Konačni pad?

Kako Anna Wintour i dalje ostaje nedodirljiva ličnost modne scene

12. lipanj 2021.
Fotografije: rexfeatures.com

I manje pogreške mnoga su slavna lica koštala "otkazivanja", ali na Annu Wintour se to, izgleda, ne odnosi. Modna liderica sada se susrela s novim problemima, nakon više od 30 godina na sceni pa se još jednom postavlja pitanje može li odoljeti kritikama i nastaviti svoju vladavinu modnim svijetom.

"Bosses wear Prada, workers get nada" - čuje se ovih dana ispred kuće najmoćnije ličnosti u industriji mode, Anne Wintour. Situacija je eskalirala nakon dvije godine neuspješnih pregovora radnika i izdavačke kuće Condé Nast, pa su članovi sindikata magazina The New Yorker objavili popis zahtjeva koji uključuju povećanje plaća, bolje radne uvjete i balansirano radno vrijeme te veću sigurnost na poslu. Stotinjak radnika New Yorkera i sestrinskih izdanja Ars Technica i Pitchfork tako se okupilo u njujorškom Greenwich Villageu i ističu kako je s plaćama koje dobivaju u Conde Nastu teško preživjeti u New Yorku - neki od njih na uredničkim pozicijama zarađuju oko 42 tisuće dolara godišnje (prosječna plaća u New Yorku iznosi oko 80 tisuća dolara), k tome, u vrijeme pandemije 2020. godine plaće su dodatno rezane. Za 20 posto se u travnju prošle godine smanjila plaća Anne Wintour, no već joj je u studenom isplaćen stari iznos, što je dodatno potaknulo nezadovoljstvo s obzirom na to da je ona ta s gotovo najvećom plaćom u cijelom izdavaštvu.

image
kroz karijeru je dobila nekoliko nadimaka - od 'čelične lady' do nuklearne Wintour

Inače, u Condé Nast se osim Voguea ubraja još 21 izdanje (Marie Claire, The New Yorker, W, Glamor, GQ, Wired, Architectural Digest, WWD, Vanity Fair...), a koji su svi pod izvršnom palicom slavne urednice (krajem 2020. promaknuta je u globalnu direktoricu sadržaja za sva izdanja). Aktualni prosvjedi koji se najavljuju već neko vrijeme posljednji su u nizu skandala s kojim se Anna suočila kroz karijeru dugu više od 30 godina. Neki joj ponovno predviđaju konačni kraj, no s obzirom na sve kontroverze koje je do sada uspješno prebrodila, u takav ishod je teško vjerovati. Za vrijeme prosvjeda do sada nije viđena niti se oglasila - "nadam se da nas čuje", kazala je jedna od novinarki koja prosvjeduje ispred njezine kuće.

Wintour možda čuje, no korake prema pozitivnim promjenama ne poduzima. Danas, u 72.-godini života, i dalje slovi za najmoćniju osobu u svijetu mode i šire, poznato je da vas ona može proslaviti ili vam uništiti karijeru. Njezinu su pak obilježili skandali koje su pratile optužbe za elitizam i rasizam, toksičnu atmosferu na radnom mjestu, iskorištavanje radnika, dijeljenje otkaza bez objašnjenja i razloga. Unatoč svemu, i dalje ostaje ikona u okrutnom svijetu mode  koja ima privilegiju krojiti pravila. Perfekcionizam i dosljednost u radu i mindsetu kod Anne Wintour očita je i po sekundarnim stvarima, primjerice bob frizuri koju nije mijenjala već gotovo 60 godina ili po modnom stilu koji također ostaje isti. 

image
Anna Wintoru u devedesetim godinama

S novinarstvom se susrela u djetinjstvu, odrastajući u Londonu uz oca urednika i novinara. Navodno je još u srednjoškolskim klupama prkosila pravilima odijevanja, moda ju je zanimala od 15. godine, pa nakon srednje škole počinje s radom za neke od londonskih novina, nakon čega seli u New York. Tamo se zapošljava u časopisu Harpers Bazaar, no dobiva otkaz nakon devet mjeseci zbog kreativnih neslaganja s glavnom urednicom. Prelazi u američki Vogue (gdje odmah na razgovoru traži veću plaću od predložene). Ustrajna u idejama i zamislima, stvara "probleme" glavnoj urednici zbog čega je prebačena u britansko izdanje magazina na mjesto glavne urednice, i tada dobiva nadimak Nuklearna Wintour. 

