Poznat vam je onaj nalet sreće kada kupite dugo željeni komad odjeće? Povećana razina dopamina u mozgu u tom trenutku donosi zadovoljstvo i sreću, a isto se događa i onda kada isti komad odjeće nosimo. Moda uz mnoge ostale, ima i jednu važnu ulogu, onu mood boostera, utječe na samopouzdanje i naše emocije. Može li onda odjeća jarkih tonova pozitivno utjecati na raspoloženje?
Trend dopamine dressing tvrdi da mogu, a trenutne analize pokazuju kako je ovaj trend itekako prisutan i aktualan i neće se zadržati samo za ljetnu sezonu, već ga prenosimo u jesen i sljedeću godinu. Pojavio se s dobrim razlogom - pandemija koronavirusa promijenila je naše navike i potrebe u velikoj mjeri, a utjehu i izvor nade o boljim vremenima pronalazimo u odjeći. Pogled na nove kolekcije modnih brendova ističe jarke boje kao vodilje u gotovo svim kolekcijama, "vrište" ružičasta, zelena, narančasta i plava, boje koje sad već u velikoj mjeri viđamo kao trend sezone. Stručnjaci s platforme Net-a-Porter primijetili su veliki zaokret u navikama svojih kupaca koji su u potrazi za optimističnim bojama i odvažnim uzorcima.
Trenutno se osjećaju slobodnije nego prijašnjih godinu dana i žele to pokazati izborom odjeće - ne zaziru od hrabrih motiva i "glasnih" outfita - sasvim suprotno, prilikom izlaska žele biti viđeni u color-block kombinacijama koje spajaju narančastu i ružičastu, geometrijske motive sa zelenim komadima i glamuroznim cipelama. Prema istraživanjima, na globalnom tržištu 50 posto kupaca u 2021. se želi počastiti i potrošiti novac na sebe, a dopamine dressing samo je potaknuo to ulaganje u novu odjeću koja priziva optimizam. U takvom post-pandemijskom revenge shoppingu luksuzni dobavljači vide veliku priliku za oporavak od krizne godine iza nas.
"Definitivno je prisutna potražnja za bojama. Plava, zelena i ružičasta su traženije nego prethodne godine, a kupci više traže estetiku Guccija i Haraga, također, i Marni ostvaruje sjajne rezultate", govori Damien Paul za Vogue Business, zadužen za muški odjel na platformi Matches Fashion. Porast trenda jasno je vidljiv i na društvenim mrežama kojima više ne prevladavaju neutralne minimalističke kombinacije, već outfiti koje na feedu jednostavno morate zapaziti.
Dopamine dressing odnosi se na odjeću, modne dodatke, obuću i nakit - #Kidcore na TikToku broji gotovo 600 milijuna spominjanja, a odnosi se na nakit inspiriran dječjim, rađen od šarene plastike i perlica. Prisutan je i trend kukičanog, koji po uzoru na sedamdesete donosi prugice i motive u jarkim bojama. Brendovi poput Bottega Venete i Jacquemusa s druge strane, koji se inače ne baziraju na bojama, imaju nekoliko 'it' modnih komada - zelenih u slučaju Bottege Venete te ružičastih kada je Jacquemus u pitanju. S novim jesenskim kolekcijama kojima prevladavaju boje (Molly Goddard, Valentino, Prada, Versace i mnogi ostali), optimizam kanaliziran kroz boje zadržat će se na sceni i postati dio naših ormara, možda i nesvjesno. I po vlastitom iskustvu, ovog trenutka ćete u trgovini vjerojatno prije pogledati drapiranu haljinu narančaste boje nego bež model jednostavne siluete, ili otkačenu torbicu prije nego onu klasičnu - primjerice, moje nove cipele zebrastog uzorka svakako idu u prilog ovog trenda.
Iako su asocijacije za određene boje shvaćane univerzalno (crvena je strastvena boja ljubavi, crnu nosimo kada želimo ostaviti dojam samopouzdanja), treba uzeti u obzir da ih svatko od nas percipira na drugačiji način i veže uz određena iskustva ili uspomene - pa ako vas iznimno veseli plava boja, ne znači da će isto utjecati na ostale. Dopamine trendom naše navike odijevanja neće isključiti niti neutralne i profinjeno minimalne boje poput crne, bijele ili boje pijeska. No sigurno je, u ormaru će nam se naći barem jedan ili dva komada u nekoj otkačenoj boji ili uzorku. Možda već koji stoji u shopping košarici?