U showroomu nekadašnjeg brenda odjeće Price on Request dočekale su nas Ksenija i Gala Marija Vrbanić. Ksenija je cijenjena kreativna direktorica obiteljskog brenda Xenia Design, a Gala je krenula u sasvim drugom smjeru i stvarnu odjeću zamijenila onom virtualnom - sa suradnicima iz Tribute Branda posljednjih godinu dana stvara digitalnu modu. Dok njezina majka u svom impresivnom dizajnerskom kompleksu u Čakovcu osmišljava kreacije za Xenia Design, poznat na našem, ali i internacionalnom tržištu, Gali lokacija s koje promišlja igra manje važnu ulogu. Obje, beskompromisne i različitih pogleda na modu, no opet slične u pristupu dizajnu kojim izlaze iz okvira konvencionalnog, iz male Hrvatske vrlo uspješno djeluju - globalno.
Gala je Tribute Brand pokrenula s partnerom Filipom Vajdom prije samo godinu dana, a o njima su već pisale ključne modne publikacije Vogue Business, British Vogue, Dazed i Hypebeast. Surađivali su s dizajnericom Carolinom Herrerom te s poznatim Francuzom Jeanom Paulom Gaultierom. Uzbudljiv koktel originalne vizije, bogate kreativnosti i suvremene tehnologije rezultirao je virtualnim kreacijama - prvima takvima na svijetu, što Tribute Brand zaista čini pionirskim virtualnim modnim projektom koji postaje naša stvarnost. Osim što donosi tehničku revoluciju i svjež poslovni model, digitalna "contactless" moda čini veliki iskorak i prema inkluziji. Ova odjeća ne poznaje ograničenja - kako tijela, tako i spola, roda i godina, dakle mogu je nositi baš svi. Mnogi se pitaju - tko bi nosio odjeću koju se ne može dotaknuti i uistinu odjenuti? Ovi su komadi namijenjeni odijevanju u virtualnim prostranstvima, a Tribute Brand ne dizajnira za one koji ovaj koncept ne razumiju u potpunosti. Kao što i Kseniju, koja ove godine slavi 35 godina stvaranja na modnoj sceni, u početku nisu razumjeli. Da, inovacija i autentičnost duboko su utkane vrijednosti obitelji Vrbanić.
"Moji počeci se temelje na inovaciji. Prvi studio za dizajn odjeće otvorila sam u bivšoj državi, 1986. godine, a razlika između tadašnjih butika s prêt-à-porter odjećom i mog pristupa bila je u pristupu klijentu. Dolazili su na razgovor, neku vrstu intervjua, nakon čega sam, prema osobnosti klijentica i osobnom dojmu, kreirala dogovoreni komad odjeće. Prilikom razgovora sam već skicirala dizajn i nisam prihvaćala kompromise. Svaka takva suradnja na kraju je bila na obostrano zadovoljstvo. Vizija koju sam imala i zamislila pokazala se kao uspješan put", govori Ksenija, pa uspoređuje uspon svog brenda i onog Galinog - Xeniji Design bilo je potrebno 20 godina da se etablira na internacionalnoj sceni, Gala je to uspjela za samo godinu dana. Relacija uspjeha rendova nekada i sada je neusporediva. Digitalnom se modom Gala bavi već pet godina, a Tribute Brand lansiran je u pravo vrijeme - 2020., u jeku pandemije, kada smo se svi, silom prilika, dodatno preselili u virtualni svijet. Nove generacije konzumenata koje tamo obitavaju čekale su da im virtualna odjeća postane dostupna. A odjeveni u digitalni dizajn izgledaju senzacionalno - virtualna odjeća ne poznaje granice realnog svijeta ni zakone fizike. Potrebno je odabrati željeni dizajn i poslati svoju fotografiju na koju će softver digitalno "iskrojiti” odjeću. Gala nam uvjereno govori o svojoj viziji budućnosti, a u njezine riječi nije teško povjerovati.
"Digitalni je dizajn zero waste, za izradu nisu potrebne sirovine niti postoji ugljična emisija. Virtualna odjeća je odjeća budućnosti, a već sada živimo u svijetu u kojem je najvažnije dobro izgledati online. U stvarnosti ćemo cijeniti kvalitetnu odjeću koja je dobro krojena i funkcionalna, a kreativna će se moda preseliti u digitalni svemir. Modni aspekt dizajna prelazi u digitalno, u svijet koji nudi veću kreativnu slobodu. Stvarna se moda s druge strane vraća kvalitetnom kroju i izradi, tehničkoj inovaciji, a nosit će se godinama, u duhu održivosti. Naginjat će uniformiranosti, a kreativnost će dobiti novu platformu zarazvoj u virtualnom svijetu", smatra Gala Vrbanić, koja sama ne posjeduje mnogo odjeće, a u dućane brendova brze mode ne ulazi od srednje škole. Ne zbog stavova o održivosti, dodaje, jednostavno je prestala kupovati, osim toga, njezinoj generaciji važnije je kako će se predstaviti online. Ksenija se slaže u mišljenju da će se vještina i talent kvalitetne izrade odjeće ponovno više cijeniti.
