Sjećate li se kada ste posljednji put izašli u visokim potpeticama u proteklih godinu dana? Vjerujemo da te situacije, ako ih je bilo, možete nabrojati na prste. Naša stvarnost sada su tenisice, čupave papuče ili neka druga udobna i ravna obuća i pitamo se kada će i hoće li cipele na visoku potpeticu izaći iz ormara i ponovno dotaknuti gradski asfalt.
Po analizi tržišta koje je objavila američka tvrtka NPD Group, prodaja svečanih cipela u drugom kvartalu 2020. godine pala je za visokih 71 posto. Da je za njima pao interes potvrđuju i analize trendova koje provode platforme poput Lysta: u prošloj godini trijumf su ostvarile Birkenstock natikače, Dr. Martens čizme i Ugg buce. I s povratkom u urede, pa i s ponovnim održavanjem večernjih evenata, pitanje je hoćemo li željeti zamijeniti praktičnost za eleganciju koja podrazumijeva bolove u nogama.
Ako pogledamo nekoliko godina unatrag, nove generacije milenijalaca i Z-Genovci popularizirali su trend streetweara i tenisica te su napravili zaokret prema udobnosti koja se nosi u gotovo svim prilikama. Ženstvenost više ne podrazumijeva isključivo visoku petu, a i odlazak u ured u stiletto cipelama postao je uglavnom rijetkost. I dizajneri koji ciljaju na mlađu publiku u kolekcijama sve češće nude ravnu obuću, primjerice Celine u čijoj se posljednjoj kolekciji sve vrti oko mladenačkog casual stila, tenisica i ravnih modela cipela. Više nije neobično niti da high fashion brendovi eksperimentiraju s urbanom estetikom što pokazuju i česte suradnje sportskih brendova s onim luksuznima, koje kod kupaca prolaze odlično. Dior x Air Jordan tenisice prvi su dokaz, a kao rivalski model izašle su i Prada x adidas. Ono što nam nude modne kuće refleksija je trenutnih potreba i stanja u kojem se nalazi svijet, a ono što nam trenutno treba je sigurnost i udobnost odjeće. No to ne znači da su visoke potpetice doživjele svoj kraj.
Ako pogledamo drugu stranu priče, svečane cipele, iako su sveukupno doživjele pad, ipak su se kupovale iz emocionalnih razloga - kako bi popravile raspoloženje pa makar i stajale na polici. Onaj novac koji bismo inače potrošili na izlaske, restorane ili putovanja, brzo je dobio novu ulogu koja uključuje online shopping luksuznih modnih dodataka. Ti komadi daju i dozu optimizma i nade da će jednog dana ostvariti svoju pravu svrhu.
Najbolji primjer prošle godine je dizajnerica Amina Muaddi koja je za vrijeme pandemije uspjela svoju kolekciju luksuznih cipela uvijek imati rasprodanu ili na niskim zalihama, a trenutno hype vlada oko natikača glomazne pete brenda The Attico, koje su također s većine stranica rasprodane. Sve to daje naslutiti da nismo odustali od visokih potpetica, a prednost trenutačno imaju one dizajnerske. Na koncu, moda funkcionira ciklički i zahtijeva promjenu, pa će se visoka potpetica sigurno vratiti na velika vrata.