Posljednjih se mjeseci nagađalo i predviđalo kako će izgledati budućnost mode nakon pandemije koronavirusa. Industrija koja se temelji na fizičkom dodiru i kontaktu te na emocijama koje se najbolje mogu doživjeti "oči u oči" morala se prilagoditi na nove uvjete i morala se prilagoditi brzo - to se i dogodilo, pa kreativni umovi modne industrije nisu stali s proizvodnjom već su na nove, inovativne načine pronašli način kako funkcionirati u doba pandemije. Pitanje je koliko je tko u tome i uspio.
Održani su tjedni mode u sasvim novom obliku, najprije u Kopenhagenu, a zatim u New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu. Svi su kombinirali digitalnu i tradicionalnu modnu pistu, fizičke revije bile su održane uz prisustvo tek nekoliko uzvanika, neki brendovi odlučili su se preskočiti predstavljanje novih kolekcija, neki su ih pokazali zanimljivim lookbookovima, neki su, pak, prigrlili nove platforme poput TikToka... Kako su doživjeli tjedan mode u novom obliku pitali smo naše dizajnere. Otkrivaju nam tko ih je oduševio, tko razočarao i može li "novo normalno" u ovoj industriji uopće biti održivo.
Ivan Alduk
Trenuci koji su me oduševili...
- Završili su Tjedni mode, izredali su se okrnjeni New York, London, Milano i Paris u kombinaciji klasičnih revija i digitalnih prezentacija. Smatram da moda - u ovoj novoj normalnosti - nije profitirala. Neki značajni i veliki brendovi kojima sam se veselio nisu predstavili kolekcije uopće - kao što su Bottega Veneta, Celine ili pak Alexander McQueen, a u moru novih kolekcija teško se oteti dojmu kako je većina izgledala "sklepano". Kao najbolje i najuspješnije kolekcije izdvojio bih one modnih kuća Fendi, Prada, Miu Miu i Louis Vuitton.
Modne kuće koje su razočarale...
- Na prvo mjesto bih svakako stavio kreativnu promjenu na čelu Givenchyja. Kaže se kako je svaka promjena dobra, ali ona koju je predstavio novi kreativni dizajner Matthew Williams mi jednostavno nije sjela. Naglasak je stavljen isključivo na modne dodatke, odjeća je u drugom planu i to u stilu koji u zadnje vrijeme viđamo posvuda. Doista ne znam što bih kao klijent kupio iz te kolekcije. Potom bih izdvojio Dior koji je klasično dobar i klasično dosadan. Po stoti put tema feminizma u službi prodaje torbica i estetika koja je izvrsna, kvalitetna i promišljena, ali povrh svega očekivana, viđena i dosadna.
Opći dojam...
- U datim okolnostima su se svi snašli onako kako su umjeli i mogli. Neki uspješno, neki baš i ne. Pozitivna strana jest implementacija tehnologije u modu i gledanje revije iz udobnosti vlastitog doma, no pritom se gubi taktilni doživljaj i energija koju možemo osjetiti samo uživo. Slično je i s predstavom u kazalištu: možete je gledati i na televiziji, ali to jednostavno nije isto iskustvo. Mislim da se modna industrija nije najbolje snašla u svemu ovome i da insajderima nedostaje fizička komponenta revija, sajmova, prezentacija. Smatram i da su sami brendovi tog svjesni i da će pokušati u sljedećoj sezoni vratiti se "klasičnom predstavljanju". Osjećaj koji ostaje nakon modnog mjeseca je baš loš, nema ga - kao da se ništa nije ni dogodilo.
Marija Kulušić
Trenuci koji su me oduševili...
- Ne pratim strogo revije i sve manje me zanima što je tko pripremio, no i dalje ima par dizajnera koji me iznenade. Prvenstveno je to JW Anderson koji ne igra na sigurno, a isto vrijedi i za Loewe za kojeg radi vrlo zanimljive, nosive i nepredvidive kolekcije. Jako mi se svidjela vrlo jednostavna, ali svakako posebna prezentacija. Acne Studios me nikad ne razočara, iako mi ova sezona nije jedna od najdražih. Chopowa Lowena je jedan od novijih brendova čiji pristup modi cijenim pa me tako nisu razočarale ni ove sezone. Julien Dosenna za Paco Rabbane zna imati zanimljive trenutke...
Modne kuće koje su razočarale...
