"Planirali smo otvoriti showroom na prvi dan proljeća, termin je bio savršen, i magnolije su procvale na Tomislavcu...", govori mi dizajner Ivan Alduk koji otvaranje nove trgovine ostavlja za novi datum. Kaže - zdravlje i sigurnost su ipak na prvom mjestu i za sada je otvaranje odgođeno za početak travnja, a ovisno o uputama, možda i na duže.
Smatra da je odgovornost svakoga od nas, osobito poduzetnika, da spriječimo širenje virusa. Između ostalog, čemu otvoriti dućan, ako nitko ne može ući unutra? "Svi su na stand by, ide se iz dana u dan", govori Ivan Alduk koji je novi showroom namjeravao otvoriti na Zrinjevcu.
"Poslovna slika neće biti pozitivna, hrvatski dizajneri su se tek donekle oporavili, otvorili trgovine, a sada opet problemi. Nudimo luksuz, a on je prvi na udaru", nastavlja Alduk za kojega je trenutno sve neizvjesno. Neke svadbe su odgođene, kaže, a to će rezultirati s duplo više posla na jesen. Pitanje je - hoće li se tada moći sve odraditi. Sličan problem i kod dizajnerskog dvojca Envy Room - svi su u strahu kažu, situaciju je teško predvidjeti.
"Prodaja će pasti, to je sigurno, a sve ostalo ćemo tek vidjeti. Dizajnerima je sezona tek sada u jeku, no sve se stopira", govore i kažu - termini se ne otkazuju, ali se odgađaju pa će jesen biti neizvjesno razdoblje. Neizvjesno je i za radnike, a Alduk mi priča da kao firma ovako mogu funkcionirati 30-ak dana. "Hrvatski dizajneri zapošljavaju domaće ljude, obitelji ovise o nama, a mi smo na udaru", zabrinuto govori. Naručene haljine bit će napravljene, radnice u ateljeu rade s rukavicama i izložene su minimalnom kontaktu, a nove klijente i narudžbe ne primaju.
Za dvojac iz brenda Klisab odgođena je revija zakazana za Bipa Fashion.hr, a sada je upitno i lansiranje nove kolekcije. "Odgođeno nam je snimanje i zapravo ovih dana moramo sjesti i odlučiti kako dalje", govori Marko Šabarić. Njihov studio ne radi s klijentima, a prije zaprimljene narudžbe šalju.
"Teško je bilo što planirati, do promjena će doći sigurno i morat ćemo promijeniti način razmišljanja. Možda to na koncu bude i dobra stvar", razmišlja Marko i balansira između optimističnog, realističnog i pesimističnog razmišljanja, s dozom zabrinutosti oko budućnosti nove kolekcije koja je spremna za lansiranje.
Koronavirus omeo je i planove manekenke i dizajnerice Helene Šopar koja je sa sestrom Tamarom Rebić planirala otvoriti trgovinu u centru Zagreba.
"Datum je odgođen i idemo iz dana u dan. Trebamo biti odgovorni i misliti jedni na druge", kaže Helena i dodaje da su joj odgođena i snimanja u inozemstvu, u Turskoj, Parizu... Na gubitke računa, kao i svi, a kako kaže, trenutno nikome nije u planu kupovati odjeću i najvažnije je da se epidemija smiri. U izolaciji joj je za sada ok, no nada se brzom povratku u normalu. Do tada, modni brend se oslanja na online shopping, baš kao i Anamarija Brkić, vlasnica brenda A'Marie.
"Online je aktualan i na to računamo, no ako se kurirske službe otkažu kao što su ih otkazali u Italiji, nećemo se niti na to moći osloniti", govori mi Anamarija koja je zatvorila trgovinu u zagrebačkoj Gundulićevoj ulici, a proizvodnja odjeće je obustavljena. Kao i većini naših dizajnera, materijali stižu iz inozemstva, a uvoz je trenutno stopiran.
"Na nas i na velike modne kuće, na sve će se isto odraziti ova situacija. Nitko za to nije mogao biti spreman i nitko nema rezervni plan. Ide se iz sata u sat", kaže i frustrirano dodaje da joj izolacija ne pada baš lako. Povukla se u četiri zida i prije nego što je situacija postala kritična, a sada je osuđena na animiranje same sebe, kaže u polušali. Slično mi komentira i Martina Tutić, vlasnica Lu Lu Couture brenda.
"Radimo skraćeno svi za sada, redovito dezinficiramo prostor, no protok ljudi je vidno smanjen", kaže Martina. "Narudžbe su obustavljene, sve je na čekanju i svi smo na - stand by. Kako će se odraziti na velike, tako će i na nas, svi ćemo osjetiti pad", govori.
"Strah me, sigurno da se posljedice osjete i još će se više osjetiti. Online postoji, no kome je sada do kupovine nove haljine, pogotovo ako cijela situacija potraje", zabrinuto komentira Lana Puljić, vlasnica brenda Lokomotiva.
"Svi imamo tekuće troškove koje treba platiti, najam...nadam se da će se na neki način olakšati poduzetnicima", govori Lana koja dovršava narudžbe, no strahuje od ove situcije. Kaže, psihoza se osjeća, a hrvatski dizajneri kao da su taman ušli u posao, pronašli svoje klijente, a sada su ih ponovno dočekali problemi.
Pad prometa još nisu osjetili ELFS-i, no danas zatvaraju zagrebačku trgovinu koja je do sada radila skraćeno. Aleksandar Šekuljica kaže da je najbitnije zdravlje radnika u ovom trenutku, kao i opća sigurnost.
Dizajner Juraj Zigman komentira - za sada se narudžbe ne otkazuju, a imamo i organiziranu prodaju preko Facebooka i Instagrama. No smatra, najveću štetu osjetit će high street brendovi koji su uložili u fizičke trgovine i svi oni koji se nisu pripremili na trgovinu putem interneta. Njegova nedavno otvorena trgovina u Zagrebu radi skraćeno, a ovisno o službenim uputama će zatvoriti vrata. "U ovakvim trenucima ono što mi ne pada na pamet je izrađivati i prodavati zaštitne maske od pamuka ili čipke u kojima se bakterije još više razmnožavaju", kaže Zigman koji se trudi ostati pozitivan, kao i svi ostali.
Dok privodim kraju telefonske razgovore s našim dizajnerima, svaki završavamo s nadom da će sve uskoro biti pod kontrolom i da se vraćamo na staro. Zajedničko je to svima, kao i rečenica - "sada smo na stand by načinu rada".