KRAJ SVIJETA JE FASHION

Revolucija u režiji Demne Gvasalije: Što nas očekuje poslije apokalipse na modnoj pisti Balenciage?

02. ožujak 2020.
Fotografije: IMAXTREE/GETTY IMAGES

Nakon što je prije nekoliko mjeseci najavio prvu haute couture kolekciju za parišku modnu kuću, gruzijski dizajner Demna Gvasalia se okrenuo arhivi Balenciage i predstavio kreacije u apokaliptičnom, mračnom raspoloženju. 

Prvi redovi na predstavljanju nove Balenciaga kolekcije bili su prazni. Nije riječ o strahu od korona virusa, već je Demna Gvasalia amfiteatar u kojem je održana revija napunio vodom kako bi upozorio na podizanje razine mora i oceana, dok su goruće nebo iznad uzvanika parale munje, aludirajući na kritično stanje u svijetu. U mračnoj i apokaliptičnoj atmosferi dizajner je predstavio svoju novu kolekciju i poslao poruku da i apokalipsu možemo dočekati modno osviješteni.

I sam dizajner, koji je početkom godine najavio povratak Balenciage haute coutureu, priznao je da je ovo jedna od njegovih najmračnijih revija. Neki modeli teško su se kretali po poplavljenoj pisti, hodajući u haljinama i balonerima sa snažnim naglaskom na ramenima, u šljokičastim kombinezonima od neoprena, svećeničkim plaštevima ili, pak, u nogometnim dresovima i motokros kombinezonima. 

image
Kombinezoni i tajice sačinjeni su od neoprena 
image
U fokusu su prepoznatljiva prenaglašena ramena 
image
Demna je na modnoj pisti predstavio imaginarni nogemtni klub 

Dizajner se poigrao s krojevima i bojama, referirajući se kroz njih na rad osnivača modne kuće, Cristóbala Balenciage. Ponudio je kontrastne crne i pakleno crvene kreacije, također u obliku plašteva inspiriranih religijom, točnije pravoslavnom i španjolskom katoličkom crkvom, te je tako isprepleo nasljeđe Balenciage i svoje podrijetlo. 

image
Religija kao motiv provlači se kolekcijom, a crni plaštevi i haljine na muškarcima dolaze kao posveta osnivaču modne kuće

"Svećenstvo je bilo u fokusu mog istraživanja, odrastao sam u mjestu gdje je pravoslavlje bilo dominantno. Sjećam se kako sam kao dječak gledao svećenike u dugim odorama i mislio - kako divno izgledaju", komentirao je nakon revije gruzijski dizajner. 

image
Apokaliptična atmosfera poslužila je kao poruka koju je dizajner poslao

Iz viđene kolekcije inspirirane biblijskom apokalipsom, očito je da se posvetio istraživanju rada Cristóbala Balenciage, što dolazi kao priprema za njegovu prvu haute couture kolekciju koja se očekuje u srpnju. Nakon 52 godine Balenciaga se pod njegovim vodstvom vraća visokoj modi, a baš kao što je to radio osnivač te modne kuće, prije nego je 1968. godine zatvorio vrata svog ateljea, Demna u modu također uvodi revoluciju. 

Kako je sve počelo?

Kada je ulazio u modni svijet, Demna nije očekivao globalni uspjeh modne kuće Vetements (franc. odjeća) nakon što ju je s mlađim bratom Guramom pokrenuo 2014. godine. Kako je kazao, moda mu je postala dosadna, elegancija irelevantna, a novoj generaciji potrošača ponudio je nešto kontroverzno, ironično, upečatljivo i drugačije, na prvu bismo rekli ružno. "Vetements se bavi uličnom modom, a na ulici mislim da ljudi ne teže eleganciji”, izjavio je jednom prilikom dizajner.

image
Balenciagi 'zahvaljujemo' na trendu ružnih tenisica 

Kao odgovor na tadašnje stanje modne scene, anti-fashion doživio je boom, postao je luksuzan i modne eksperte ostavio bez riječi. Milenijalci su bili željni odjeće nosive na ulici koju su pronašli u njegovom asortimanu, no ujedno i drugačije mode kojom će se izraziti i istaknuti, možda i pokazati bunt prema već ustaljenom i dosadnom viđenju "lijepih stvari". Već godinu nakon lansiranja brenda na ulicama nije bio influencera koji nije nosio Vetements žuto-crvenu majicu s logom kurirske službe DHL. Cijena od 185 dolara nije sprječavala fashioniste da ih mahnito kupuju, iako je riječ o običnom t-shirtu koji su dostavljači zaposleni u DHL-u do tada nosili kao radnu uniformu. Taj komad odjednom je postao modni simbol koji nosi potpis Vetementsa i luksuzne mode. Njegovim ironičnim modnim stopama uskoro su krenule i ostale kuće, poput brenda Viktor&Rolfa čiju prošlogodišnju couture kolekciju inspiriranu meme kulturom vjerojatno ne bismo vidjeli da nije bilo utjecaja novih trendova anti-fashiona.

