Nova era

Nosit će se reciklirano zlato - iz e-otpada

06. lipanj 2022.

Fotografija: IMAXtree

Mnoge se kuće okreću načinu proizvodnje koji obuhvaća recikliranje odbačenih elektronskih naprava - mobitela, laptopa, digitalnih kamera. Svaki od njih sadrži u sebi malu, ali itekako vrijednu količinu plemenitih metala, koje se kasnije pretvaraju u bezvremenske, prekrasne, simbolične i romantične komade.

Jeste li znali da se iz jedne tone zemlje obično iskopa devet, a iz jedne tone e-otpada čak 300 grama zlata? Tako barem za Vogue kaže Eliza Walter, osnivačica brenda Lylie Jewellery, koja svoje komade izrađuje upravo od recikliranih plemenitih metala. Kako se školovala za dizajn, posjetila je ljevaonicu Melton Mowbrayu, a riječi njezinog voditelja jasno je upamtila: "Budućnost iskopavanja zlata nije u Zemljinoj jezgri, već na odlagalištima. I to mi je nekako kroz sve ove godine ostalo u glavi", objasnila je. 

O čemu se zapravo radi? Svaki put kada se poželimo riješiti nekog pametnog uređaja, bilo mobitela, tableta ili laptopa, na e-odlagalište zajedno s ekranima nosimo i zlato: U.S. Geological Survey procijenio je da u svakom mobilnom uređaju stoji oko 0.034 grama zlata, što itekako znaju oni dizajneri nakita kojima je na prvom mjestu okoliš, odnosno održivost. No taj koncept nije stran ni nekim drugim industrijama. Primjerice, medalje za Olimpijske igre u Tokiju 2020. odnosno 2021. godine također su bile izrađene od recikliranoga materijala. Za te je potrebe sakupljeno gotovo 80.000 tona odbačenih uređaja (više od šest milijuna korištenih telefona), koji su se zatim razvrstali, rastavili i otopili te na koncu oblikovali u medalje. Sličnim su se konceptom vodili i organizatori na Olimpijadi 2016. godine u Riju, ali tamošnje medalje nisu bile u potpunosti već samo djelomično izrađene od recikliranih materijala.

No, natrag na nakit. Osim navedenog brenda, održivosti se posvetila i Pandora, postavivši si za cilj da će do 2025. godine 100% svojih proizvoda kreirati od recikliranog zlata i srebra. U tvrtci su zaposleni i stručnjaci za održivost koji rade na razvoju planova i projekata koji će omogućiti velikoj kući da postane uzor u tretiranju okoliša.

U vlak održivosti ukrcala se i PD Paola, još jedno veliko ime industrije nakita. U intervjuu za Vo+ Španjolka Paola Sasplugas, direktorica brenda i vlasnica kuće, kaže da ne može za svoje kolekciji tvrditi da su u potpunosti održive, ali da je itekako svjesna toga da je održivost put kojim se valja kretati. "Želimo da naše odluke budu te koje će poslužiti kao baza za transformaciju svih, i spremni smo preuzeti svoj dio odgovornosti. Kad smo ušli u ovu priču, nismo mislili da ćemo se plasirati kao održivi brend. Ali danas je naš cilj pobuditi odgovornost u čitavoj industriji."

image

Prsten od recikliranog zlata PD Paola (3.500,00 kn) / Naušnice od recikliranog zlata (2.200,00 kn)

NoWa (kratica za No Waste - "bez otpada") je još jedan brend, ovoga puta nizozemski, koji je u e-otpadu prepoznao rudnik zlata. Dizajnerica Eva Schreuder osmislila je za njih prije nekoliko godina kolekciju naziva G.OLD, čiji je moto glasio "prepoznaj ljepotu u otpadu". Život koji podarimo nečemu što smo odbacili zaista daje nakitu posebnu energiju, podsjećajući nas na to da nije riječ o pukom predmetu bez smisla i značenja. Naprotiv, nad svakom se stvarčicom koju posjedujemo potrebno s vremena na vrijeme zamisliti, a pogotovo kad je riječ o recikliranom nakitu. Zamislite - lančić koji držite u ruci napravljen je od zlata koje je bilo dijelom nečijeg mobitela, a svi znamo što su to "mobiteli" - Pandorine kutije naših duša. Uređaj u kojemu su bile pohranjene sve naše intimne poruke, sve lijepe uspomene, fotografije, najdraže pjesme, pregledana videa - sve je to u jednom trenutku odbačeno na smetlište, zatim pokupljeno i pretvoreno u nakit. Ima li ljepše simbolike? Dio osobnosti neke nama zauvijek nepoznate osobe transplatiran je tako u naš život. Nosimo ga oko vrata, na prstu ili oko zgloba ruke. Mijenjamo mu namjenu, a time i svrhu.

image

Lančić Jenny From The Block Goud; NoWa (€ 89,95)

Uz laboratorijski stvorene dijamante i nakit od recikliranih plemenitih materijala, samo je nebo granica. Lijepo je s vremena na vrijeme u kontekstu okoliša čuti i dobre vijesti, prepoznati da se određene tvrtke i industrije ipak trude krenuti boljim pravcima. Doprinijeti možemo i kupnjom njihovih proizvoda nauštrb onih koji zlato dobavljaju na štetnije načine. To će potaknuti i druge da preispitaju svoje dosadašnje načine poslovanja.