'Naučila sam koliko je važno voditi, biti odlučan i snažan. Na taj način potičem ostale da daju najbolje od sebe' 

Deset mjeseci kasnije iz rodnog Londona ponovno seli u New York i postaje glavna urednica američkog izdanja Voguea, a na toj poziciji se održala do danas. Te 1988. godine preuzima vodstvo i već prvim coverom ruši stara pravila. Dok su modeli na naslovnicama magazina do tada bile nedostižne manekenke u luksuznim komadima odjeće, Wintour na cover stavlja 19-godišnju Michaelu Bercu, "običnu" djevojku s kojom se svatko može poistovjetiti, u trapericama od 50 dolara koje je nosila uz top Christiana Lacroixa vrijedan 10 tisuća dolara. Fotografiju je snimio Peter Lindberg i iako je kasnije priznala da se dogodila slučajno, sigurno je da je ta fotografija označila novu eru Voguea, početak njezine vladavine i novu stranicu u cijeloj industriji. 

Godišnja plaća joj 2005. iznosi dva milijuna dolara, a njezin stil se s vremenom usmjerio prema kostimima od tvida s potpisom Chanela i prepoznatljivim velikim naočalama s tamnim staklima. Taj imidž usko se veže s hladnom i proračunatom osobnošću s kojom se svijet pobliže upoznao kroz film iz 2006. godine, "Vrag nosi Pradu", a koji je sniman po knjizi Annine bivše asistentice. U više od trideset godina, postala je institucija kojoj čini se, niti kontroverze ne mogu ništa. 

image
Poznato je da na evente nikada ne kasni, u prve redove modnih revija uvijek dolazi prije svih

Prije prosvjeda koji su aktualni, na meti kritika posljednji put se našla 2020. u jeku pokreta Black Lives Matter koji je tresao SAD, a kada je i Vogue bio optužen za nedovoljnu angažiranost po pitanju raznolikosti. Uz to, rasizam je u redovima Voguea bio prisutan već godinama, od neravnopravnih uvjeta u kojima su radili zaposlenici druge rase, mobinga, pa do nedovoljne zastupljenosti umjetnika drugih kultura na stranicama magazina čiji je utjecaj globalan. Dodatne probleme uzrokuje joj u listopadu prošle godine New York Times, s objavljenih 11 anonimnih priča bivših zaposlenika Voguea koji je direktno optužuju za rasizam. 

'Ona je kreativni vođa čiji se utjecaj ne može izmjeriti', kazao je 2018. Bob Sauerberg, CEO izdavačke kuće Condé Nast

A kao magazin za mršave, bijele i bogate, slovi Vogue i danas. Nakon spomenutih prozivki za rasizam, Anna je odgovorila internim e-mailom u kojoj se ispričala zbog nedovoljnog zalaganja za rad pojedinaca drugih kultura i rasa te da preuzima odgovornost za pogreške. E-mail je kod većine shvaćen samo kao neiskreni potez koji je trebao ušutkati kritičare. Tada je i prvi puta u povijesti američko izdanje Voguea u broju za studeni sve stranice posvetilo Afroameričkim umjetnicima i dizajnerima, što je također protumačeno kao proračunati potez. Istovremeno, optužbe za toksičnu atmosferu na radnom mjestu i rasističke ispade primila je i suosnivačica platforme Refinery29 Christene Barberich koja je pak odstupila s mjesta urednice. U Anninom slučaju, o tome nije bilo govora. S osudama se Anna susrela i nakon Met Gale održane 2018. godine, nakon što je Scarlett Johansson nosila haljinu brenda Marchesa, koji je inače pod vodstvom Georgine Chapman - njezine dobre prijateljice i bivše supruge Harveyja Weinsteina, sve u vrijeme dok su izlazila potresna svjedočanstva o Weinsteinovom seksualnog napastovanju u Hollywoodu. Poznato je da Wintour odobrava svaku haljinu kao i detalj na Met Gali, a kreacije Georgine Chapman nebrojeno su puta osvanule na stranicama Voguea.

image
S Georginom Chapman, dugogodišnjom prijateljicom

O odlasku Anne Wintour s mjesta urednice nagađalo se 2013., no to se nije obistinilo, iste godine proglašena je novom kreativnom direktoricom kuće Condé Nast. Promaknuće je zaradila prošle godine u jeku pandemije, a tek ćemo vidjeti kako će se situacija razvijati u 2021. godini, nakon novih udaraca s kojima se urednica mora nositi. Sudeći po prošlosti, Wintour će i iz ove bitke izaći neokrznuta - ili će priča dobiti drugačiji rasplet?