Redefiniranje visoke mode

Što možemo očekivati od haute couturea u budućnosti?

25. siječanj 2021.
Fotografije: Profimedia
 

S odlaskom stare modne garde, otišao je i klasični haute couture. Što onda od visoke mode očekivati u novom desetljeću i može li u razdoblju kojim vladaju trenirke on ostati relevantan?

Svaki kotačić koji pokreće modnu industriju promijenio se dolaskom pandemije koronavirusa. Revije su se preselile na digitalne platforme, mnogi su zamijenili tradicionalne načine predstavljanja svojih kolekcija modernijima, pa su i tjednu mode nešto siromašniji no inače. Brišu se granice između sportskog i elegantnog, između muških i ženskih linija, a gdje se u svemu tome nalazi dobri stari haute couture, svijet visoke, luksuzne mode koju ručnim radom pomno kroje majstori zanata? Ima li taj luksuz u 2021. uopće smisla? 

Osobito u ovom razdoblju kada crvenih tepiha nema, pa celebrityji umjesto raskošnih kreacija nose nešto jednostavnije trenirke? Naravno, i crveni tepisi ponovno će biti aktualni kada se korona-kriza stavi pod kontrolu, no i dalje je riječ o malom broju klijenata kojima je ovakva moda potrebna. Haute couture nalazi se na pragu promjena već neko vrijeme, što ćemo moći vidjeti na Tjednu visoke mode posljednjih dana siječnja, doduše - u režiji nekih drugih dizajnera. 

image
Givenchy ready-to-wear kolekcija za proljeće/ljeto 2020.
 

Naime, 2021. godinu obilježit će prve kolekcije dizajnera koji bi lako mogli promijeniti definiciju visoke mode. I prije pandemije, postavljalo se pitanje o smislu pravog haute couturea i može li se on održati bez prve generacije slavnih imena koja su krojila visoku modu. Nove stranice ispisat će oni koji će ove godine imati prvo predstavljanje svojih kreacija. Jedan od njih je Demna Gvasalia, kreativni direktor Balenciage koji je svoju kolekciju visoke mode trebao je predstaviti još prošlog proljeća, no spriječila ga je u tome pandemija koronavirusa.

Demna, osnivač kuće Vetements i poznat kao dizajner koji pomiče granice luksuznog i mainstreama, prethodnim se kolekcijama za Balenciagu vraćao u arhivu osnivača pariške kuće, Cristobala Balenciage, i tako dao nagovijestiti kojim putem će ići s haute couture kolekcijom, ujedno prvom nakon čak 52 godine izostanka visoke mode. Predstavit će je u srpnju ove godine, pretpostavljamo da će inspiraciju potražiti u samim početcima, a pitanje je kakvo suvremeno lice će joj dati. 

image
Jean-Paul Gaultier Haute Couture kolekcija za proljeće/ljeto 2020., ujedno i njegova posljednja
 

Prvi puta će se predstaviti i Kim Jones za talijanski Fendi kojega je preuzeo godinu dana nakon smrti Karla Lagerfelda koji je vodio kuću od 1965. Inače, Jones je zadužen za mušku Dior liniju gdje uspješno spaja pop kulturu i streetwear. Već najavom haute couture kolekcije na svom Instagram profilu dao je naslutiti vamp estetiku, pomiješanu s talijanskim glamurom. A još odvažniji vamp look očekuje se i od Givenchyja kojega je preuzeo Matthew Williams i odveo ga, nakon Clare Waight Keller, u sasvim drugom, alternativnijem smjeru. Njegova prethodnica u couture kolekcijama vodila se ženskom elegancijom, no vjerujemo da će Williams dodati dozu svog utilitarnog dizajna.

image
Givenchy Haute Couture kolekcija za 2020. godinu 

Prošle godine se od visoke mode oprostio i veliki Jean Paul Gaultier koji je svoj zanat učio od Pierre Cardina i kazao da će sljedeću couture kolekciju voditi dizajnerica Chitose Abe, vlasnica brenda Sacai prepoznatljivog po spajanju dekonstruiranih komada. Tada je rekao da se od haute couturea može očekivati novi koncept. Svakako dolazi redefiniranje njegovog pojma i traži se odgovor na pitanje što bi on trebao ponuditi u novom desetljeću i kako uopće može ostati relevantan. 

Svaki od ovih dizajnera svojim kolekcijama pokušava high end modu približiti mlađim generacijama i širokim masama i u tome uspijevaju, a čini se da će u tom smjeru ići i njihova visoka moda. Osobito nakon trenda sportske odjeće i trenirki, možda će potražiti balans između luksuza i casuala i predstaviti kreacije koje će zadovoljiti vjerne klijente iz visokih staleža kao i nove generacije kupaca.