Na klimavim nogama

Je li Vetements ‘preživio‘ odlazak Demne Gvasalie?

30. travanj 2021.
Kolekcija predstavljena u McDonald'su 2019.

Što se krije iza promjene imena kreativnog kolektiva Vetements i hoće li se u 2021. okrenuti prema nekom novom smjeru s kojim će vratiti zanimanje modne scene?

Još 2018. godine portal Highsnobiety je objavio da je Vetements mrtav. Te godine svi portali pisali su o usponu i padu kontroverzne modne kuće koja je u kratkom roku dosegnula svoj vrhunac i počela padati jednakom brzinom kao što je rasla. Svi su imali svoje loše ili dobro mišljenje o brendu, isticale su se pozitivne i negativne strane ovog kolektiva koji od prvog dana pomiče granice. Vetements danas, tri godine nakon spornog članka nije mrtav - ili? Što se događa u pariško-gruzijsko-švicarskom modnom brendu?

Posljednje vijesti vezane za Vetements govore o promjeni imena iz Vetements u VTMNTS. Navodno proteklih godinu dana kolektiv koji je 2019. ostao bez svog osnivača i glavnog dizajnera Demne Gvasalije radi na promjeni imena, vjerojatno zbog komplikacija s očuvanjem trademarka na previše općenito ime Vetements koje na francuskom znači "odjeća". No možda je i riječ o novom listu koji brend okreće, pa povijest i staro ime ostavljaju za sobom, a novo poglavlje brenda grade uz ovo novo, bez samoglasnika. Neosporno je da je francuski kolektiv streetweara i ironične odjeće dobrano uzdrmao modnu scenu u proteklom desetljeću i ponudio ono što je u tom trenutku nedostajalo kupcima. Također je činjenica da je nakon odlaska Demne Gvasalije koji se zatim potpuno posvetio radu u Balenciagi, Vetements počeo još više tonuti, jer se već u 2018., kako smo spomenuli, nalazio u problemima. Doduše, tada su ih demantirali i kazali da su jači no ikada, no brojevi su pokazivali drugačije. 

image
Od 2014. do 2018. godine Vetements je bio vruće ime na modnoj sceni koje je donosilo kontroverzu i krojilo nove streetwear trendove
Foto: Profimedia

Brend je nastao iz ideje prijatelja u jednom pariškom apartmanu s ciljem da ironično, cinično i drsko odgovori na elitnu i luksuznu modnu industriju i kulturu konzumerizma. Demna i Guram Gvasalia, braća gruzijskog podrijetla vodili su anonimni kolektiv kreativaca i vodeća ideja zapravo je bila vratiti fokus na ono u modi najvažnije - odjeću. No Vetementsu se dogodio paradoks i brend je postao ono protiv čega se u samim začetcima glasno borio. Odjeća više nije bila u prvom planu, hype koji je nastao u društvu, potražnja i vrtoglave cijene koje se više nisu mogle opravdati, a samim time i pad prodaje i gubitak interesa javnosti doveli su Vetements u krizu identiteta. Nekad ekstremno skupe komade preprodavači su prodavali i po 70 posto sniženim cijenama. Poslovna strategija koja se ugledala na streetwear brend Supreme nakon prvog vala popularnosti više jednostavno nije imala smisla - možda ćete jednom kupiti t-shirt za basnoslovnu cijenu, no nećete dva puta nasjesti na isti trik. I sam Demna je svojevremeno kazao da većinu skupocjene Vetements odjeće po tolikoj cijeni on privatno ne bi platio. 

image
Posljednja kolekcija predstavljena na muškom tjednu mode u Parizu
Foto: Imaxtree 

Ono na čemu je Vetements stvoren 2014., i na čemu se proslavio nakon prve revije održane u gay baru "Le Depot" 2015. u Parizu bila je inovacija, kontroverza, svježina donesena na ustaljenu modnu scenu, arogancija i odjeća u duhu Istočne Europe u devedesetima, koja je obična, ali je ne može svatko imati. Ta ekskluzivnost i luksuz utkan u običnu DHL majicu ili hoodicu stvorili su nevjerojatni hype oko brenda, koji je logično morao splasnuti, a Vetements ga nije mogao (ili znao) održati. Već neke sljedeće revije održane na nekonvencionalnim lokacijama, kao što je McDonald's restoran, nisu toliko šokirale javnost kao ona prva. A hoodica s cijenom od nekoliko tisuća dolara ne može iznova biti zanimljiva i cool, kao niti oversized estetika koja se ponavlja iz kolekcije u kolekciju. Modni brend koji je nudio nešto drugačije na kraju se sveo na - profit, iako su to prekrivali uz političke poruke na svojim pamučnim majicama koje tvrde drugačije. Demna je prilikom odlaska iz svog modnog projekta rekao da je ispunio svoju misiju u brendu i da mu više nema što ponuditi. Okrenuo se Balenciagi i kreativne ideje je prenio u tradicionalnu couture modnu kuću koja je pod njegovim vodstvom danas jedna od najpopularnijih. Vjerojatno svjestan situacije u kojoj se njegov kolektiv našao, otišao je na vrijeme, a zajedno s njim i obožavatelji njegovog dizajna koji su zapravo istu estetiku, ali kvalitetniju pronašli kod Balenciage. Navodno je za Vetements ionako pripremao dizajn koji nije bio dovoljno dobar za španjolsku kuću.

U međuvremenu, revolucionarni Vetements našao se pred raskrižjem - je li se trebao ugasiti nakon što je ispunio svoj cilj i nakon što je ostavio trag na modnoj sceni? S obzirom na to da se bazira na inovaciji, hoće li pripremiti nešto svježe ili će se držati provjerenog recepta, pa dok ide, ide? Vetements je nekoliko sezona izostao s modnog kalendara bez novih kolekcija, a ove godine u siječnju predstavili su virtualnim putem kolekciju od čak 165 lookova, više nego ikada prije. Bunt, političke poruke i prepoznatljivi dizajnerski potpis su i dalje prisutni, što više zaista nije iznenađujuće. Osobito uz Demnine kolekcije za Balenciagu, koji to čini mnogo mudrije, Vetements se više ne čini relevantnim. 

image
Scenografija kolekcije za 2021. je predstavljala pakao, zemlju i raj
Foto: Imaxtree 
image
Guram Gvasalia najavio je novosti iz brenda
Foto: Imaxtree 

U svakom slučaju je ovaj kolektiv pokrenuo neke sasvim nove trendove u industriji, podijelio mišljenja i naveo sve na razmišljanje o tome zašto i kako nosimo i shvaćamo modu. Kako god gledali na njihovu filozofiju, Vetements je donio nešto sasvim novo i drugačije. A sada su osim novog imena, u najavi neki novi projekti, rekao je Guram Gvasalia. I sada kada bi trebali unijeti promjenu kako bi vratili izgubljenu popularnost, pitamo se hoće li napokon otići u drugačijem i perspektivnom smjeru ili će u bliskoj budućnosti neki od medija ponovno pokrenuti spekulacije da je Vetements mrtav - onaj izvorni iz 2014. vjerujemo da je, a u vremenu ispred nas granice možda mogu pomicati na neke nove načine.