HAUTE COUTURE

Kreacije koje nadilaze maštu: Pogledajte najbolje iz Pariza

26. siječanj 2024.

Fotografije: Launchmetrics/Spotlight

Petra Grgičević

Na Tjednu visoke mode, koji se uvijek iščekuje s velikim nestrpljenjem, istinski zaljubljenici u modu imaju priliku uživati u najluksuznijim kreacijama renomiranih modnih kuća, načinjenim od najfinijih tkanina, na koje su utrošeni sati i sati ili čak mjeseci ručnog rada. Tako je od 22. do 25. siječnja središte svijeta bio Pariz gdje su luksuzni brendovi kao što su Chanel, Dior, Armani, Jean Paul Gaultier, Valentino i Fendi, prikazali svoje dizajnerske dragulje za proljeće i ljeto 2024. godine.

Ovaj najiščekivaniji modni spektakl, koji se od pret-a-porter kolekcija razlikuje i po tome što se couture radi po mjeri, otvorio je Schiaparelli. Elegantne ratnice u futurističkim modelima, preuzele su pistu, kako bi predstavile viziju kreativnog direktora brenda, Daniela Roseberryja, koji je elemente suvremene tehnologije vješto prožeo s modnim nasljeđem kuće. Tako smo u kolekciji pod nazivom "Schiapar-alien" primjerice mogli vidjeti zanimljivu fuziju laka i čipke, originalnu varijantu neobičnih formi ovratnika te zanimljive konstrukcije ramena. Ipak najčudniji trenutak revije bio je kada je manekenka u potpunoj bjelini izašla na pistu, noseći u naručju dijete, odnosno skulpturu načinjenu od čipova, kalkulatora, matičnih ploča, mobitela, te optočenu blještavim kamenčićima. A Rosebberyjevim kreacijama iz prvog su se reda divile pjevačica Jennifer Lopez, glumice Hunter Schafer i Zendaya, te manekenka Sabrina Dhowre Elba.

Čini se kako Diorova dizajnerica Maria Grazia Chiuri uistinu voli boju pijeska, jer je u prvom dijelu revije poslala niz monokromatskih modela. Tako smo mogli vidjeti balonere, haljine pročišćenih linija i dobro promišljenih, gotovo geometrijskih krojeva, upravo u toj nijansi. Niz su prekinule transparentne i crno bijele haljine upotpunjene decentnim blještavilom, koje su sa zanimanjem pratile pjevačica Rihanna, aristokratkinja Beatrice Borromeo, kao i glumice Juliette Binoche, Natalie Portman i Glenn Close. Chiuri, čija je filozofija da svaki komad mora biti prilagođen tijelu, jer nosi svoju specifičnu auru, kolekciju je posvetila "New Looku", odnosno prepoznatljivoj Diorovoj silueti "La Cigale" kroz strukturalnu konstrukciju stvarajući skoro pa arhitektonsku eleganciju kreacija.

Nadahnut svježim cvijećem i umirujućom moći prirode, Giambattista Valli predstavio je bajkoviti ružičnjak, odnosno sanjivu kolekciju prepunu cvijeća u kojoj mini forme vješto spaja s bogatim teksturama šlepova. "Priroda je beskonačna, proljeće uvijek dolazi i uvijek nešto cvjeta", kazao je. Njegove kreacije načinjene su od metara i metara svilenog šifona, organdija, muslina i najfinijeg baršuna s kojima je odlično dočarao igru prozirnog i neprozirnog, blještavih i mat tekstura. "Neke revije izgledaju poput konfekcije s ukrasima. Sviđa mi se ideja da je haute couture zapravo haute couture", zaključio je Valli nakon revije.

Drugog dana Tjedna visoke mode svu pozornost je ukrao Chanelov "The Button", kolekcija inspirirana baletnim kostimima, točnije svijetom baleta i plesa. Reviju, koja je započela čistom bjelinom, otvorila je ambasadorica brenda, glumica Margaret Qualley. Odjeća koja se u novoj viziji kreativne direktorice Virginie Viard nosi preko bijelih baletnih trikoa i tajica, sastoji se, između ostalog, od zanimljivih prozirnih suknji i hlača u crnoj ili bijeloj varijanti. Tvoreći zanimljivu suprotnost, Viard tako spaja nježne prozirne tkanine s čvrstim tvidom. Kultni Chanel sakoi, dobili su i nekoliko novih lica, poput kratkih preklopnih modela, strukiranih linija, te onih koji krojem imitiraju pelerinu. Važno je spomenuti kako je struk naglašen kao nikada do sada, ali i to da je kolekcija bila lišena torbica i nakita, dok su pistom manekenke koračale u samo jednom modelu cipela i to u crnoj nijansi, kako bi fokus ostao isključivo na odjeći.

