Slow fashion

Vlasnica zanimljivog brenda Vjera V: ‘Mislim da se kao žene napokon oslobađamo tuđih nametnutih pravila‘

04. travanj 2021.
Fotografije: Privatna arhiva/ Vjera V
Lea Ladišić
Lea Ladišić

O modnoj filozofiji, romantizmu utkanom u njezine komade, odnosu prema trendovima i mišljenju o stanju modne industrije razgovarali smo s dizajnericom brenda Vjera V, u čije komade smo se naprosto zaljubili.

Zagrepčanka s londonskom adresom Vjera Furman nakon studiranja u Londonu i Parizu nastavlja graditi modni put kod velikana modne industrije sve dok se nije odlučila pustiti u samostalne vode, i s tom odlukom nije pogriješila. Njezin slow fashion brend romantičnih haljina i neodoljivih pletiva zalaže se za održivu modu, podršku i istaknuta prava žena s kojima radi i surađuje. Pletiva tako ručno rade žene u Bosni, neke komade šiva krojačica u Zagrebu, a fine materijale nabavlja od Japana pa do Italije gdje nabavlja deadstock od modnih kuća.

Kako je izgledao vaš put u modnom svijetu?

- Mislim da bi na kraju srednje škole trebali imati satove pravog života par tjedana, gdje bi djecu učili o zanimanjima, radnom vremenu, godišnjoj plaći, mogućnosti napretka u određenim industrijama. Iznimno sam zahvalna što sam mogla studirati u gradovima kao što su London i Pariz. Modna je industrija apsolutno različita od onoga što je bila prije 15-ak godina i još uvijek prolazi kroz drastične promjene, tako da mislim da moje iskustvo postaje sve manje relevantno. Mislim da nekako tek počinjem u modnom svijetu, napokon slušam sebe, oslanjam se na instinkte i dajem istinsku podršku i potporu drugim ženama u industriji.

image
Rođena u Zagrebu, Vjera je karijeru dizajnerice ostvarila u Londonu

Kako je nastao brend s vašim imenom? Otkuda ideja, inspiracija...

- Oduvijek sam nešto stvarala, za druge, za sebe, pod svojim ili tuđim imenom, a moj brend se razvio organski. Krug se proširio od prijateljica, poznanica te mi je trebalo ime, a znala sam da želim stvarati apsolutno osobne, emotivne komade odjeće, rađene rukama, pa je imalo smisla brend nazvati mojim imenom, a nadimak "VjeraV" me pratio još od fakulteta. Moj dragi prijatelj Rael, jedan od tada vodećih dizajnera za The Row brend, me oduvijek zvao VjeraV pa je ime brenda i njemu u čast. Rael je bio jedan od ekstremno talentiranih dizajnera koji su se izgubili u ludilu modne industrije.

Studirali ste u Londonu, radili u Parizu... Kako gledate na vrijeme koje ste proveli u modnim prijestolnicama?

- Divna sjećanja, divne godine. Da barem mladost zna koliko joj je dobro - život je pun boja, emocija, sjećanja su ljepša kada vrijeme prođe i volim se prisjećati lijepih trenutaka, oni su najbolja škola. Mislim da sam sve više zahvalna obitelji što su mi usadili jake korijene i što znala sam gdje je moja granica.

Sada ste bazirani u Londonu, koje prednosti taj grad nudi za nove dizajnere? Kakav je tamo inače modni stil žena i muškaraca, jesu li modno osviješteni?

- Mislim da je bitno razlikovati London posljednje godine i London prije Brexita i korone, također i "moj" London prije djece. To je grad u kojem se snovi mijenjaju i ostvaruju, grad s kojim imam veoma turbulentan odnos. Modni stil Londončana je onakav kakav god žele, mislim da je to najbolji opis. Ljudi su slobodni i generalno neopterećeni tuđim mišljenjem, odijevaju se sami za sebe, za svoj gušt. Vrhunska financijska direktorica će obući Jimmy Choo čizme do koljena na Nike tajice i platnenu vrećicu iz Primarka jer je baš završila s treningom i juri na sastanak. Stay at home mama će se zaletjeti do dućana u zelenom teddy Staud kaputu i Birkenstock sandalama s čarapama. Dakle, svatko može biti što god želi i to je najveća vrijednost metropola poput Londona - sloboda.

image
Nova kolekcija snimana u Hrvatskoj

Kako biste opisali brend Vjera, tko je žena koja nosi vaše komade?