- Popriličan broj brendova vrti isti film pa stalno iščekujem da će se dogoditi nešto uzbudljivo i novo, no promjene nema. Neću izdvajati nikoga, ali moda znači promjenu i nije korektno publici servirati isti kroj sezonama uz minimalne preinake. Smatram da je to čista lijenost.
Opći dojam...
- Bilo bi suludo da ovaj period nije potaknuo na nove opcije i rješenja. Svjesni smo da je digitalni način prikazivanja budućnost mode, iako osobno nemam ništa protiv modne piste i takve vrste prikaza ako ona vjerno prikazuje dizajnerovu viziju u svim segmentima. Ne bih voljela da koncept piste ili bilo koji drugi potpuno izumre, važno je da moda ima opcije, da i dalje gledamo couture, ready-to-wear digitalno ili fizički prisutni - ta odluka neka bude na svakom dizajneru i neka budu raznolike kao što moda i treba biti.
Sara Lončarić
Trenuci koji su me oduševili...
Nažalost, ova sezona me nije baš impresionirala. U kolekcijama se osjeća depresija, nema životne radosti koju smo nekoć mogli vidjeti i osjetiti, unatoč tome što se svi jako trude da kolekcije budu ispunjene optimizmom i nadom. Nema svježih dizajnerskih rješenja, tonalitet boja koji se provlači kroz kolekcije su boje sezone koje predlažu i eksperti instituta za boje Pantone: tmurno siva, zemljano smeđa, zagasita tamno zelena i senf žuta. Ono što je u svemu novo je da su dizajnerske kuće modu vratile introspekciji, intimnosti, nude otvorenost i iskrenost prema sebi i klijentima. Kako je u periodu izolacije svijet stao, tako su stale i isporuke materijala iz tvornica. Možda je i to jedan od razloga što se dosta modnih kuća okrenulo prema ekološkom razvoju, a iz svojih skladišta ponovno vade materijale od prošlih sezona za izradu novih kolekcija. Dizajneri žele stvarati kreacije koje odišu emocijom i s kojima se ljudi mogu lako povezati. Tako smo kod Altuzarre imali prilike vidjeti i ručno peglane faldice, od kojih je svaka potom zasebno zašivena.
Vrlo emotivno je bilo i što je nakon eksplozije u Beirutu tim Elie Saaba odlučio nastaviti danonoćno raditi na haute couture haljinama, u želji da predstave nešto lijepo u zamjenu za doživljenu grozotu - i njegov atelier je uništen u eksploziji. Elie Saab kolekcija odiše pozitivnom energijom i lakoćom.
Modne kuće koje su razočarale...
Najviše me rastužuje što jako puno modnih brendova nije ostalo vjerno svojem DNK-u. Svaki brend u predstavljenoj novoj kolekciji ima samo po jedan ili dva dobra komada odjeće. Danas iskreno više ne možemo reći da bismo prepoznali da je to estetika tog i tog brenda. Postali su neprepoznatljivi, gubi se autentičnost. Moda se sve više kreće casualizaciji, besmislenom nabacivanju nekoliko komada odjeće na tijelo, u kombinaciji s nepovezanim torbama i cipelama. Brendovi kao da su svi postali isti, jedna šablona koja je prisutna kod svakoga.
Opći dojam...
Smatram da ništa ne može zamijeniti tradicionalnu modnu pistu, gdje se u potpunosti može doživjeti miris i tekstura materijala, kroj odjeće možete vidjeti iz svih kuteva i ono najvažnije, možete osjetiti energiju koju modeli daju toj odjeći. Isto tako je i s glazbom, čiji ritam možete osjetiti kako vam prolazi kroz tijelo. Prisustvovanjem takvom performansu i vi postajete dio te energije. Takvo što još nije moguće u potpunosti doživjeti preko digitalnih revija. No, svakako sam za to da moramo ići prema naprijed i prilagođavati se vremenu u kojem se nalazimo.
Video je postao odličan alat da se doradi priča koju možda nismo mogli do kraja prezentirati preko fotografija ili na samoj reviji. Ove godine zbog niza okolnosti u kojima smo se svi našli, oni su se upravo počeli još više koristiti. Dizajneri više ne razmišljaju samo o odjeći koja će se prikazati na reviji, nego i o odjeći koja je vrlo fotogenična ispred objektiva. Tako je slučajno nastala i nova vrsta ili funkcija odjeće koja se dizajnira samo za sastanke i za večere preko video Zooma. Neke od primjera za Zoom meetinge možemo vidjeti kod Schiaparellija, a odjeću za efektnost fotografije kod Dries Van Notena.