Viralna moda

Koja je funkcija modnog dodatka u eri društvenih mreža?

05. siječanj 2023.

Iza nas je godina bizarnih modnih dodataka, i nije riječ samo o prolaznom trendu. Nalazimo se u eri torbica i cipela koje moraju biti privlačne, drugačije i pomaknute kako bi uspjele.

Viralne, kultne, ‘in‘ torbe, nazovite ih kako želite, nisu nikakav novitet. Još devedesetih godina proslavila se Fendi Baguette torbica, koju je nosila Sarah Jessica Parker u seriji Seks i grad. I uspješno je održala svoju popularnost i više od dva desetljeća. Prepoznatljiva je diljem svijeta, uvijek je atraktivna, često izlazi u novim izdanjima i vrijednost joj nikada ne pada. Ovo je samo jedan od takvih primjera iz modne povijesti, no današnja situacija ipak je nešto drugačija. U vremenu društvenih mreža, broj ‘it‘, odnosno viralnih modnih dodataka sve je veći, a izgledom su sve bizarnije. Time se u startu gubi prvotna funkcija modnog dodataka - praktičnost, nakon koje dolazi estetika. Funkcija modnog dodatka danas je privući nam pažnju svojim izgledom, kako bismo je primijetili u vrtlogu "drugačijeg" na društvenim mrežama.

image

Sarah Jessica Parker s JW Anderson torbom
Fotografija: Profimedia

Uzmimo recentni hit JW Andersona za primjer - torbica u obliku goluba imala je listu čekanja, unatoč cijeni od oko 900 eura i zaista bizarnom, realističnom izgledu goluba.

JW Anderson je u 2022. zaredao nekoliko viralnih modnih dodataka, što za brend JW Anderson, a što za kuću Loewe. Svima im je zajednički element neobičnog, pa i bizarnog, odnosno onoga što će se istaknuti na fotografiji. Sandale s velikim mašnama srebrne boje kuće Loewe najpoželjniji su modni komad ove blagdanske sezone i na Instagramu ih teško ne uočiti.

Sve to vuče za sobom nebrojene kopije i modne komade koji su inspirirani originalom, a koje će si priuštiti oni koji za original nemaju sredstava. Jer, cijene modnih dodataka otišle su u nebo posljednjih nekoliko godina, a modni dodaci su tako postali kategorija za sebe. Izuzev ready-to-wear kolekcije nekog brenda, većina kupaca (osobito novih) najprije će zaviriti u kategoriju torbe i cipele, a zatim u kategoriju s odjećom koja je i dalje puno skuplja od modnih dodataka (kod većine modnih brendova). S druge strane, i onaj tko nije poželio torbicu u obliku goluba, možda će iz znatiželje zaviriti u ponudu modne kuće i dodati nešto u košaricu. 

image

Balenciaga torba
Fotografija: Profimedia

I iza Balenciage je dinamična godina u kojoj su proizveli kožnu torbu koja izgleda kao vreća za smeće te torbu u obliku prazne vrećice Lays čipsa. Također, prikazali su torbe u obliku dječjih medvjedića s S&M detaljima, što ih je uvuklo u najveću PR krizu otkako je Demna na čelu ove modne kuće i ostaje pitanje hoće li se odnos kupaca prema Balenciagi (i njihovim viralnim modnim dodacima) promijeniti nakon ovog skandala.

image

Muška Louis Vuitton kolekcija
Fotografija: IMAXtree

S druge strane, komadi poput Uniqlo torbe čija je cijena tek 14,90 funti te Birkenstock natikača koje iznose povoljnih 90, dokazuju da viralni komadi nisu rezervirani samo za dizajnerske brendove. Ništa ne garantira hoće li komad postati viralan u svijetu Instagrama i TikToka, pa tako niti najbizarniji izgled ili (pre)visoka cijena. Ono što je sigurno, uloga modnog dodatka drugačija je otkako smo na društvenim mrežama - statement torbica ili cipele su savršeni dodatak na fotografiji, a usput, komuniciraju naš društveni i klasni status i uvjerenja.  U početcima, društvene mreže su "hvatale" dodatke koji imaju potencijala postati atraktivni dodatak ili meme koji će postati viralan. U 2022. čini se, modni dizajneri "hvataju" algoritme i korisnike društvenih mreža kako bi njihova torbica postala zabavni, cool komad koji se širi beskonačnim feedom. Meme koji se našao u stvarnom životu i koji im donosi zaradu. Možda se to čini i kao utrka bez pravog pobjednika, koja ponekad može otići predaleko - Balenciaga je najbolji primjer toga.