Apsolutno oduševljenje izazvala je Giorgio Armani Privé kolekcija s prekrasnim motivima proljeća koji živopisno oslikavaju lepršave kreacije. Njegovi naleti kreativnosti su očaravajući, baš kao i haljine od najdelikatnijih čipkastih tekstura koje kao da su posipane svjetlucavom prašinom. Bila je to revija na kojoj je teško reći koji je model ljepši, žene u mreži ili pak one u zagrljaju prozirnih, svilenih ogrtača, a nosile su je i dvije Hrvatice, Hana Grizelj i Ivona Bevanda. Vrhunsku rapsodiju čiste ljepote priuštio nam je Armani slaveći žensku ljepotu u modelima koji izgledaju apsolutno prelijepo, ali što je također važno i vrlo udobno. Kolekciju "Visoka moda kao igra" mnogi su komentirali kao otvoreni zagrljaj različitih kultura koja nadilazi granice, kako bi istražila svjetove, a rezultat je besprijekorna elegancija upakirana u blještavilo i najljepše tkanine. Zanimljivo je spomenuti kako je prema istraživanju njujorške tvrtke za odijevanje Jovani, čak 13 posto svih glumica koje su nosile Armani na uglednim dodjelama kao što su Zlatni globus, Emmy i Oscar, osvojilo nagradu, što mu je donijelu titulu "najsretnijeg dizajnera".

Niz prelijepih haljina, točnije njih 64 na pistu je poslao Elie Saab. Lelujave forme, ali i one koje prate liniju tijela decentno su ukrašene kristalima i blještavim detaljima, a upotpunjuju ih tanki remeni u formi diskretne mašnice. Pretežno puderaste nijanse, raskošno izvezeni detalji, modeli čije se višeslojne suknje suptilno rastvaraju, prozirni ogrtači, plaštevi i prekrasna drapiranja čine besprijekorne haljine koje kao da su osmišljene za filmske dive ili pak žene koje se žele tako osjećati, jer u ovim kreacijama tako će zasigurno izgledati.

Simone Rocha debitirala je kolekcijom visoke mode kao gostujući kreativni direktor za kuću Jean Paul Gaultier, te prikazala svoju viziju u koju je vješto uklopila prepoznatljivi kod brenda. Rezultat je nevjerojatna modna poslastica inspirirana arhivom brenda, te prožeta mašnama, koje dizajnerica smatra simbolom ženstvenosti i snage. Tako je Rocha karakterističnim prugama, koje je izradila od vrpci, stožastim grudnjacima koji sada strše prema gore, satenskim korzetima upotpunjenim nježnim elementima, dala vlastiti, neodoljiv pečat. Masivne rokoko haljine uspješno je suprotstavila mini korzet-haljinama, ali i predstavila prozirnu krinolinu ispod koje se nazire konstrukcija. Neodoljivo! "Namjera mi je bila stvoriti kolekciju koja je vrlo ženstvena, ali i provokativna, razigrana, senzualna", rekla je Rocha, koja je u tome itekako uspjela.

Vrlo zanimljivu i originalnu kolekciju prikazali su dizajneri Victor&Rolf, koji su se predstavili s 28 crnih kreacija. Negacija boje stavlja fokus na same modele i krojeve omogućujući tijelu da se prikaže na različite načine. Njihov je pristup jako interesantan - naime nadahnuti suprotnostima kao što su dovršeno nasuprot nedovršenog, proučeno nasuprot improviziranog, ozbiljno nasuprot smiješnog, stvorili su nekonvencionalnu eleganciju prožetu nadrealnim kontrastima. "Visoka moda je naš laboratorij kreativnog eksperimenta", rekli su dizajneri. I doista, kroz razrezane komade gornje odjeće, balskih i koktel haljina, na promišljen način nazire se donja odjeća u boji kože koja tvori efektan kontrast ovih jedinstvenih, ručno dovršenih, odnosno nedovršenih kreacija od baršuna, satena, šljokica...