- Moja je žena zaljubljena u ljubav, ona je sanjar i romantičar. Također to je žena koja je svjesna jačine u blagosti, ona se ne boji svoje ženstvenosti. Razumije i cijeni druge žene, bile one slične ili apsolutno različite od nje, zahvalna je ženama jer su one njezine učiteljice, prijateljice, potpora. Želi podržati svojom kupnjom žene koje izrađuju moje proizvode, zainteresirana je kako proizvod nastaje, apsolutno je modno osviještena, ali nikako modno opterećena.

Koja je modna filozofija kojom se vodite - privatno i poslovno?

- Kada plešeš, pleši, kada radiš, radi. Tata nas je tako odgojio i mislim da je to primjenjivo u svim mojim odlukama, uvijek dati 110 posto u svemu. Također se sve više i više se oslobađam od nekog naučenog pritiska da se za modu mora patiti, mislim da se kao žene napokon oslobađamo nametnutih pravila. Svaka prilika ima svoju odjeću: kada sam u parku s djecom odjevena sam za park, a ako idem na večeru igram se i dopuštam kombinacije svega i svačega. 

Koje su po vama odlike dobrog stila? Koliko je u današnje vrijeme društvenih mreža zapravo teško ostati autentičan i vjeran svom izričaju?

- Dobar stil znači biti vjeran sam sebi. Naravno, trendove slijedimo htjeli ili ne, mi smo vizualna bića, ali znati kako iskombinirati trend s našim iskonskim porivom za izricanjem vlastitog identiteta kroz odjeću je za mene dobar stil. Nadam se da će se kroz vrijeme stabilizirati trenutni trend da su najpoznatije žene na društvenim mrežama influencerice koje reklamiraju samo novo novo novo, bez obzira na vlastiti stil i težnje. 

image
Cvjetni motiv kao glavni dezen kolekcije

Koliku ulogu u vašem radu ima modna održivost i slow fashion? Smatrate li da se u modnoj industriji stvari po tom pitanju napokon kreću prema boljem, ili je više stvar 'trenda'?

- Modna održivost je velik dio mog brenda i stvaranja, mog životnog stila također. A da je trend - naravno. Živimo u pogodnom trenutku za greenwashing, gdje nam veliki brendovi doslovce lažu dok nas gledaju u oči. Ali dolaze neki novi klinci koji su pametniji, zahtijevaju više od brendova kojima daju svoj novac, spremni su i ima im smisla iznajmljivanje odjeće na par dana, za puno manji iznos od kupovine novog. Platforme kao sto su Depop ili E-bay resale rastu i novim generacijama je to dio svakodnevice. Surađujem s luksuznom platformom za iznajmljivanje odjeće, pionirima u tom području - HURR, koji imaju pop up u Selfridgesu. Tko bi rekao prije par godina da će najbolji shopping centar Selfridges imati dio svog 2. kata za brend koji iznajmljuje druge brendove? Svijet se uistinu mijenja.

Vjera žena je zaljubljena u ljubav, ona je sanjar i romantičar, svjesna je jačine u blagosti, ne boji svoje ženstvenosti. Razumije i cijeni druge žene... 

Kako općenito gledate na trendove i pomodarstvo?

- Mislim da je trend trenutno na lošem glasu, razlog tome je opsesivna želja da se pripada određenoj grupi ljudi, a mislimo da ćemo to postići kupnjom. Trendovi su uvijek postojali, uvijek će ostati bitni jer kako ćemo drugačije napredovati kao društvo. Kao što se mijenjaju sezone, tako se mijenja naše kolektivno mišljenje, to je prirodan slijed stvari. Bitno je nama samima razlikovati pravi trend od pomodarstva i najvažnije - bitno je USPORITI.

