Kad se priča o budućnosti, postoje samo dva scenarija - distopijski i utopijski. Koja će se od tih dviju prognoza pokazati točnom, moći će se procijeniti kako vrijeme bude prolazilo, premda je istina vjerojatno negdje na sredini. No, očito je da stojimo pred promjenama, jer su i više nego nužne. To se naročito odnosi na modnu industriju, koja ima ogroman utjecaj na zagađivanje pitke vode, emisiju stakleničkih plinova i stvaranje velike količine otpada. Stoga se na sve sudionike u lancu vrši pritisak da promijene način proizvodnje. U ožujku 2020. Europska je komisija prihvatila plan kružne ekonomije u kojoj bi nekadašnji otpad postao sirovina; dopunjen je ove veljače nizom pravnih akata koji bi do 2030., odnosno 2050. omogućili ugljični neutralnu, održivu, slobodnu od otrovnih kemikalija, "zelenu" kružnu ekonomiju koja uključuje i tekstilnu proizvodnju.
Rješenje koje bi prvo mnogima palo na pamet jest da se manje proizvodi. Već neko vrijeme stručnjaci insajderi ukazuju na problem demokratizacije modnih trendova. "U ponudi moramo imati i pruge, i cvijeće, i jarke boje, i neutralne nijanse, duge i kratke rukave, svečanu, dnevnu i sportsku odjeću... Da bismo zadržali kupce, moramo proizvesti ogromnu količinu robe od koje se više od trećine ne proda", žale se proizvođači.
Problem velikih količina zaliha pandemija covida-19 samo je pojačala. Stoga se razmišlja o pojednostavljenju odjeće -osmišljavanju neke vrste uniforme koja bi svima olakšala posao. Mnogi smatraju da bi to mogla biti trenirka. S početkom pandemije činilo se da je doista tako - trenirke su počeli nositi svi jer su ostali kod kuće, a nudili su ih i oni dizajneri koji su do tada smatrali da sportskoj odjeći nema mjesta u visokoj modi. No, na mala je vrata na modnu scenu došao kombinezon. Model od rastezljivog pletiva ili likre pokazao se idealnim rješenjem za sve prilike - rad u uredu, kupnju, kavu s prijateljicama, izlazak s dečkom i planinarenje. Udoban je budući da je pripijen, izgleda ženstveno i, za razliku od trenirke, vrlo modno. Premda na prvu ne zvuči nimalo revolucionarno, riječ je o vrlo atraktivno dizajniranim odjevnim predmetima - bilo da je riječ o boji, uzorku ili detaljima. Britanski dizajner Richard Quinn je u proljetnoj kolekciji predstavio šarmantne kombinezone od drapirane tkanine čije se nogavice nastavljaju preko stopala, u crvenoj, fluorescentno žutoj, lila i nježno plavoj boji, koje je upotpunio kapicama s volanom koji okružuje lice, nalik na kapice za bebe. Poredane na pisti, manekenke odjevene u te kombinezone izgledale su poput druželjubive posade nekog svemirskog broda. Uostalom, kombinezon je u mnogim futurističkim serijama i filmovima predstavljen kao odjeća budućnosti.
Francuski dizajner Olivier Rousteing, kreativni direktor kuće Balmain, također je zaluđen životom među svemirskom posadom, no on svemirski brod vidi kao moćnu korporaciju kojoj je na čelu žena u atraktivnoj odjeći od srebrne kože. Reviju je, doduše, predstavio u hangaru zrakoplovne kompanije Air France, a ne na raketnom uzletištu na Islandu, primjerice, no efekt je isti: seksi, moćno i - optimistično.
No, nemaju svi veselu i optimističnu viziju vremena koja dolaze. Francuska dizajnerica Marine Serre kolekciju za proljeće 2022. - u kojoj istaknuto mjesto ima i kombinezon - predstavila je mini distopijskim filmom "Amor Fati", ljubav prema sudbini. Sablasna glazba Pierrea Rousseaua te sugestivni nastup iransko-nizozemske glazbenice Sevdalize i francuske umjetnice Juliet Merie naglašavaju mračnu viziju budućeg svijeta u kojem su svi odjeveni identično, u jednake kombinezone i odijela s uzorkom polumjeseca, dizajneričinim zaštitnim znakom. Balenciaga, brend koji vodi kreativni direktor Demna Gvasalia, jesensko-zimsku kolekciju je predstavio videoigricom "Afterworld: The Age of Tomorrow", koju je razvila u suradnji s francuskom kompanijom Quantic Dream. Igrica se može odigrati na web-stranici videogame.balenciaga.com; likovi odjeveni u Balenciagine kreacije iz aktualne kolekcije kreću se kroz grad koji je polunapušten i koji je već preraslo drveće i biljke, u jednom momentu ulaze i u Balenciaginu trgovinu s artiklima iz nove kolekcije... a dalje je na vama, da ne ispadnemo "spojleri". A u kolekciji ima najraznovrsnijih komada, od astronautske jakne s logom NASA-e do čizama koje sliče na dio viteške opreme, mix&match budućih generacija koje će odrastati na hrpetinama odbačene robe...
Avangardni američki dizajner Rick Owens ide korak dalje pa njegove manekenke izgledaju kao hibridi robota i čovjeka, s umjetnim protezama napravljenim od kože, plastike i metala. No, da ipak nije sve tako crno - barem tako ne misli Paul Andrew, kreativni direktor kuće Salvatore Ferragamo, čija se aktualna kolekcija zove "Future Positive", a opisuje ju kao "kolekciju uniformi za pozitivnu i raznoliku utopijsku budućnost". Minimalističke kreacije od kože, silikona, neoprena, pletiva i tafta zamislio je kao okamenjene ostatke davno zaboravljene prošlosti, oslobođene svih asocijacija klase, boje ili vjeroispovijesti; nadahnute su kultnim filmovima znanstveno-fantastičnog žanra, "Matrix" sestara Wachowskis, "Gattaca" Andrewa Niccola i "Do kraja svijeta" Wima Wendersa, a predstavljene su na pisti koja je uključivala osvijetljene tunele, fotografije postmodernističke arhitekture i kristalne prizme.