Crocs pokret

Neodoljiva privlačnost "ružnih" krokodilki

13. studeni 2022.

Fotografija: IMAXtree

Od primjera anitmodnog komada crocsice su stigle do statusa omiljene obuće, a za luksuzni primjerak gumenih klompi treba izdvojiti i po nekoliko stotina eura.

Kada sam prvi puta vidjela crocsice – a bilo je to na plaži u jednom istarskom apartmanskom naselju, iskreno sam se zgrozila. Kakva ružna obuća – komentirala sam s prijateljima, čekajući da iz mora izađu kupači ne bi li vidjeli tko je ta osoba koja bi tako nešto mogla nositi. Ispostavilo se da je riječ o slovenskoj turistici (nekoliko godina kasnije saznala sam da se najveći broj crocsica u Europi prodaje u Sloveniji), mladoj, zgodnoj ženi koja ničim drugim nije odavala da je sklona neukusu. Sljedeći šok je uslijedio nekoliko godina kasnije, kad se u silikonskim natikačama-klompama pojavio moj prijatelj, i to ravno iz Milana u kojem živi od mladosti. Malo mi je laknulo kad je rekao da ga boli stopalo (sve je bolje nego da nema stila, pomislila sam neosjetljiva na njegovu bol), i to sam ponavljala kao papiga u društvu u koje sam ga dovela. No, kad mi je par mjeseci kasnije pokazao fotografiju svoje šefice, vlasnice poznate milanske galerije, u avangardnoj kreaciji Ricka Owensa i meni omraženim crocsicama na otvorenju izložbe koja je okupila milansku društvenu kremu, pobojala sam se da možda ipak nisam potpala pod utjecaj provincijskog ukusa. Stoga sam počela pozornije pratiti Crocs kolekcije... a ostalo je legenda, rekli bi u filmovima. Ovog sam ljeta za rođendan od tog istog prijatelja dobila svoje prve klompe s logom krokodila, snježno bijeli model ukrašen šljokičastim Jibbitzima, pripadajućim ukrasima koji se umeću u trinaest rupa na gornjištu natikača.

image

Fotografija: IMAXtree

Sličnu priču bi najvjerojatnije ispričale i mnoge druge fashionistice. Model obuće američke tvrtke Crocs koji ove godine slavi dvadeseti rođendan slovi(o) je kao primjer antimode, da bi sada postao modni klasik. U tome je, naravno, najmanju ulogu imalo to što su - proizvedene od inovativne polimerske pjene Croslite koja se prilagođava stopalima- izuzetno lagane, trajne i udobne. Odlučujuću ulogu u njihovoj popularnosti nije odigrala ni cijena od 49,99 eura za osnovni model. Najpredanijim šminkericama ni udobnost, ni cijena ionako nisu najvažniji. Ono što ih je privuklo i što ih privlači i dalje, suradnja je sa svjetski poznatim modnim kućama, kao i brojne poznate osobe - među kojima su idoli generacije Z, Cardi B, Nicki Minaj i Justin Bieber, koje su snimljene s crocsicama na stopalima. I to, ni više ni manje već na - crvenom tepihu. Naravno, i globalni modni trendovi su se promijenili, oko se naviknulo na drugačije tipove obuće pa je takozvana ružna obuća postala privlačna i atraktivna.

