Prije nekoliko godina kupovanje digitalne odjeće koja fizički ne postoji činilo se poput sci-fi scenarija, a mnogima upravo tako zvuči i danas. Ipak, cyber odjeća itekako je prisutna na globalnoj sceni, za što su dobrim dijelom zaslužni Marija Gala Vrbanić i Filip Vajda koji su potencijal digitalne odjeće prepoznali na vrijeme. Tribute Brand već je osvanuo na stranicama cijenjenih magazina i portala - različita izdanja Voguea, Paper, Hypebeast, a sada o njima piše i na portalu Dazed Digital, gdje su predstavljeni kao jedni od vodećih dizajnera u svijetu cyber odjeće.
Gala i Filip inače su vodili brend tradicionalne odjeće Price On Request koji se na ironičan način osvrtao na modnu industriju, no uvijek su naginjali prema mogućnostima virtualnog. Za vrijeme pandemije pokrenuli su Tribute Brand, brend koji se opisuje kao beskontaktna cyber moda. Riječ je o potpuno sustainable principu jer ne postoji tkanina niti odjeća koja se šalje na kućnu adresu i zatim nosi. Izostaje na taj način proces proizvodnje koji je problematičan za okoliš. Željeni komad odjeće naručuje se online, nakon čega ga dizajneri putem 3D softvera apliciraju na fotografiju koju šalje klijent. Ključ je u tome što je riječ o limitiranim kolekcijama i nakon što je određeni komad rasprodan on više ne postoji u ponudi, pa cijene nekih dosežu po nekoliko stotina dolara, a vlasnicima istih daju ekskluzivnost da jedini na svijetu imaju takav cyber odjevni predmet.
A na fotografijama, na prvu je teško razlučiti je li riječ o stvarnoj ili digitalnoj odjeći - ono što ih otkriva su krojevi i materijali koji u stvarnosti zbog zakona fizike jednostavno ne mogu funkcionirati. Estetika je inspirirana videoigrama i Matrixom, uz lebdeće elemente, boje metalik sjaja - balske haljine, ekscentrične kapute i topove koji funkcioniraju poput druge kože. Odjeća u kojoj ćete se osjećati superiorno i samopouzdano, iako je zapravo fizički ne nosite na sebi.
Dok su od osnivanja brenda 2020. godine vrlo brzo postali zapaženo ime u stranim medijima, ove godine upisali su i novi uspjeh ostvarenom suradnjom s dizajnerom Jeanom Paulom Gaultierom i dizajnericom brenda Sacai - dizajnerski duo je za pariški couture show zakoračio u digitalno u čemu je sudjelovao Tribute brend, zadužen za 3D kombinezon.
Ako se i dalje pitate tko kupuje odjeću koja ne postoji, dovoljno je baciti pogled na Instagram profil Tribute Branda koji na objave novih cyber komada koje nose njihovi klijenti skuplja samo komentare pohvala, ali i na popularnost umjetnosti u NFT obliku koja doseže basnoslovne cijene. Dodatno potaknuta pandemijom, ali i novim generacijama, tehnologijom i svijesti o potrebi mode koja ne ostavlja negativne posljedice na okoliš, digitalna moda više nije stvar budućnosti već nešto što je sadašnjost. Odlično što su među pionirima ovakvog dizajna upravo domaći kreativci o kojima će se sigurno još pričati.