Kad dečki nastupaju

Muška moda postaje sve zanimljivija: klasika u novom ruhu

17. veljača 2020.
Fotografije: IMAXtree; Getty Images 

Dok je ženska moda postala taocem prožvakanih ideja, u muškoj cvatu ruže: dizajneri su klasici dali novo ruho, a njihov su trud prepoznali i kupci.

Prošla su vremena kad su dečki išli jednom u sezoni u shopping pa kupili jedan par hlača i tenisice (po mogućnosti na sniženju), koje bi nosili sljedećih nekoliko godina. Prema podacima internetske modne platforme Lyst, dečki su postali pravi šminkeri: prodaja muških kolekcija odjeće i dodataka svake sezone poraste za desetak posto, a jednako su traženi ležerni komadi kao i odijela. Muškarci su pritom spremni odvojiti znatnu svotu da bi udovoljili svojoj taštini, posebno ako je riječ o dizajnerskim komadima. Tako je luksuzna modna kuća Balenciaga objavila da rast prodaje mogu zahvaliti upravo muškim kupcima, i to onima u dobi od 20 do 35 godina, koji redovito obnavljaju garderobu sezonskim novitetima. Stoga stručnjaci očekuju da se potražnja ove godine na globalnoj razini poveća za 2,3 posto, te čak premaši rast tržišta ženske odjeće i modnih detalja. Doduše, za jedan promil, ali, vrlo vrijedan.

To, naime, znači ne samo da je budućnost modne industrije, ugrožene zbog ženske ultrabrze mode, barem na neko vrijeme osigurana, nego je riječ o društvenom fenomenu s dalekosežnim posljedicama. Mnogi muški časopisi su u zadnjih nekoliko mjeseci imali teme poput "Što u današnje vrijeme znači biti muškarac", "Kako izgledati kao moderni muškarac" te "Kakav je suvremeni muškarac" - jer više nije tip koji će za posao odjenuti sivo ili tamnoplavo odijelo, a u slobodno vrijeme traperice. Muškarci polako ali sigurno postaju odvažniji i otvoreniji za "prave" boje, drugačije uzorke i krojeve. U internetskoj trgovini "Mr Porter", koja nudi kolekcije većine dizajnerskih modnih brendova, trenutačno su najtraženije svilene košulje cvjetnog uzorka, trenirke s logom, plišani sakoi, svi artikli ružičaste boje te šarene tenisice.

image
Tjedan mode u Milanu

U oslobađanju od ustaljenih normi odijevanja veliku ulogu imaju i influenceri. Među najpopularnijim instagramskim profilima - uz onaj portugalskog nogometaša Christiana Ronalda te kanadskog pjevača Justina Biebera, koji su i sami modne ikone - je i profil manekena Davida Gandyja, koji je primjer elegantno odjevenog poslovnjaka, zatim njemačkog dizajnera nakita Andrea Hammana koji može biti uzor u ležernom stilu, kao i njemačkog umirovljenika Alojza Abrama koji nosi dizajnerske trenirke i tenisice. I premda je to napredak u odnosu na stanje otprije deset, pa i manje godina, povijesno gledano, nije ništa neuobičajeno. Ne tako davno, u vrijeme hipi-pokreta 70-ih godina prošlog stoljeća, muškarci su nosili cvjetne košulje, trapezice i visoke potpetice te naglašavali kapke crnim tušem... o još ranijim epohama da i ne govorimo.

image
David Gandy 

Za najnoviju renesansu u muškom odijevanju zaslužna je pak mlađa generacija muških dizajnera. "Dok su još nedavno u ženskoj modi vladali isključivo muškarci, danas žene kreiraju za žene, primjerice, u Dior je došla Maria Grazia Chiuri, a u Chanelu je kreativno vodstvo nakon Karla Lagerfelda preuzela Virginie Viard. A muški dizajneri su se fokusirali na odjeću koju bi i sami nosili", rekao je Sam Lobban, direktor nabave za "Mr Porter". Prvenstveno je riječ o Amerikancu Virgilu Ablohu, kreativnom direktoru muške linije Louis Vuitton, te Britancu Kimu Jonesu, koji osmišljava muške kolekcije za kuću Christian Dior. Trenutačno najhvaljeniji kreatori muške mode angažmane su dobili gotovo istodobno, u proljeće 2018.; obojica su karijeru počela s kolekcijama "uličnog" stila (Abloh je osnivač popularne marke OffWhite) čiju su energiju udahnuli u klasične muške kolekcije. I položili temelje za novi smjer u muškoj modi - više ne treba birati između poslovnog i ležernog odijevanja, već 
se uzima najbolje od oba stila. "Za razliku od ženske, u muškoj modi ima puno prostora za nove ideje, a da odjeća i dalje bude nosiva", smatra  Michael Philouze, urednik muške mode u američkom izdanju časopisa Vogue. To je više nego očito i nakon nedavno završenih tjedana mode u New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu za sezonu jesen/ zima 2020./'21.

image
Louis Vuitton
image
Dior Man

Aktualne kolekcije predstavljaju klasične komade s "pomakom": hlače komotnog kroja kao trenirke, kapute u koje se može umotati kao u kućni ogrtač, predimenzionirane jakne s velikim džepovima, komotne sakoe dvostrukog kopčanja, sve sašiveno od luksuznih materijala - pliša, brokata i fine tanke kože, suptilnih nijansi kao što su lješnjak smeđa, močvarno zelena, senf žuta i sinje plava. A broj novih sudionika iz sezone u sezonu raste jer se sve češće događa da brendovi, do sada orijentirani isključivo na žensku odjeću, počnu kreirati muške kolekcije.

image
Fendi
image
Emporio Armani
image
Emporio Armani