Estetika siromaštva

Koliko puta ćemo ‘pasti‘ na iznošene dizajnerske komade?

11. svibanj 2022.

Fotografija: Promo

Nešto apsurdno i potpuno krivo postoji u inspiraciji luksuznih modnih brendova sa stilom beskućnika - iznošena odjeća s cijenom od nekoliko tisuća dolara već godinama zabavlja industriju mode, a Balenciaga je posljednji primjer toga. No, je li vrijeme da se takva estetika napokon prestane zagovarati?

Posljednjih dana ne prestaje se pričati o Balenciaginim iznošenim tenisicama čija cijena doseže oko 10 tisuća kuna. Ako ste propustili kampanju, Demna je predstavio tenisice Paris koje izgledaju kao da su nošene godinama i onda još dodatno uništene i trenutno su dostupne za prednarudžbu na službenom web shopu brenda. Proizvedeno je samo 100 modela, što im dodatno podiže vrijednost i sigurno će se rasprodati u roku od nekoliko sati. Francuska kuća ovom kampanjom poručuje kako su tenisice rađene "kako bi se nosile cijelog života" i time nastavlja odjećom komentirati klimatsku krizu.

image

U vizualima kampanje tenisice su dodatno retuširane kako bi izgledale uništeno
Fotografija: Balenciaga

Osim same poruke, Demna provocira skupim tenisicama koje izgledaju kao da će se svakog trenutka raspasti jer zna da ovakve stvari prolaze kod publike - nije prvi puta da je stavio visoku cijenu na sasvim običan ili pak suludi predmet - poput torbe koja izgleda poput Ikea plave vreće, ili hoodice kojoj cijena iznosi gotovo 1000 eura. Nije niti prvi put da se moda "zakačila" na distressed estetiku, odnosno dizajn koji izgleda potpuno uništeno ili je inspiriran izgledom siromašnih. Nekoliko tisuća eura za odjeću u kojoj izgledate kao beskućnik zvuči kao okrutna šala privilegiranih na račun niže klase.

image

Balenciaga tenisice dostupne su za prednarudžbu po cijeni od 1450 eura

Demna ovakve situacije koristi u svrhu pametnog PR-a i s dozom ironije se osvrće na onaj dio modne publike koja pomahnitalo prati modne trendove i kupuje dizajnerske komade bez razmišljanja. Još početkom desetljeća, s drugom vizijom, beskućnicima se inspirirao John Galliano za Dior i predstavio kontroverznu kolekciju iz koje je proizašla i kultna newspaper haljina koju je nosila i Carrie Bradshaw.

image

Gucci kolekcija iz 2019. godine
Fotografija: IMAXtree

Alessandro Michele za Gucci nudi slične komade - iznošene tenisice, poderane najlonke, traperice koje imaju mrlje od trave. Distressed estetika je izgleda i dalje poželjna u industriji mode, no s obzirom u kojem se trenutku nalazimo, brendovi i dalje propuštaju priliku da u tom naumu uništavanja promijene narativ i sam pristup proizvodnje prema ekološki održivom. Balenciaga Paris tenisice potpuno su novi komad koji je uništen za potrebu ove limitirane kampanje - a s obzirom na to koliko se odjeće nalazi na otpadu, ne čini li se prigodnije iskoristiti i upcyclati već odbačene ili korištene komade za ovakve eksperimente? Lažni worn-off efekt na odjeći ima puno veći utjecaj na okoliš, od početne proizvodnje pa do korištenja jakih kemikalija za primjerice - izgled ispranih i iznošenih traperica. Gucci i Diesel trenutno koriste nešto napredniju tehnologiju i razvijaju ekološki bolje opcije za ispiranje trapera, kožnih jakni i sličnih komada, no u uništavanju sasvim nove odjeće i dalje leži trenutak apsurda, dok na odlagalištu otpada godišnje završi više od pola godišnje proizvedene odjeće.

image

Miu Miu kolekcija
Fotografija: IMAXtree

image

Diesel kolekcija za jesen 2022. godine
Fotografija: IMAXtree

Ako ste zainteresirani za distressed estetiku i trend iznošenog, ne morate izdvojiti nekoliko tisuća kuna za Demnine tenisice ili Pradinu ispranu kožnu jaknu - vintage i second hand dućani puni su već nošene odjeće i modnih dodataka koji će jednako dobro odraditi posao. Balenciaga je željela dobar PR potez kako bi se još jednom našla kao tema razgovora na svim internetskim platformama, u čemu su još jednom uspjeli, no realizaciju same kampanje trebali su izvršiti na mudriji način.