Kako kod vas izgleda proces proizvodnje, otkuda nabavljate materijale?

- Misao vodilja za nabavu materijala je opstanak i poštovanje - ne samo prema Majci Prirodi, nego i prema ljudima koji su dio proizvodnje. Saten dolazi iz Japana, iz tvornice koja koristi minimalnu količinu vode za proizvodnju i bojanje. Pletivo dolazi iz Bosne, od divnih žena s toliko talenta u rukama. Organski pamuk dolazi iz Nizozemske u Hrvatsku, gdje je ručno rezan i šivan čarobnim rukama i znanjem krojačice Danice. Vuna i kašmir su takozvani "deadstock" od velikih brendova iz Italije, većinom Max Mara. 

image
Ručni rad spretnih žena i romantizam odlikuju svaki komad

Imate li uzore u svijetu mode koje pratite, cijenite?

- Naravno, cijenim i pratim jako puno brendova, neke zbog estetike, kao što su Erdem ili Oscar de la Renta. Druge brendove pratim jer volim njihove proizvode, kao što su Paolita i Soru Jewellery, čije proizvode volim, nosim, a također učimo i podržavamo jedne druge. 

Vaši komadi imaju duh vintage mode, romantični su i ženstveni, što pak mislite o 'ružnoj' modi koja je trenutno popularna?

- Nikad ne reci nikad, to je jedna od važnijih životnih lekcija. Što je ružno? Zašto je ružno? I koliko dugo treba da to postane opće prihvaćeno? Postoji poznatih pet faza svakog noviteta, svi mi mislimo da smo posebni, ali uistinu sve se ponavlja i reciklira, samo je pitanje kada.

Živimo u trenutku pogodnom za greenwashing, gdje nam veliki brendovi doslovce lažu dok nas gledaju u oči...

Kako uživate provoditi slobodno vrijeme dok ne dizajnirate, što čitate, gledate, slušate...?

- S obzirom na to da sam "pogledala" Netflix i nemam strpljenja za serije o drogama, ubojstvima, kriminalu koje još nisam pogledala ove Covid-godine, prebacila sam se na slušanje podcasta. Tu stvarno slušam svašta, dok radim dugo u noć učim o ženskom ciklusu (nisam znala da to nisu dvije već četiri faze), o znanstvenici koja proučava ženski mozak i koja je saznala kako smanjiti šanse za demenciju (nikada prije ženski mozak nije posebno izučavan osim muškog), nekada slušam podcast pod imenom "MomRage" kako bih se osjećala manje krivom jer majčinstvo taj dan nije išlo po planu. Jako malo čitam u posljednje vrijeme jer ima sve više posla, većinom su to profesionalni članci na Business of Fashion prije ili poslije spavanja.

image
Vjera V haljine

Koje novitete možemo očekivati od vas i brenda Vjera, imate li ciljeve koje planirate ostvariti?

- Kako brend raste organski, planovi se brzo mijenjaju i stvaraju. Ne proizvodim u velikim količinama, slušam svoje kupce i zbog odličnih poslovnih suradnica mogu reagirati brzo. Ljepota je brenda što radimo po narudžbi, ako netko želi duži, kraći, manji model tada radimo kako bi taj komad odjeće postao puno više od tkanine sašivene u oblik. Cilj mi je stvoriti odjeću u kojoj će žena stvoriti divne trenutke kada je nosi i time stvoriti emotivnu povezanost. Komad tada postaje bitan dio identiteta koji će tretirati s pažnjom i ljubavi. Plan mi je povećati proizvodnju s pletiljama u Bosni, nadam se suradnji sa ženama iz Beduin plemena u Izraelu gdje sam sada i svakako, odraditi još snimanja u Lijepoj našoj.