Greenwashing 101

Je li ovo najbesmislenija modna suradnja godine?

07. rujan 2022.

Fotografija: Instagram

Ono što ova suradnja između Boohooa i Kourtney Kardashian Barker može potvrditi je: pojam održivosti besramno se korisiti samo u svrhu profita, čak i onda kada će ga svi prepoznati na prvu.

Kourtney Kardashian Barker je nova ambasadorica ekološke održivosti za britanski fast fashion brend Boohoo. Ako vam se čini da ova rečenica nema smisla, u pravu ste, no ova vijest pojavila se u medijima i naravno, izazvala bijes ali i smijeh javnosti. Od ostalih detalja vezanih za ovu suradnju, poznato je kako će KKB i Boohoo izbaciti kolekciju od 45 novih komada, od kojih je nekoliko njih nabavljeno od dobavljača vintage komada, dok ostatak kolekcije čine komadi rađeni od "recikliranog poliestera i pamuka". Cijene će se kretati od šest do sto dolara, a iz brenda kažu da je riječ o "raznovrsnim statement komadima koje ćete nositi godinama".

"Kada mi je Boohoo prvi put ponudio suradnju, bila sam zabrinuta zbog učinaka industrije brze mode na naš planet. Boohoo je na to odgovorio s uzbuđenjem i željom da u ovu liniju uključi održive prakse. Bilo je zaista prosvjetljujuće iskustvo izravno razgovarati sa stručnjacima iz industrije te sam zahvalna na prilici da mogu svoju platformu koristiti za poticanje razgovora koji vode promjenama, upotrebljavati svoj glas za dijeljenje savjeta o praksama održivosti s pratiteljima"., rekla je Kourtney. 

Gigant brze mode Boohoo je inače ove godine zajedno s H&M-om optužen za greenwashing, odnosno za krivo navođenje i informiranje kupaca o održivosti odjeće te nedovoljnoj transparentnosti lanca proizvodnje. Još 2019. godine, Boohoo je optužen za moderno ropstvo, kada je istragom The Sunday Timesa otkriveno da radnike u tvornici u Leicesteru plaćaju mizernih 3,5 funti po satu, iako zakon propisuje minimum od 8,27 funti. 

Ova suradnja nam dovoljno govori o tome koliko se u nekim slučajevima "modna održivost" shvaća ozbiljno. Ironično, pojam je to kojim se fast fashion giganti olako koriste u svrhu daljnjeg stvaranja zarade, pritom i dalje proizvode još veću količinu odjeće, ne ispunjavaju osnovna prava radnika, niti čine konkretne korake u smanjivanju svog ekološkog otiska prilikom proizvodnje. Koliko god reciklirali poliester, brza moda i dalje ostaje ono što jest - brza odjeća puna mikroplastike koje se proizvodi previše. Ako se već kao brend pokušavaju kretati prema održivijim praksama, neobičan je i izbor ambasadorice održivosti - Kourtney Kardashian, koja nije baš poznata kao celebrity koji ne kupuje previše odjeće, i pritom dolazi iz obitelji u kojoj se privatnim avionom odlazi u svakodnevni shopping. Ok, sjajno je podizati svijest o važnosti održivosti, no kako je i profil Diet Prada zaključio "korištenje velikih celebrityja kako bi se prodalo što više odjeće nikada neće biti rješenje, a znamo i da je najodrživiji komad odjeće onaj kojeg već posjedujete".