image

viktor evija

Revija Pierpaola Picciolija za Valentino odvijala se u intimnom okruženju kako bi se, kako je rekao sam dizajner, istaknuo "sveti proces" visoke mode. "Želim onakvu gužvu kakva je bila u salonu de couture kada se couture rađao, ali s različitim vrstama odjeće koja pripada ovom vremenu, jer želim da sav ovaj couture proces postane suvremen", naglasio je. Predstavio je, tako, nekonvencionalnu, slojevitu dnevnu odjeću, ali i večernje haljine u najraznovrsnijim bojama u kojima su uživo uživale pjevačica Jennifer Lopez, glumica Florence Pugh te poduzetnica Kylie Jenner s kćerkicom Stormi Webster. Piccioli bez problema spaja, primjerice, tirkiznu, zlatnu i bordo s crnom prozirnom nijansom. Njegove kreacije krase izrazito visoki prorezi, dugačke rukavice, predimenzionirani sakoi, voluminozni oblici kao i sveprisutniji novi moment – haljine i suknje koje se nose preko hlača. "Magija dolazi iz iluzije", rekao je Piccioli, te predstavio divan zeleni kroko kaput na koji su ručno lijepljeni komadići koji imitiraju kroko kožu.

Lekciju o jednostavnosti usmjerenoj na odnos tkanine i tijela svojom je kolekcijom održao kreativni direktor Fendija, Kim Jones. "Kolekcija govori o strukturi i ukrašavanju, gdje to dvoje postaje nedjeljivo. Malo je svemirska", rekao je Kim, te priznao kako je veliki obožavatelj "Ratova zvijezda". A na reviji, svila tanka poput paučine kao da je lebdjela niz pistu, dok je spoj mekih, rasplinutih i strogih, čvrstih formi oduševljavao svojim zanimljivim kontrastom. U futurističkoj maniri, Kim je predstavio supercool naočale sa samo donjim ili pak gornjim okvirom čiji pojedini modeli prekrivaju i nos, kao i prekrasne dolčevita haljine ukrašene blještavim siluetama izvanzemaljaca, te sve začinio torbicama obrubljenim krznom. "Puno je glasne mode. Sviđa mi se nosiva, tiha moda, a to je ono što puno prodajemo", rekao je Jones, čiju su reviju pomno pratile glumice Zendaya i Reese Witherspoon s kćerkom Avom Phillippe.

Izrazito dekadentnom predstavom Johna Galliana za Maisona Margielu, kojom je svoju publiku odveo u srce nekadašnjeg pariškog noćnog života, zatvoren je Tjedan visoke mode. Ispod mosta Pont Alexandre III u zadimljenoj podzemnoj taverni, reviju je otvorio muškarac golog torza u korzetu, a zatim se nastavio izmjenjivati niz manekena i manekenki koji su glumili groteskne likove sjajnih lica poput voštanih figura ili pak porculanskih lutki, ali i s bizarnim maskama od oslikanih tkanina, koje su oponašale jezive krpene lutke. Njihov hod simulirao je neravnotežu, a gotovo svi su nosili korzete koji su se nazirali ispod fantastičnih dugih potpuno transparentnih haljina ili pak majstorski skrojenih balonera, vunenih sakoa i kaputa. Prozirne čipkaste i svilene haljine nisu ostavljale puno mašti na volju, jer su manekenke ispod njih u većini slučajeva bile potpuno gole. Avangardne kreacije naglašenih bokova i stražnjica nosile su se u kombinaciji s potrganim čarapama - zavojima i skulpturalnim frizurama, poput šešira. Gumene rukavice, cipele u formi kopita, biseri koji se nose u čarapama i proteze, samo su neki od modnih detalja kolekcije "Artisanal", koji upotpunjuju izrazito strukirane modele, predimenzionirane forme, jakne čahure, kao i nevjerojatne dekonstruirane kreacije, a sve načinjeno od baršuna, laka, tvida, svile... "S tijelom kao našim platnom, gradimo vanjski izraz unutrašnjosti – oblik emocije", zaključio je Galliano. Predstavu koju je došla pogledati i obitelj Kardashian-Jenner, teatralno je zaključila glumica Gwendoline Christie u krinolini od lateksa. 

Iako je ovaj, itekako uzbudljivi tjedan mode tek završio, pravo je vrijeme za pripremiti se na nove, pret-a-porter revije u Kopenhagenu, New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu, koje počinju 29. siječnja.