ARHITEKTI STILA

Kako su osobni stilisti postali traženi profesionalci koje se cijeni i izvrsno plaća

24. veljača 2020.
Mary Senofonte Fotografije: GETTY IMAGES/PROFIMEDIA
Anela Martinović

U svijetu u kojem je vizualni identitet važna karika u stvaranju karijere osobni stilisti postali su profesionalci koje se iznimno cijeni i izvrsno plaća. 

Iza svake uspješne žene stoji - stilist. Posao koji se odvija iza svjetala pozornice velikih događanja sve je popularniji, a stilisti su postali jednako poznati poput osoba koje odijevaju. Kate Young, stilistica pjevačice Selene Gomez te glumica Dakote Johnson i Margot Robbie, ima 300 tisuća pratitelja na Instagramu, a tri je godine zaredom proglašena najmoćnijom holivudskom stilisticom prema izboru magazina The Hollywood Reporter. Rachel Zoe, koja je osmišljavala izgled mnogih dobitnica nagrada Oscar i Grammy, pokrenula je pak vlastiti reality show, a potom i modnu liniju. I dok ih se u medijima dosad rijetko kad spominjalo - uz imena glumica i pjevačica stoji samo ime dizajnera kreacije koju nose - klijentice ih uvelike hvale i promoviraju na svojim društvenim profilima pa stilisti sve više izlaze "iz ormara".

image
Kate Young

Tako je lani na Met Gali u New Yorku pop-zvijezda Zendaya na crvenom tepihu prošetala sa stilistom Lawom Roachom, koji joj je odabrao kreaciju Tommyja Hilfigera, nadahnutu Pepeljuginom balskom haljinom iz Disneyjeva crtića. Pritom joj je upalio LED lampice ušivene u tkaninu te tim svjetlosnim momentom na svojevrsni način svima dao do znanja da je “aktivirao” i njezinu karijeru.

image
 Stilist Law Roach nadgleda svako pojavljivanje u javnosti pjevačice Zendaye

Kad je, naime, Zendaya s četrnaest godina bila samo klinka koja glumi u Disneyjevoj humorističnoj seriji "Shake It Up!", i kad joj nitko nije želio osmisliti stajling za promociju filma o Justinu Bieberu "Never Say Never", u Roachov losangeleski dućan s vintage stvarima ušao je Zendayin otac i zamolio ga da mu pomogne pronaći nešto za još nedovoljno poznatu kćer. Kombinacija koju je Roach osmislio privukla je pozornost urednika modnih rubrika pa su je u prije međunarodne karijere zapamtili kao osobu s dojmljivim odjevnim stilom.

"Ono što rade stilisti sliči poslu arhitekta. Istraživanje terena, izrada skica i kombiniranje različitih dizajnera i dućana, što skupih što jeftinih, sve to nalikuje pripremi izgradnje objekta, samo što ja gradim imidž", smatra Law Roach, na čijoj posjetnici piše "arhitekt stila". Međutim, prije nego što je to postao, Afroamerikanac iz siromašne obitelji iz predgrađa Chicaga skupljao je odjeću iz vintage dućana, doguravši do stilista kanadske glazbene dive Celine Dion, koju je modno preobrazio -  i do bankovnog računa s iznosom od  milijun i pol dolara.

image
Law Roach

Mnogi stoga smatraju da su stilisti postali moćniji od modnih dizajnera. Jer odabirom odjevnih kombinacija mogu skrenuti pozornost medija na one koji tek započinju karijeru, izvući iz zaborava zvijezde kojih dugo nije bilo na sceni, a glumicama i pjevačicama osigurati dodatnu pozornost prilikom predstavljanja novog filma ili albuma. No usporedba s kreatorima ne drži vodu jer je riječ o drugačijem poslu - dizajneri osmišljavaju odjevne predmete, a stilisti ih kombiniraju u nove stilove. I premda se njihov posao čini glamuroznim, oni nisu besposličari željni proboja u visoko društvo ni neostvareni dizajneri koji su tko zna kakvim načinima uvjerili zvijezde da im vlastiti imidž predaju u ruke. Njihov posao zahtijeva znanje ne samo o aktualnim trendovima, nego i o budućim odjevnim hitovima, kao i poznavanje povijesti odijevanja. Trebaju pregledati stotine revija i na tisuće novih kreacija koje se lansiraju na tržište u samo jednoj sezoni, biti u dobrim odnosima s dizajnerima, uvijek u "lovu" na novu modnu nadu - i pritom sve to uskladiti s osobnošću klijenta.

Potom se dogode i momenti za pamćenje kao što je stajling američke reperice Cardi B na dodjeli glazbenih nagrada Grammy u veljači prošle godine: njezin dugogodišnji stilist Kollin Carter odabrao joj je, naime, vintage kreaciju Thierryja Muglera nadahnutu Botticellijevom slikom "Rođenje Venere". To djelo talijanskog majstora renesanse simbolično je označilo i njezino novo rođenje: postala je prva žena koja je osvojila Grammyja za najbolji rap album - "Invasion of Privacy" - a svojim je raskošnim oblinama postavila kriterije ženstvenosti nakon vladavine mršavica.

image
Elizabeth Saltzman 

"Tko se želi baviti ovim poslom, treba ga shvatiti vrlo ozbiljno. Radi li ga površno, misleći da je dovoljno skupiti trendovske krpice, potonut će zajedno sa zvijezdom kad je modni kritičari razapnu. Nije riječ samo o haljini, nego o kontekstu u kojem ju se predstavlja", oštra je Elizabeth Saltzman, bivša modna urednica američkog Voguea i Vanity Faira, čije su klijentice glumice Saoirse Ronan, Uma Thurman, Gwyneth Paltrow, Sandra Oh i Jodie Comer. Zvjezdana postava koju odijeva donijela joj je takav ugled da se do nje ne može doći direktno, nego sva komunikacija do zaključenja posla ide preko njezina agenta. Iznosi koje naplaćuje su poslovna tajna, no sigurno su poveći - jer godišnje zarađuje nekoliko milijuna dolara.

A o kontekstu bi štošta mogla reći Marni Senofonte, stilistica koja stoji iza hvaljenih odjevnih kombinacija američke pop-dive Beyoncé. U videospotovima za album "Lemonade" iz 2016. Queen B je predstavila kao modernu Kreolku, hommage njezinim korijenima, a pritom je popularizirala kreacije Alessandra Michelija, koji je godinu prije postao kreativni direktor talijanske kuće Gucci.

image
Mary Senofonte osmislila je stajlinge i za videospotove sa studijskog albuma pop dive, 'Lemonade'

Marni, koja je na početku karijere bila pripravnica u modnoj kući Norma Kamali, osmišljava stajlinge za Beyoncéine turneje, kao i odjevne kombinacije za supruga Jay-Z-ja i kćer Blue Ivy, a na listu klijenata upisala je i američke manekenke Kendall Jenner i Gigi Hadid. Njezin uspjeh dao joj je kredibilitet da bude u žiriju popularnog reality showa "Project Runaway", gdje se bira najbolji mladi modni dizajner. Televizijska zvijezda je prije nje postala Patricia Field, ali ne zato što je sudjelovala u nekom showu. Američka kostimografkinja je, naime, odijevala "kvartet" glavnih glumica u serijalu "Seks i grad" pa su žene diljem svijeta željele izgledati kao Miranda, Samantha, Charlotte i Carrie. Sada su im uzori likovi iz nekih drugih serijala, ali Patricia je ostavila golemi trag i utrla put novim stilističkim zvijezdama u potrazi za muzama.