Nove sezonske kolekcije, nova fast fashion opsesija. Još jednom, high street brend Zara ima komad za kojim trenutno vlada pomama. Kada se u web shopu pojavila zelena prošivena torba sa zlatnim lancem, odmah je dobila status najpoželjnijeg modnog dodatka sezone, za to je jednostavno predodređena. Ako dobro pratite high street ponudu, i bez priložene fotografije znate o kojoj torbi je riječi, znate i da je njezina cijena povoljnih 180 kuna i već je prisutna na brojnim Instagram profilima.
Sjajna cijena za efektnu i jako stylish torbicu koju će svi komentirati i koju svi žele - još veća želja se za njom javlja jer je trenutno rasprodana sa Zarinih zaliha, a oni koji je stvarno žele imati za nju će platiti i duplu cijenu na stranicama koje prodaju i razmjenjuju high street ulove. Inače, radi se o kopiji dizajnerske torbe brenda Bottega Veneta, točnije, uzeto je ono najbolje od dizajna skupocjenih modela, boja poput trendi zelene nijanse, zlatni lanac i prošiveni dizajn spojeni su u jedan savršeni model cijenom dostupan gotovo svima.
Ponavlja se tako isti scenarij kojem smo svjedočili prije nekoliko mjeseci. U jeku zimskih sniženja glavnu ulogu također je imala Zarina torbica, slična Chanel Flap modelu, tada izrađena od trapera, nešto veća dimenzijama i s dodatkom zlatnog lanca. Na sniženjima je njezina cijena iznosila oko 150 kuna, no izvan Zare mogle su se prodati i po cijeni od 300 kuna. Toliko je bila prisutna u virtualnom svijetu da mi je postala grozna, a bojim se da će se isto dogoditi s aktualnim zelenim modelom koji, priznajem, izgleda lijepo. No želi li ovu torbu sve više žena jer im je zaista lijepa, ili jer oko nje vlada hype? Zato jer je tako povoljna cijenom, a izgleda poput dizajnerskog komada?
U svakom slučaju, hit je trenutka i dobar je primjer fast fashiona i svega negativnog što taj pojam podrazumijeva. Za početak, želim li zaista torbu koju imaju svi u gradu? Individualizam i osobni stil potpuno se gube na ulici i u virtualnim prostranstvima upravo zbog modnog izričaja koji funkcionira po copy-paste principu i koji se slijepo vodi aktualnim trendovima. Oni se danas izmjenjuju brže no ikada, brendovi brze mode proizvode gomilu odjeće i dodataka koji će se za nekoliko mjeseci zaboraviti - baš kao Zarina traper torba koja je bila hit prije ove zelene. Istovremeno problem zagađenja okoliša samo nastavlja rasti, s ogromnom emisijom ugljikova dioksida, korištenjem plastike i sintetičkih materijala zadaje veliki udarac okolišu, kao i ogromna količina odjeće koja završi na otpadu. Ne treba zanemariti niti ovisnost o brzoj modi koja se stvara kod potrošača, sve to u vrijeme globalne krize kada nam je odjeća najmanji problem.
Naravno, trendovi nisu isključivo loši, sve dok se konzumiraju s mjerom i s razumom te dok se dugoročno uklapaju u garderobu. Impulzivna kupovina s druge strane potaknuta trendi komadima je nešto što nema opravdanje i to je taj začarani krug brze mode, pruža trenutno zadovoljstvo, no čim utažimo se utaži želja za shoppingom, ubrzo se javlja nova, još jača potreba za drugim stvarima. Odricanje od fast fashiona češće je dobra odluka, ne samo za okoliš, već i za mentalno zdravlje. Dobar je osjećaj ne kupiti nešto o čemu svi pričaju, a dok donosite odluku o novom modnom ulovu, sastavite osobni popis kriterija koje određeni komad mora ispunjavati. Želite li zaista tu Zarinu torbicu nositi više od jedne sezone?