Fast Fashion 2.0.

Kako je Shein u 2021. postao gigantom brze i jeftine mode

04. siječanj 2022.

Fotografija: Profimedia

Sudeći po rastu kineske online platforme Shein, brza moda u 2021. nije usporila već postala još brža. No osim kontroverzi, malo što je poznato u priči o ovom gigantu brze odjeće...

Od internetskih oglasa koji pozivaju na brzu i jeftinu kupnju, do TikToka, Instagrama i ostalih stranica na kojima smo u posljednje dvije godine provodili još više vremena, neizbježno ime je Shein - iako ga nismo googlali niti ga pokušali naći, Shein je kao globalni lanac ultra brze mode pronašao nas kao njegove potencijalne kupce gladne jeftinog online shoppinga. Kroz 2021. Shein je tako postao e-commerce gigant koji se istovremeno mrzi i voli na društvenim mrežama, no unatoč svemu, po zaradi je nadmašio i svoje konkurente brze mode kao što su Missguided, Boohoo i Inditex grupa.

Zanimljivo je kako se o modnoj održivosti i ekološkoj osviještenosti priča na sve strane pa se čini da je brza moda na svom zalasku te svojim neetičnim pristupom proizvodnji, radnicima i okolišu velikim koracima ide prema propasti. Ili sasvim suprotno? Ulazimo li u eru još brže, jeftinije i nekvalitetnije mode koju predvodi Shein - kineski gigant je u 2020. zaradio čak 10 milijardi dolara, a brojke za 2021. vjerojatno će pokazati još veći iznos. Na temelju svega onoga što modnoj industriji daje crnu etiketu, Shein je narastao u čudovište koje gleda samo u profit temeljen na hiper-proizvodnji i  konzumerizmu, katastrofalnim uvjetima u kojima odjeća nastaje i krađi tuđeg dizajna. Kako mu je to uspjelo u vremenu ekološke krize koja prijeti našoj egzistenciji? Odnosno, kako nam je uspjelo pasti u zamku nekvalitetne jeftine mode?

Da se kratko osvrnemo na povijest Sheina: nastao je 2008. pod imenom ZZKKO, a osnovao ga je tajanstveni Chris Xu. Od 2012. pod imenom Sheinside, bavi se prodajom vjenčanica da bi 2015. konačno promijenio ime virtualne trgovine u lakše pamtljivi Shein i fokusirao se na inozemnu prodaju odjeće i dodataka za primarno žene, ali i muškarce i djecu. Istovremeno, postaje sve veća konkurencija "tradicionalnim" fast fashion gigantima i ubacuje u šestu brzinu, u svakom smislu. Shein je naime, u prednosti jer narudžbe šalje direktno iz tvornice na adresu kupca, a u startu naručuje male količine određenog dizajna, otprilike 100 primjeraka. Nakon što se određeni komad pokaže iznimno popularnim, radnicima dolazi obavijest i proizvodnja se preusmjerava na taj i sve slične odjevne komade. Ostali brendovi brze mode u početku su u većem gubitku jer naručuju puno veće količine, iako ne znaju kako će taj dizajn proći kod kupaca.

Ako ste posjetili njihovu stranicu, primijetili ste na tisuće modnih komada, dodataka i nakita, a stranica se popunjava s čak tisuću noviteta - svakog dana. Pritom, cijene su smiješno niske, od par dolara za naušnice, do 8 dolara za top ili 10 dolara za svečanu haljinu. Za stotinjak kuna možete nabaviti različite outfite za gotovo cijeli tjedan, iako mnogi korisnici na TikToku dijele haule sa Sheina za koje su potrošili nekoliko stotina dolara. Etičnost uz niske cijene i zaradu koju generira Shein ne može stajati u istoj rečenici - s obzirom na to da godišnje zgrnu više od 10 milijardi dolara, dolazimo do ogromne količine odjeće koja je godišnje proizvedena i poslana diljem svijeta, no u kakvim uvjetima - nisku cijenu opravdaju sintetski materijali poput poliestera i najlona, pamuka bojanog štetnim bojama koji zagađuje okoliš, dok je kvaliteta na najnižoj razini - odjeća je najčešće dostatna za par nošenja ili snimanje za TikTok video, nakon čega završava na hrpi one nenošene odjeće koja je zaboravljena za otprilike tri dana. 

Osim ekološke osviještenosti koja ne postoji, ova kineska tvrtka već se susrela s optužbama za kopiranje tuđeg dizajna, iskorištavanje zaposlenika (koji tjedno rade i više od 75 sati), za iskorištavanje djece, potpunu ravnodušnost prema očuvanju okoliša. Na njihovim stranicama doduše, napisano je kako se strogo protive iskorištavanju djece i modernom ropstvu te da u poslovanju paze na svoje zaposlenike.

Reuters je s druge strane, krajem ljeta 2021. objavio kako Shein nije javno obznanio uvjete rada u svom lancu opskrbe, a koje je zatražilo zakonodavstvo Ujedinjenog Kraljevstva te da su na svojoj stranici lažno navedeni uvjeti rada i način poslovanja. No osim ponekih medijskih prozivanja i optužbi bijesnih kupaca na društvenim mrežama, Shein i dalje raste kao jedna od najvećih globalnih internetskih platformi. O neetičnosti njihovog poslovanja dakle, ne treba puno govoriti, a u prilog im ne ide niti kontinuirano kopiranje i krađa rada kako velikih, tako i malih dizajnera. Dok se ostale high street kuće "inspiriraju" dizajnerskim komadima, Sheinovi dizajneri rade na doslovnom principu copy-paste.

Prozivani su na TikToku i Instagramu, čak i profilu Diet Prade, no cijela priča najčešće završi, u najboljem slučaju s isprikom kineske tvrtke, povlačenjem kopiranog dizajna ili pak s potpunim ignoriranjem javnosti i optužbi. 2018. godine zaradili su tužbu Levi Straussa, zatim i Ralpah Laurena, Dr.Martensa... Ipak najgore u cijeloj priči prolaze mali dizajneri koji nemaju moć niti sredstva izboriti se za pravdu. 

Sve ono što čini modnu industriju jednom od onih koja najviše zagađuje planet, Shein je prigrlio u utrci za brzom i lakom zaradom jer su kupcima ponudili ono što žele - povoljnu, trendi, naoko sjajnu odjeću koja će ih kratkotrajno zadovoljiti. U vrijeme pandemije, kako je online shopping ojačao, Shein je samo dobio dodatni vjetar u leđa. Kako točno posluju, osim spomenutih netočnih navoda na stranici, i dalje nije poznato. Ono što je očito - brze mode nismo se zasitili, štoviše, tragamo za još bržom, u nadi da ćemo tako skinuti teret sa svojih novčanika i proći što jeftinije, iako bismo u konačnici mogli platiti skuplju i puno goru cijenu.