"Mislim da će se u budućnosti nositi retro, odjeća koja je već proizvedena. I sama nosim XD odjeću staru 20 godina, upravo zato što je bezvremenska", govori dizajnerica, dodajući da se vraćamo tamo gdje je sve počelo, odakle smo krenuli - kada su konstrukcija i vještina bili od velike važnosti. Slažu se u misli da je na svijetu previše odjeće, a Gala smatra kako danas nema smisla pokretati brend isključivo prave odjeće. Konkurencija je velika i teško je istaknuti se na tržištu, zna da je to tako zahvaljujući iskustvu sa svojim prvim modnim projektom.
"Put Price On Request je bio mnogo sporiji, iako smo i s njim bili uspješni. Danas je teško probiti se na globalnoj sceni, a s Tribute Brandom smo tržištu ponudili ono što je nedostajalo. Danas granice više ne postoje", smatra Gala, a Ksenija se slaže da treba razmišljati globalno, jer nije važno gdje radiš, već što radiš. Digitalna moda, slažu se, logičan je slijed događaja, poput evolucije, a sve što je novo - nailazi i na svojevrsno nerazumijevanje.
"Govori se da je digitalno nešto negativno, no naprosto, to je evolucija koju treba prihvatiti. Javljaju se nove potrebe, a izumiru one klasične, nove generacije teže drugačijim rješenjima”, tvrdi Ksenija. "Digitalnu modu, da odgovorimo na prethodno pitanje, imate gdje nositi, no ne tamo gdje se većina ljudi još nalazi. Pripadnici novih generacija imaju potrebu svoj identitet izraziti i graditi u virtualnom svijetu, a ne zaboravimo pritom i na održivi aspekt priče."
Dizajnerice smatraju kako se o pravom problemu modne industrije ne govori dovoljno, a virtualna odjeća nudi rješenje upravo tog problema. "Ne adresira se pravi problem, a to je pretjerana proizvodnja i konzumacija odjeće. Možete imati majicu sa 'zelenom' etiketom ili komade odjeće od organskog pamuka, no i dalje se proizvodi i kupuje previše. Također, treba imati na umu da se za proizvodnju organskog pamuka troši još više vode. Mislim da je sjajno što se govori o pokretu održivosti, no teško je reći svima da prestanu kupovati odjeću. Digitalna moda je tu u prednosti - sugeriramo ljudima da i dalje kupuju i pritom izgledaju sjajno u kreacijama koje su zero waste. Kada život prebacimo u metaverse, tada postajemo ekološki održivi", smatra Gala.
"Na snazi je lažna modna održivost", dodaje Ksenija, napominjući da se veliki igrači ne žele odreći profita. Mijenjaju komunikaciju, okreću se prema ekološki prihvatljivijem modnom diskursu, ali i dalje proizvode u golemim količinama. Hiperprodukcija je problem koji i dalje ostaje. Ksenija nam, kroz razgovor o počecima, otkriva tajne svoje životne filozofije. "Što brže trčiš, prepreke ti brže nailaze. A možeš i sjediti kraj staze pa prepreka nema”, kaže uz smiješak, dodajući da je iz svake pogreške tijekom karijere crpila novu inspiraciju. A kada su savjeti i kritike u pitanju, Gala je, priznaje, ipak njezin najveći kritičar.
"Čudim se kako smo u XD Designu uspjeli preživjeti bez Gale. Ona je naš glavni kritičar i uvijek će s nama podijeliti svoje mišljenje, a u većini slučajeva ćemo je i poslušati”, otkriva Ksenija, napominjući kako je savjet kojeg se uvijek drži - radi ono što voliš i što te čini sretnim. Odrastajući uz majku dizajnericu, ta velika ljubav prema modi prirodno je prešla i na Galu.
Što god nam modna budućnost donijela, dobar je osjećaj znati da živimo u razdoblju u kojem istodobno djeluju Ksenija i Gala - u vremenu kada u fizičkom svijetu možemo nositi funkcionalnu, kvalitetnu odjeću, a fantastične, jedinstvene digitalne kreacije u virtualnom svijetu. Obje dizajnerice su predvodnice svoje generacije, a cilj im je isti - ponuditi nešto drugačije, inovativno, dobar dizajn koji ne poznaje granice vremena, a zahvaljujući tehnologiji - ni prostora. Njihova moda izlazi izvan svih poznatih okvira.