oblikovalo estetiku?

- Belgija je specifična zemlja, prekrasna, a istovremeno industrijska, i sigurno je drugačija od Italije ili juga Francuske. Dakle, iziskuje potragu za ljepotom na mjestima gdje je ne očekujete i možda je to razlog zbog kojeg razmišljam izvan okvira - navikao sam forsirati svoj mozak kako bi pronašao uzbuđenje u neočekivanom, a to je ono što se reflektira na moj rad i dizajn. Kao dijete sam smatrao da je Bruges neka vrsta uspavane ljepotice, zapravo je mali provincijski grad okružen izvanrednom arhitekturom, što je naravno uvelike utjecalo na moj estetski izričaj.

image

Glenn Martens
Fotografija: Oliver Hadlee Pearch 

Kako se sjećate Diesela iz devedesetih, a kako ga zamišljate u narednih 5 do 10 godina?

- Dieselovi komadi prva su odjeća koju sam svjesno kupio, tada sam imao 16 godina. Sjećam se koliko sam želio nositi Dieselove traperice, vjerojatno nijedan drugi brend nije izazivao takvu želju u meni. Mislim da takav osjećaj dijelim s cijelom generacijom koja je odrasla s idejom ‘trebam Diesel‘. K tome, poljubac gay para prvi puta sam vidio kroz Dieselovu kampanju. U devedesetima su se zalagali za prava homoseksualaca, kao i za anti-rasizam, a govorimo o godinama kada takve teme nisu bile dio javne rasprave. Diesel je zabavan, seksi je i socijalno je odgovoran brend – to je njegova energija. Danas govori o mladim ljudima – koji se žele zabavljati, guraju život do ekstrema i stoje iza svojih uvjerenja, djeluju za svoju zajednicu.