Još u veljači ove godine održavali su se tjedni mode, ulice prijestolnica su bile pune modnih insdera, urednika, infuencera i fotografa. Osjećao se i tada dolazak neke nove klima i novih pravila, industrija se spremala na rekonstrukciju već neko vrijeme, a istovremeno, sve češće se spominjao virus i zaraza. Ipak, nitko nije mogao predvidjeti što nas zaista očekuje. Davno se čine ti dani s početka godine kada ih gledamo iz današnje perspektive modne industrije. U vrlo kratkom vremenu kako bi opstala, prilagodila se novim uvjetima, a ostvarile su se nekima nezamislive situacije - luksuzni brendovi kolekcije su predstavili digitalno i putem videa, dramatične haljine zamijenila je kultura trenirki, a neka nova imena s trona su svrgnula jake tradicionalne igrače. Uz izostanak crvenih tepiha, svečanosti i normalne svakodnevice, luksuzne kuće pomislile su - što sada?
S druge strane, modni aktivizam nikada nije bio jači, osobito krajem godine, s naglaskom na SAD. Black Lives Matter prosvjedi tresli su državu i svijet, što je potaknulo na osnaživanje brendova u vlasništvu Afroamerikanaca, da bi zatim uslijedili izbori za novog predsjednika, u kojima je moda igrala veću ulogu nego prije - od "Vote" ogrlice Michelle Obame do Stuart Weitzman čizama sadašnje prve dame i celebrity Amerikanaca koji pozivaju na izbore putem društvenih mreža. Spomenute mreže su također pokazale svoju pravu snagu i utjecaj koji mogu imati na sve nas i naše navike shoppingiranja, posebice u doba kada je ekran bio jedini prozor u vanjski svijet.
Najtraženiji modni dodatak godine? Zaštitna maska za lice, i to ona skupocjena, streetwear brenda Off-White, koja je nakon što se rasprodala dosezala nekoliko puta veću cijenu od originalne (koja nije bila zanemariva). Potražnja za maskom s logom brena od siječnja do ožujka skočila je za čak 450 posto. Na Lystovom popisu najpopularnijih modnih komada u 2020. nalaze se još Telfar torba, Birkenstock natikače, Prada sportske hlačice, Nike trenirka, Uggsice, The Frankie Shop majica...očigledno je koliko nam je gobalno zatvaranje promijenilo prioritete. Prigrlili smo mekoću trenirke i udobne odjeće i obuće, koje su preko noći zamijenile cipele na petu i večernje haljine. I na kauču, željeli smo izgledati chic, nastavili smo kupovati, a kombinacije pokazivati virtualnim putevima.
Najpoželjniji modni komadi u 2020. godini
- Off-White maska za lice s logom brenda
- Birkenstock Arizona natikače
- Telfar Shopping torba
- Nike trenirka
- H&M ružičasta haljina puf rukava
- House of Sunny pletena haljina
- Prada Nylon kratke hlačice
- Croch Classic
- Ugg čizme
- The Frankie Shop Muscle majica
A dok smo ostajali kod kuće, razmišljali smo i o posljedicama koje uzrokuje ta hiper-konzumacija i prevelika proizvodnja modne industrije. Naravno, znalo se to i ranije, modna održivost bila je buzzword i rastući pozitivni trend, ipak, svijet je trebao stati da bismo shvatili veličinu tog problema. Usporedno je tako narasla potražnja za vintage modom - ovaj trend pojavio se na crvenom tepihu početkom godine pa smo zavoljeli sve s dodatkom seconhand i vintage. Čak i mladenke, koje su sve više tražile vintage vjenčanice. U zadnjem kvartalu ove godine Chanel "Flip bag" najtraženiji je vintage ulov po Lyst analizi - investicija koja se isplati, reći će svaki profesionalac.
Chanel, Louis Vuitton, Hermes i Gucci ostaju tiha patnja modnih kolekcionara, no i neka nova imena postaju statusni simboli i prkose tradiciji luksuznih kuća. Clemens Telfar, začetnik istoimenog brenda baziran u New Yorku i crne boje kože, ima torbu koja se smatra Birkinicom za milenijalce, a odlikuje je prihvatljiva cijena dostupna gotovo svakome, nosi je i političarka Alexandria Ocasio-Cortez. Telfar se na popisu brendova koji su doživjeli breakout nalazi na drugom mjestu, odmah iza Francuskinje Marine Serre, vlasnice najpopularnijeg loga 2020. godine. Dizajnerica se strelovito penje po modnoj ljestvici i futurističkim dizajnom i održivom proizvodnjom privlači celebrity lica ali i sve nas "smrtnike". Svojim načinom poslovanja i modnim komadima nametnula se kao najpopularnija dizajnerica godine - prigodno s obzirom na apokaliptičnu modu koju sjajno kreira. Popularnost zahvaljuje i Beyonce, koja je Marine Serre kombinezon nosila u spotu "Black is King", što je boostalo pretraživanje ove dizajnerice za 426 posto u samo 48 sati.
Što onda očekivati u godini pred nama? Više inkluzivnosti, kako su nam pokazali Gucci i Rihanna s Fenty kolekcijom, više djelovanja i svrhe osim čiste estetike, više angažiranosti modnih kuća. Sigurno je i da ćemo bez obzira na sve nastaviti kupovati, ali na drugačije načine. Okrenuli smo se minimalizmu, udobnosti, no i dalje cijenimo luksuzni modni dodatak, koji se shvaća kao isplativa investicija.
Tko je mogao reći da će službena uniforma 2020. biti trenirke? Baš se to dogodilo, a za novo postkorona doba želimo zadržati optimističan stav i ipak nešto pozitivnije misli.