Velika analiza

Koji su bili najpoželjniji komadi u 2020. i što možemo očekivati iduće godine

19. studeni 2020.
Fotografije: IMAXTREE/ Profimedia/ rexfeatures.com
Lea Ladišić
Lea Ladišić

Osvrćemo se na mjesece iza nas, obilježene pandemijom koja je ostavila veliki utisak na industriju mode, na naš način konzumiranja iste te na navike koje smo promijenili preko noći. Platforma Lyst u velikom izvješću izdvaja ključne trenutke, brendove i komade o kojima se najviše pričalo.

Još u veljači ove godine održavali su se tjedni mode, ulice prijestolnica su bile pune modnih insdera, urednika, infuencera i fotografa. Osjećao se i tada dolazak neke nove klima i novih pravila, industrija se spremala na rekonstrukciju već neko vrijeme, a istovremeno, sve češće se spominjao virus i zaraza. Ipak, nitko nije mogao predvidjeti što nas zaista očekuje. Davno se čine ti dani s početka godine kada ih gledamo iz današnje perspektive modne industrije. U vrlo kratkom vremenu kako bi opstala, prilagodila se novim uvjetima, a ostvarile su se nekima nezamislive situacije - luksuzni brendovi kolekcije su predstavili digitalno i putem videa, dramatične haljine zamijenila je kultura trenirki, a neka nova imena s trona su svrgnula jake tradicionalne igrače. Uz izostanak crvenih tepiha, svečanosti i normalne svakodnevice, luksuzne kuće pomislile su - što sada?

image
Predstavljanje Mugler kolekcije za 2021. godinu odvilo se digitalnim putem

S druge strane, modni aktivizam nikada nije bio jači, osobito krajem godine, s naglaskom na SAD. Black Lives Matter prosvjedi tresli su državu i svijet, što je potaknulo na osnaživanje brendova u vlasništvu Afroamerikanaca, da bi zatim uslijedili izbori za novog predsjednika, u kojima je moda igrala veću ulogu nego prije - od "Vote" ogrlice Michelle Obame do Stuart Weitzman čizama sadašnje prve dame i celebrity Amerikanaca koji pozivaju na izbore putem društvenih mreža. Spomenute mreže su također pokazale svoju pravu snagu i utjecaj koji mogu imati na sve nas i naše navike shoppingiranja, posebice u doba kada je ekran bio jedini prozor u vanjski svijet. 

image
Backstage Telfarove modne revije

Najtraženiji modni dodatak godine? Zaštitna maska za lice, i to ona skupocjena, streetwear brenda Off-White, koja je nakon što se rasprodala dosezala nekoliko puta veću cijenu od originalne (koja nije bila zanemariva). Potražnja za maskom s logom brena od siječnja do ožujka skočila je za čak 450 posto. Na Lystovom popisu najpopularnijih modnih komada u 2020. nalaze se još Telfar torba, Birkenstock natikače, Prada sportske hlačice, Nike trenirka, Uggsice, The Frankie Shop majica...očigledno je koliko nam je gobalno zatvaranje promijenilo prioritete. Prigrlili smo mekoću trenirke i udobne odjeće i obuće, koje su preko noći zamijenile cipele na petu i večernje haljine. I na kauču, željeli smo izgledati chic, nastavili smo kupovati, a kombinacije pokazivati virtualnim putevima.

Najpoželjniji modni komadi u 2020. godini

  1. Off-White maska za lice s logom brenda
  2. Birkenstock Arizona natikače
  3. Telfar Shopping torba
  4. Nike trenirka 
  5. H&M ružičasta haljina puf rukava
  6. House of Sunny pletena haljina
  7. Prada Nylon kratke hlačice
  8. Croch Classic 
  9. Ugg čizme
  10. The Frankie Shop Muscle majica 

A dok smo ostajali kod kuće, razmišljali smo i o posljedicama koje uzrokuje ta hiper-konzumacija i prevelika proizvodnja modne industrije. Naravno, znalo se to i ranije, modna održivost bila je buzzword i rastući pozitivni trend, ipak, svijet je trebao stati da bismo shvatili veličinu tog problema. Usporedno je tako narasla potražnja za vintage modom - ovaj trend pojavio se na crvenom tepihu početkom godine pa smo zavoljeli sve s dodatkom seconhand i vintage. Čak i mladenke, koje su sve više tražile vintage vjenčanice. U zadnjem kvartalu ove godine Chanel "Flip bag" najtraženiji je vintage ulov po Lyst analizi - investicija koja se isplati, reći će svaki profesionalac.

image
Chanel u street style kombinaciji

Chanel, Louis Vuitton, Hermes i Gucci ostaju tiha patnja modnih kolekcionara, no i neka nova imena postaju statusni simboli i prkose tradiciji luksuznih kuća. Clemens Telfar, začetnik istoimenog brenda baziran u New Yorku i crne boje kože, ima torbu koja se smatra Birkinicom za milenijalce, a odlikuje je prihvatljiva cijena dostupna gotovo svakome, nosi je i političarka Alexandria Ocasio-Cortez. Telfar se na popisu brendova koji su doživjeli breakout nalazi na drugom mjestu, odmah iza Francuskinje Marine Serre, vlasnice najpopularnijeg loga 2020. godine. Dizajnerica se strelovito penje po modnoj ljestvici i futurističkim dizajnom i održivom proizvodnjom privlači celebrity lica ali i sve nas "smrtnike". Svojim načinom poslovanja i modnim komadima nametnula se kao najpopularnija dizajnerica godine - prigodno s obzirom na apokaliptičnu modu koju sjajno kreira. Popularnost zahvaljuje i Beyonce, koja je Marine Serre kombinezon nosila u spotu "Black is King", što je boostalo pretraživanje ove dizajnerice za 426 posto u samo 48 sati. 

image
Marine Serre kolekcija

Što onda očekivati u godini pred nama? Više inkluzivnosti, kako su nam pokazali Gucci i Rihanna s Fenty kolekcijom, više djelovanja i svrhe osim čiste estetike, više angažiranosti modnih kuća. Sigurno je i da ćemo bez obzira na sve nastaviti kupovati, ali na drugačije načine. Okrenuli smo se minimalizmu, udobnosti, no i dalje cijenimo luksuzni modni dodatak, koji se shvaća kao isplativa investicija.

Tko je mogao reći da će službena uniforma 2020. biti trenirke? Baš se to dogodilo, a za novo postkorona doba želimo zadržati optimističan stav i ipak nešto pozitivnije misli. 

image
Rihannin Savage X Fenty Show Vol. 2