image
DHL Vetements majica kratkih rukava napravila je boom na modnoj sceni 

Istovremeno, Demna je od 2015. na čelu kuće Balenciage s kojom je također probijao tradicionalne okvire mode, servirajući na pistama spoj svoje street style vizije i stare estetike osnivača Cristóbala Balenciage. Oversized majice, puff jakne velike toliko da ispod njih stane još jedna puff jakna te robusne tenisice, predvodnice trenda ružne obuće, su proizvodi kojima je Balenciaga u posljednjih pet godina postala najbrže rastući brend pod okriljem luksuzne grupacije Kering, konkurirajući puno većem Gucciju i Louis Vuittonu. Te kontroverzne Triple S tenisice povukle su za sobom trend robusne obuće i unatoč cijeni od 895 dolara, jedne su od najprepoznatljivijih i najpopularnijih komada Balenciage kakvu poznajemo danas. Dvije godine nakon što su predstavljene, gotovo svaka modna kuća ima svoj primjerak robusnih tenisica, poznatih i kao "dad sneakers", s prizvukom modnih 90-ih.

Nova stranica u novom desetljeću 

Krajem 2019. godine gruzijski dizajner objavio je odlazak iz svog brenda, odnosno "dizajnerskog kolektiva" Vetements, kao su ga nazivali, a uskoro nakon toga je stigla vijest o povratku visokoj modi u Balenciagi.

"Ona je srž ove modne kuće, a moja vizionarska i kreativna dužnost je vratiti je natrag na modnu pistu. Couture je za mene neistraženo područje otvoreno za slobodu i inovaciju, a moderna vizija Balenciage tako se vraća svojim korijenima", izjavio je Gvasalia nakon predstavljanja kolekcije na muškom Tjednu mode u Parizu. Tako je uzburkao modni svijet i od estetike ulične mode prešao na drugu stranu ispunjenu luksuznim haljinama i kreacijama dostupnima samo višim slojevima društva.

image
Kolekcija Balenciaga jesen/zima 2018.

Kazao je da je njegova svrha u Vetementsu ispunjena te da se posvećuje Balenciagi i novim projektima. Zadatak mu nije jednostavan jer preuzima posao od kreatora poznatog kao majstora svih dizajnera, posvećenog detaljima, tehnici i krojevima koji su u njegovo doba bili revolucionarni. 

Balske haljine kao vjesnik promjena

Ambicije prema visokoj modi Demna ima otkako je došao u Balenciagu, pa je i 2017. za zatvaranje jubilarne 100. modne revije rekreirao devet haute couture kreacija pronađenih u arhivi. Da se bliži taj povratak luksuznoj modi, Demna je dao naslutiti i prošle jeseni na pariškom Tjednu mode. U njegovoj kolekciji za proljeće/ljeto 2020. scenografija je bila smještena u političku arenu plave boje, a futuristička kolekcija, kojom je pokazao koliko je pod njegovim vodstvom modna kuća narasla, sastojala se od 91 stajlinga. Za kraj showa Gvasalia je sačuvao krinolina haljine, tada također kao svojevrsnu posvetu osnivaču Balenciage.

"Haljine za bal zapisane su u samim počecima Balenciage, kada je Cristóbal krenuo dizajnirati u Španjolskoj. Većinom je radio ovakvu siluetu, čestu na slikama španjolskih umjetnika. No, mi smo ih željeli učiniti nosivima – ako se krinolina makne, ostaje vrsta goth haljine koja se može nositi", komentirao je nakon modne revije sam dizajner, a na aktualnom Tjednu mode u Parizu ponovno je ponudio kolekciju koja spaja tradicionalno i suvremeno.

image
Kolekcija Balenciaga proljeće/ljeto 2020; balske haljine stigle su kao nagovještaj promjena 

Baš kako je Cristóbal Balenciaga definirao svoju eru i utabao put visokoj modi kakvu poznajemo danas, Gvasalia je obilježio našu modnu eru i promijenio odnos luksuzne mode i široke mase. Uspio je u tome, pa mnogi očekuju pod njegovim vodstvom i renesansu visoke mode, ili u najmanju ruku nešto pomaknuto, drugačije i neočekivano.

Svoju prvu ljubav, Vetements, ostavio je mlađem bratu koji je nakon njegovog odlaska kazao da će nastaviti probijati granice uobičajenog te će i dalje cijeniti iskrenu kreativnost i talent. Neki su Vetementsu predvidjeli propast nakon Demninog odlaska, neki mu predviđaju novo, svježe poglavlje, a sudeći po posljednjoj kolekciji predstavljenoj na Tjednu muške mode u Parizu, Guram Gvasalia i njegov kolektiv ovaj brend vraćaju njegovim korijenima i vremenima kada im je u prvom planu bila odjeća.