Torba, sat ili ključevi?

Najluđe pozivnice za revije: zabava, provokacija i politički statement

25. svibanj 2022.

Fotografija: Farfetch

Da modni divovi baš ništa ne ostavljaju slučaju, pa tako ni pozivnice, dokazala je već drugu godinu za redom Balenciaga, ovaj put snopom lažnih novčanica s utisnutim danom, vremenom i lokacijom održavanja revije za proljeće/ljeto 2023. No Demna Gvasalia nije jedini kreator koji se poigrao konceptom pozivnica...

Balenciaga je i drugu godinu za redom iznenadila nekonvencionalnim pozivnicama - uzvanici su na reviju za proljeće/ljeto 2023. bili pozvani uz svežanj lažnih novčanica. Nakon prošlogodišnjih pozivnica koje su bile otisnute na stražnjoj strani razbijenog iPhonea 6s, Demna Gvasalia, kreativni direktor Balenciage, odlučio se za još jedan kontroverzan motiv koji se uklapa u estetiku i karakter ovog provokativnog brenda, čiji obožavatelji već znaju da jedino što mogu očekivati je ono neočekivano. 

Balenciagini dolari na sebi imaju fotografiju Benjamina Franklina, koja inače krasi novčanicu od stotinu dolara. Na papirima su otisnute informacije o datumu i vremenu revije, a novčanice su povezane vrpcom na kojoj stoji oznaka o odricanju odgovornosti s upozorenjem na to da se taj "novac" ne smije i ne može koristiti kao zakonsko sredstvo plaćanja. Iako naizgled suvišno, upozorenje je zapravo korektno, jer ne može se kriviti onoga tko bi nasjeo i povjerovao da je Balenciaga, eto tako, "besplatno" dijelila novčanice. Revija se održala u New York Stock Exchange zgradi, odnosno najpoznatijoj njujorškoj zgradi za burzu vrijednosnih papira.

No iako Balenciaga prednjači, svakako nije jedina koja se odlučuje za egzotične i ekstravagantne pozivnice. Ljubitelji mode mnogo su puta svjedočili neobičnim istupima. Kreatori koji se odluče za onaj pomaknuti pristup koji nadilazi konvenciju papirnatih pozivnica ostaju zapamćeni u povijesti mode, a njihovo se djelo s vremenom pretvori u umjetninu ili barem urbanu legendu.

Jedna od zanimljivijih priča ona je o Hermèsovim pozivnicama za reviju proljeće/ljeto 1996., koje su bile poslane u prozirnim Kelly torbama. Kako su nešto ranije Parižani doživjeli strašan teroristički napad i pojačali razinu sigurnosti u čitavome gradu, brend je osmislio prozirni dizajn torbe koja će zaštitarima na ulazu u prostor u kojem se održavala revija omogućiti bržu i lakšu kontrolu posjetitelja. Danas je riječ o kultnom "suveniru" koji kao vintage komad može doseći cijenu i od nekoliko tisuća eura.

Za razliku od, primjerice, njih - brenda koji je svojim posjetiteljima praktički poklonio investiciju - Moschino je pošao u sasvim drugom smjeru. Kao brend koji budi asocijacije na šareno i zabavno, svoj je imidž ponajbolje demonstrirao na reviji za jesen i zimu 2003. godine, kada je kao pozivnice poslao snop raznobojnih ključeva s jeftinim plastičnim privjescima. Poigravanje brendova visoke mode jeftinim predmetima i motivima nije rijetkost ni slučajnost, a jesu li te odluke pitanje estetike, političkog statementa ili provokacije, teško je reći. Svakako je na ovakvim primjerima najbolje uočljivo što to znači "ime" i koja je vrijednost brenda.

Iako nikad nije pristajao na tipično pa je tako svoje goste na revije pozivao keramičkim tanjurima, slagalicama i kartama za podzemnu, Maison Martin Margiela definitivno je nadmašio sam sebe 2009. kada je pozivnice "printao" na plastičnim 3D televizorima, na čijim su ekranima bili otisnuti kultni Margiela brojevi. Ovakva pozivnica u kontekstu u kojem je nastala nije imala samo pragmatičnu funkciju, već danas slovi i kao ready made umjetničko djelo koje svjedoči o vremenu, očekivanjima i trendovima, o ulozi i moći mode u suvremenom društvu.

Jacquemus je pak iznenadio 2019. kada je za svoju reviju za jesen/zimu uzvanike okupio putem formalne pozivnice koja je stigla uz - kruh. Kruh je bio umotan u fini bijeli ubrus s otisnutim Jacquemusovim logom, a prizor se uklapao i u duh čitave revije. Simon Porte Jacquemus za kolekciju se inspirirao svojim ujakom, električarem, radnicima i farmerima općenito te njihovim radnim uniformama. Otud i ideja znakovitog plodonosnog kruha, koji simbolizira nagradu za obavljen mukotrpan rad.

Za kolekciju jesen/zima 2020. Louis Vuitton poslao je gostima zidne satove čije su se kazaljke kretale u smjeru obrnutom od uobičajenog smjera kazaljke na satu. Umjesto brojeva, sat je sadržavao inicijale brenda, a nakon same revije uzvanicima je mogao poslužiti i kao stylish detalj za dom. 

Alessandro Michele, kreativni direktor Guccija, povodom revije jesen/zima 2019. odlučio se na zanimljiv koncept koji će još više smisla dobiti koju godinu kasnije, kada čitav svijet zbog pandemije korona virusa navuče maske na lice. Fasciniran antičkim kazališnim maskama, odnosno njihovom mogućnošću da prikriju ljudsko ponašanje i emocije, odlučio se za varijantu velike drvene kutije s ručkama od užeta, u koje je položio klasične gipsane maske. 

Ovakvim ekstravagantnim istupima u kontekstu pozivnica modni kreatori poručuju jedno: kada dolazite na naš event, prisustvujete nečem velikom. Ovo nije samo još jedan događaj, samo još jedna revija. Naprotiv, posjetitelji sudjeluju u ispisivanju modne povijesti, svjedoče društveno važnom performansu. Ulaznice moraju biti onakve kakve su i kolekcije: autentične, nezaboravne, kultne i over the top