Maria Grazia Chiuri prva je dizajnerica koja je preuzela vodstvo Diora. U 75 godina dugoj povijesti luksuzne kuće, do tada su pravila ženstvenosti krojili isključivo muškarci - osnivača Christiana Diora je 1957. naslijedio Yves Saint Laurent, a nakon njega su kuću vodili Gianfranco Ferre, John Galliano te Raf Simons. U pet godina na mjestu kreativne direktorice i ukupno 33 prikazane kolekcije, Maria Grazia Chiuri transformirala je imidž tradicionalne francuske modne kuće i utrostručila dobit koji se u 2021. godini popeo na sedam milijardi dolara.
U tom pothvatu, Chiuri koristi feminizam kao glavnu poruku - odjeću koja je tradicionalno ženstvena u stilu Diora prilagodila je potrebama suvremene žene koja je u pokretu. Modele na pisti ne skriva ispod naglašenog make-upa kao neki od njezinih prethodnika, donijela je praktične modne dodatke i obuću - tenisice, loaferice, cipele s blok petom... Vratila je kultnu Dior Saddle i učinila je jednom od najpoželjnijih torbica na sceni. Pritom, za razliku od konkurentskog Chanela, cijene Dior komada nisu otišle u nebesa. Uzevši sve u obzir, scenarij u kojem će je čelnici LVMH-a, u čijem je Dior portfelju, otpustiti s mjesta kreativne direktorice ne čini se realnim - iako većina modnih znalaca zagovara upravo to. Neki smatraju da je njezin dolazak u Dior od početka bio pogreška, nekima nikako ne sjedaju njezine posljednje modne kolekcije koje kao da nemaju veze s nasljeđem Diora ili dobrim ukusom. Da, možda jesu praktične za svaki dan i priliku, ali ako uzmete posljednjih nekoliko kolekcija, nećete primijetiti veliku razliku u viziji, dizajnu, niti će on izazvati neku dozu uzbuđenja. No brojke ne lažu, a Diorovi prihodi rastu. Na posljednjoj Lystovoj ljestvici najpopularnijih luksuznih brendova današnjice, Dior se nalazi na visokom šestom mjestu. Chiuri zna što radi.
Inače, jedna je od rijetkih u modnoj industriji koja se jasno proklamira kao feministica, što redovito provlači kroz svoje kolekcije. Kultnu majicu s natpisom "We should all be feminist" predstavila je u debitantskoj reviji 2017. i izazvala ovacije, ali istovremeno i podijeljena mišljenja jer ipak je takav statement dolazio od luksuznog brenda čiji je vlasnik najbogatiji bijeli čovjek Europe, tradicionalni Bernard Arnault, a niti cijena majice koja je iznosila 850 dolara nije pomogla u shvaćanju poruke. Pohvalno je što koristi doseg i utjecaj brenda kako bi poslala poruku o ravnopravnosti, no izgleda da si to ipak ne može svatko priuštiti. No, ne treba zaboraviti da je luksuznom brendu poput Diora profit uvijek na prvom mjestu, a na tom putu feminizam i modna industrija teško pronalaze zajednički jezik.
Modna novinarka i urednica Washington Posta Robin Givhan objavila je članak “Dior je bio dio patrijarhata. Onda je ona promijenila sve” i njime izazvala reakcije nakon što je objavljen. Konkretno, sporan je dio u kojem Robin ističe kako unatoč naporima na svim poljima, Dior i dalje ostaje dosta ekskluzivan brend koji na pisti ne promiče raznolikost. Većina modela, osobito onih viđenih u posljednoj digitalnoj kolekciji - su bijele i mršave manekenke. Ono što je Chiuri izjavila ozbiljno bi joj moglo narušiti reputaciju kod obožavatelja, kao i kod modela koji se bore za svoje mjesto u industriji mode i teško zarađuju novac. Hejteri s druge strane samo su dobili dodatni materijal za potkopavanje talijanske dizajnerice.
"Modeli ne predstavljaju žene. Kada vidite modela, ne sanjate da budete poput njega. Zamišljate sebe u toj haljini, a model je samo djevojka koja prolazi pored vas.", izjavila je, uz dodatak kako "modelima ne bismo trebali davati toliko moći i utjecaja". Istovremeno, zašto ne bismo jednostavno rasporedili taj "utjecaj koji modeli zapravo posjeduju na veću uključenost na pisti", pita se autorica članka.
Iako je poruka koju je dizajnerica željela komunicirati (donekle) jasna - (važna je odjeća) - nespretno je izvedena. U ovom slučaju, ispada da Chiuri ne poštuje posao modela niti ih promatra kao osobe bez kojih na kraju, nitko ne bi mogao vidjeti njezinu odjeću. Izjavom je željela skrenuti pažnju s pitanja nezastupljenosti različitih rasa i oblika tijela na pisti i ostavila ga bez konkretnog odgovora s novim problematičnim stavom. Još u vrijeme kada jača body positivity pokret, dizajnerica smatra kako model ne zaslužuje pažnju, no unatoč tome većina odabranih manekenki na njezinoj pisti ispunjava određenu normu. Mnogi su u tome iščitali kontradiktornost dok se glasno zalaže za feminizam. Ne zaboravimo niti da Dior za globalne ambasadore svojih kampanja uzima slavna i poznata lica.
Ako na stranu stavimo njezinu estetiku oko koje se spori u javnom prostoru, Chiuri razumije potrebe žene i stvara odjeću s tim na umu. Nosivost i inovativnost u stvaranju praktičnog je tema njezinog dizajna. "Žene trebaju moći nositi Dior cijelog dana. Danas nemaju isti lifestyle kao nekada, u pokretu su, idu u ured i putuju vlakom... Stvarati odjeću koja nije nosiva za mene nema smisla", izjavila je u jednom od intervjua. Teško joj je povjerovati i dok navodno stvara za svaku ženu, zašto se to jednostavno ne bi očitovalo i na modnoj pisti? Česta zabluda dizajnera luksuzne odjeće jest da misle kako stvaraju za svakoga tko se identificira s njihovim brendom, no Chiuri ipak u svojoj stvarnosti zaboravlja da Dior možda i nije baš za svaku ženu i da si žena koja putuje vlakom na posao vjerojatno ne može priuštiti Dior. Možda zaboravlja i da model na pisti nije samo objekt koji dolazi u službi sluge odjeće, o čemu se, inače, PR brenda još nije oglasio. Casting za sljedeću reviju će pokazati je li shvatila upućene kritike.