U tvrtki Crocs na sve te kontroverze odgovaraju da ta činjenica samo potiče njihovu popularnost. ‘‘Naš proizvod postoji na tankoj granici između ljubavi i mržnje, i to je naša prednost, a ne nedostatak‘‘, rekla je Lucy Thornley, šefica dizajnerskog odjela u tvrtki Crocs, u intervjuu za časopis Vogue. Ta je kontroverza i privukla prvog slavnog suradnika, britanskog dizajnera Christophera Kanea koji je crocsice ukrasio krupnim komadima štrasa raznih boja te ih u rujnu 2016. predstavio na londonskom Tjednu mode u kolekciji za proljeće i ljeto 2017. ‘‘ Želim od nečeg običnog napraviti nešto neobično‘‘, rekao je dizajner tom prilikom. Otada je Crocs surađivao s pedesetak različitih modnih brendova, umjetnika i poznatih osoba kao što su rock grupa Kiss, korejski glazbenik Psy, američki reper Post Malone, modni brend Liberty London, dizajnerica Vivienne Tam, japanski umjetnik Takashi Murakami..., a ostvarili su suradnju čak i s lancem brze hrane Kentucky Fried Chiken te bombonima Peeps... Među najuspješnije suradnje se ubraja, pak, ona s francuskom modnom kućom Balenciaga započeta 2017., odnosno njenim kreativnim direktorom Demnom Gvasaliom koji je osmislio crocsice-platforme, crocsice-čizme i crocsice-štikle, a među najavangardijom je ona s američkim dizajnerom obuće Saleheom Bemburyjem, dizajnerom linije muške obuće u talijanskoj kući Versace, koja je predstavljena lani.

image

Bijele crocsice s ukrasima "Love is Love"
Balenciaga x Crocs/
Balenciaga x Crocs, otvoreni model/
Cristopher Kane x Crocs/
Salehe Bembury x Crocs

Modeli iz tih kolekcija se rasprodaju u rekordnom roku unatoč deseterostruko većoj cijeni (natikače Balenciaga x Crocs se prodaju po petstotinjak eura, a modeli iz kolekcije Saleh Bembery x Crocs po cijeni od tisuću eura), a postale su i kolekcionarski predmet – dotični Amerikanac Doogie Lish Sandtiger trenutno posjeduje čak 744 pari.

No, najprodavaniji model natikača crocs i dalje ostaje onaj osnovni, ‘‘classic clog‘‘ koje je dizajner Scott Seamans, pasionirani jedriličar, zamislio da budu obuća za jahte i brodice. Taj se model lani prodao u stotinjak milijuna pari, a s upola manje prodanim brojem pari ih slijedi model sandala te model japanki. Tvrtka je lani uprihodila 2,3 miljarde dolara, odnosno 725 milijuna dolara ‘čiste‘ zarade. Crocs je jedna od rijetkih tvrtki koje su u pandemiji povećale prihode (za dvadeset posto) – ostanak ljudi kod kuće rezultirao je povećanom potražnjom za udobnom odjećom i obućom. No, nije uvijek bilo tako. Tvrtka koju su osnovali samozatajni američki biznismeni Lyndon Hanson i George Boedecker Junior, imala je svojih uspona i padova. Tako su, primjerice, u tijeku financijske krize 2008., dionice pale za 30 posto, a još je gore bilo 2013. kada su dionice u jednom jedinom danu pale za više od 20 posto. Tvrtku je kriza potresla i 2018. kad se uvelike šuškalo da bi čak mogla i propasti zbog zatvaranja 160 trgovina diljem svijeta. Izvršni direktor tvrtke Andrew Rees, koji je na tu poziciju došao godinu ranije, tada je odlučio da izađu iz "zone komfora" i prošire krug kupaca upravo na šminkere - to je rezultiralo prvom dizajnerskom suradnjom sa spomenutim Christopherom Kaneom.

image

Fotografija: IMAXtree

Tvrtka se mudro širila i u drugim segmentima poslovanja. Crocs Inc. je 2004. kupio tvrtku Foam Creations koja je proizvodila sintetičku pjenu za izradu crocsica, čime je osigurala ekskluzivno pravo na njezino korištenje - logičan potez, s obzirom na to da najveća prednost pred konkurencijom leži upravo u tom materijalu. Dvije godine kasnije kupila je proizvođača metalnog asesoara Jibbitz čime je njihova obuća dobila dodatnu vrijednost, a tijekom godina je pokupovala i više lanaca trgovina, kao i tvornica obuće; zadnja akvizicija bile je ove veljače, kad je Crocs za 2,3 milijarde dolara kupio talijansku tvornicu obuće Hey Dude. A sve to daje naslutiti da najveći dani slave tih privlačnih ružnih "krokodilki" tek slijede.