Privilegije luksuza

Na meti kritičara: nazire li se kraj ere prve žene na čelu Diora?

30. travanj 2022.

Fotografija: Shutterstock Editorial/Profimedia

Posljednja izjava dizajnerice Maria Grazia Chiuri pokrenula je kritike na društvenim mrežama. Iz pozicije privilegiranosti, dizajnerici se omaknula izjava koja nije svima dobro sjela, no iznenađuje li to baš toliko?

Maria Grazia Chiuri prva je dizajnerica koja je preuzela vodstvo Diora. U 75 godina dugoj povijesti luksuzne kuće, do tada su pravila ženstvenosti krojili isključivo muškarci - osnivača Christiana Diora je 1957. naslijedio Yves Saint Laurent, a nakon njega su kuću vodili Gianfranco Ferre, John Galliano te Raf Simons. U pet godina na mjestu kreativne direktorice i ukupno 33 prikazane kolekcije, Maria Grazia Chiuri transformirala je imidž tradicionalne francuske modne kuće i utrostručila dobit koji se u 2021. godini popeo na sedam milijardi dolara.

U tom pothvatu, Chiuri koristi feminizam kao glavnu poruku - odjeću koja je tradicionalno ženstvena u stilu Diora prilagodila je potrebama suvremene žene koja je u pokretu. Modele na pisti ne skriva ispod naglašenog make-upa kao neki od njezinih prethodnika, donijela je praktične modne dodatke i obuću - tenisice, loaferice, cipele s blok petom... Vratila je kultnu Dior Saddle i učinila je jednom od najpoželjnijih torbica na sceni. Pritom, za razliku od konkurentskog Chanela, cijene Dior komada nisu otišle u nebesa. Uzevši sve u obzir, scenarij u kojem će je čelnici LVMH-a, u čijem je Dior portfelju, otpustiti s mjesta kreativne direktorice ne čini se realnim - iako većina modnih znalaca zagovara upravo to. Neki smatraju da je njezin dolazak u Dior od početka bio pogreška, nekima nikako ne sjedaju njezine posljednje modne kolekcije koje kao da nemaju veze s nasljeđem Diora ili dobrim ukusom. Da, možda jesu praktične za svaki dan i priliku, ali ako uzmete posljednjih nekoliko kolekcija, nećete primijetiti veliku razliku u viziji, dizajnu, niti će on izazvati neku dozu uzbuđenja. No brojke ne lažu, a Diorovi prihodi rastu. Na posljednjoj Lystovoj ljestvici najpopularnijih luksuznih brendova današnjice, Dior se nalazi na visokom šestom mjestu. Chiuri zna što radi.

image

Dizajnerica Maria Grazia Chiuri
Fotografija: Shutterstock Editorial/Profimedia
 

Inače, jedna je od rijetkih u modnoj industriji koja se jasno proklamira kao feministica, što redovito provlači kroz svoje kolekcije. Kultnu majicu s natpisom "We should all be feminist" predstavila je u debitantskoj reviji 2017. i izazvala ovacije, ali istovremeno i podijeljena mišljenja jer ipak je takav statement dolazio od luksuznog brenda čiji je vlasnik najbogatiji bijeli čovjek Europe, tradicionalni Bernard Arnault, a niti cijena majice koja je iznosila 850 dolara nije pomogla u shvaćanju poruke. Pohvalno je što koristi doseg i utjecaj brenda kako bi poslala poruku o ravnopravnosti, no izgleda da si to ipak ne može svatko priuštiti. No, ne treba zaboraviti da je luksuznom brendu poput Diora profit uvijek na prvom mjestu, a na tom putu feminizam i modna industrija teško pronalaze zajednički jezik.

image

Kolekcija za proljeće/ljeto 2017.
Fotografija: IMAXtree

Modna novinarka i urednica Washington Posta Robin Givhan objavila je članak “Dior je bio dio patrijarhata. Onda je ona promijenila sve” i njime izazvala reakcije nakon što je objavljen. Konkretno, sporan je dio u kojem Robin ističe kako unatoč naporima na svim poljima, Dior i dalje ostaje dosta ekskluzivan brend koji na pisti ne promiče raznolikost. Većina modela, osobito onih viđenih u posljednoj digitalnoj kolekciji - su bijele i mršave manekenke. Ono što je Chiuri izjavila ozbiljno bi joj moglo narušiti reputaciju kod obožavatelja, kao i kod modela koji se bore za svoje mjesto u industriji mode i teško zarađuju novac. Hejteri s druge strane samo su dobili dodatni materijal za potkopavanje talijanske dizajnerice.

image

Behind the scene
Fotografija: IMAXtree

"Modeli ne predstavljaju žene. Kada vidite modela, ne sanjate da budete poput njega. Zamišljate sebe u toj haljini, a model je samo djevojka koja prolazi pored vas.", izjavila je, uz dodatak kako "modelima ne bismo trebali davati toliko moći i utjecaja". Istovremeno, zašto ne bismo jednostavno rasporedili taj "utjecaj koji modeli zapravo posjeduju na veću uključenost na pisti", pita se autorica članka.

Iako je poruka koju je dizajnerica željela komunicirati (donekle) jasna - (važna je odjeća) - nespretno je izvedena. U ovom slučaju, ispada da Chiuri ne poštuje posao modela niti ih promatra kao osobe bez kojih na kraju, nitko ne bi mogao vidjeti njezinu odjeću. Izjavom je željela skrenuti pažnju s pitanja nezastupljenosti različitih rasa i oblika tijela na pisti i ostavila ga bez konkretnog odgovora s novim problematičnim stavom. Još u vrijeme kada jača body positivity pokret, dizajnerica smatra kako model ne zaslužuje pažnju, no unatoč tome većina odabranih manekenki na njezinoj pisti ispunjava određenu normu. Mnogi su u tome iščitali kontradiktornost dok se glasno zalaže za feminizam. Ne zaboravimo niti da Dior za globalne ambasadore svojih kampanja uzima slavna i poznata lica. 

image

Posljednja kolekcija Diora za jesen 2022.
Fotografije: IMAXtree

Ako na stranu stavimo njezinu estetiku oko koje se spori u javnom prostoru, Chiuri razumije potrebe žene i stvara odjeću s tim na umu. Nosivost i inovativnost u stvaranju praktičnog je tema njezinog dizajna. "Žene trebaju moći nositi Dior cijelog dana. Danas nemaju isti lifestyle kao nekada, u pokretu su, idu u ured i putuju vlakom... Stvarati odjeću koja nije nosiva za mene nema smisla", izjavila je u jednom od intervjua. Teško joj je povjerovati i dok navodno stvara za svaku ženu, zašto se to jednostavno ne bi očitovalo i na modnoj pisti? Česta zabluda dizajnera luksuzne odjeće jest da misle kako stvaraju za svakoga tko se identificira s njihovim brendom, no Chiuri ipak u svojoj stvarnosti zaboravlja da Dior možda i nije baš za svaku ženu i da si žena koja putuje vlakom na posao vjerojatno ne može priuštiti Dior. Možda zaboravlja i da model na pisti nije samo objekt koji dolazi u službi sluge odjeće, o čemu se, inače, PR brenda još nije oglasio. Casting za sljedeću reviju će pokazati je li shvatila upućene kritike.