Moda kao rekvizit

O (ne)praktičnosti suvremene mode i njenoj pravoj ulozi

07. svibanj 2022.

Fotografije: IMAXtree

Na društvenim mrežama nose se nefunkcionalni komadi odjeće i dodaci radikalnog dizajna, no iako tamo potpuno ispunjavaju svoju potrebu, pitamo se kakva ih zapravo budućnost čeka.

Tko to zapravo može nositi? Potegnula je pitanje kolegica dok na ekranu ispred nje titra fotografija Jacquemusovog minijaturnog kardigana, onog koji se provlači po Instagram profilima modnih influencerica. Chiara Ferragni ga je nosila, Megan Fox također. Zaista je nepraktičan, a zamisao provođenja jednog standardnog dana u njemu čini se kao noćna mora. Jedna izjava ipak opravdava ovaj trend... "Ako izgleda slatko na Instagramu, prodat će se. To je jednostavno svijet u kojem živimo",  rekao je Simon Porte Jacquemus, francuski dizajner koji je, jednim dijelom, na Instagramu izgradio slavu. Odnosno, njegovi modni komadi jako atraktivno izgledaju na fotografijama, što im je zajamčilo globalni uspjeh. Kada je 2017. godine na pistu poslao sićušne Le Chiquito torbice u koje jedva da stanu slušalice, svi su se pitali tko bi, pobogu, tako malu torbicu platio nekoliko stotina dolara? Jedan dio scene, onaj koji djeluje na društvenim mrežama, odmah je prepoznao - ova torbica se idealno uklapa na feed, taman stane na tanjurić s kavom i kroasanom. Nekoliko mjeseci kasnije, a zatim i nekoliko godina kasnije, Le Chiquito je i dalje "it" modni dodatak - barem na društvenim mrežama ili na crvenom tepihu, u rukama celebrityja koji svoj utjecaj već godinama dijele s modnim influencerima.

image

Jacquemus i mikro torbica
Fotografija: IMAXtree

Osim Jacquemusa, i ostali brendovi danas nude mikro modele - Fendi, Dior, Chanel... Besmisleno minijaturne i tako prokleto neodoljive - nepraktične torbice i dalje pronalaze svog kupca. Više nije riječ o sezonskom trendu, minijaturna torbica postala je suvremeni kultni modni dodatak koji komunicira različite poruke. Jedna od važnijih je sigurno ona statusna - ne može si svatko priuštiti skupocjenu torbicu u koju, zapravo, ne stane ništa. Luksuzni stilski rekvizit samo za fotografiju na društvenim mrežama. U takvom svijetu živimo. 

image

Mini torbice i dalje su trend
Fotografija: IMAXtree

Jesu li društvene mreže prijelomna točka koja je modu predodredila u smjeru nepraktičnosti? Povijest nas uči da moda nikada nije bila primarno praktična, a udobnost je često išla nauštrb estetike. Krenimo od velikih krinolina haljina s metalnim obručem, do korzeta koji su ugrožavali zdravlje žena. U dvadesetom stoljeću javljaju se i originalne mini torbice koje su nosile isključivo žene visokog staleža. Što je torbica bila manja, status u društvu je bio veći. No, pojava društvenih mreža i influencera nepovratno je promijenila način na koji nosimo i želimo posjedovati odjeću i modne dodatke jer ona više ne služi isključivo nama - prilikom kupnje novog komada sada pazimo koliko je određeni modni komad fotogeničan i uklapa li se na feed. Kako se uz takav mindset kreativnost i sloboda onih koji stvaraju modu ne bi ograničila i stavila u određenu kutiju? Možda se iz tog razloga trenutačno nalazimo u trenutku kada malo tko na modnoj sceni nudi nešto drugačije i inovativno... Trendovi se izmjenjuju sve brže i teško je procijeniti - hoće li se nositi IRL ili samo na društvenim mrežama? Jesu li modni trendovi uopće relevantni i kako u kakofoniji noviteta prepoznati ono vrijedno pažnje, kada je hype opravdan, a kada je jedino pokriće atraktivnost na društvenim mrežama?

image

Valentino je predstavio ekstremno visoke platforme
Fotografija: IMAXtree

Iako se tijekom pandemije, naime, predviđala renesansa modne industrije i načina na koji konzumiramo modu i nove trendove, ona je na kraju postala dio svakodnevice. Potreseni klimatskom, društvenom i zdravstvenom krizom naumili smo mudrije kupovati, manje trošiti, odgovorno nositi modu. Nekoliko mjeseci kasnije, kada je pandemija počela popuštati, našli smo se u većem konzumerističkom ludilu od onoga u kojem smo bili prije - jer zaželjeli smo se lijepe i zabavne mode. U tu kategoriju pripada i nepraktična moda - ona u službi rekvizita. Neki od najpopularnijih modnih komada u 2021. godini su Jacquemusov minijaturni kardigan, Pradin catsuit, mini torbice, ekstremno visoke platforme luksuzne kuće Valentino, mikrosuknja Miu Miu. Miuccia Prada je za kuću Miu Miu, naime, predstavila nikad kraće minice niskog struka i crop topove koje se nose uz cipele Y2K estetike - ujedno pokrenuvši trend koji će, osim na društvenim mrežama, postati dio naše svakodnevice. Nakon prvog vala zgražanja nakon prikazane revije - što zbog dužine minice, što zbog niskog struka - Miu Miu komadi iz ove kolekcije trenutačno su SOLD, što potvrđuje prethodnu rečenicu. Nosila ih je Hailey Bieber, Emily Ratajkowski, Nicole Kidman na naslovnici Vanity Faira - ona koja je slomila internet.

image

Hailey Bieber ukampanji za Miu Miu nosi mikro set koji je postao hit sezone
Fotografija: Profimedia

Stvarnost je da vodimo živote na dvije platforme - jedna je ona zbiljska, a drugi dio života odvija nam se na društvenim mrežama. Tamo je mnogo jednostavnije namjestiti savršen život i namontirati stvarnost kakvu želimo. U virtualnom životu torbica koja stane u džep potpuno je funkcionalna, a Miu Miu minijaturna suknja potpuno praktična za svakodnevni look. Tamo se nose nefunkcionalni modni komadi koji potpuno ispunjavaju svoju potrebu. Međutim, nije za zaboraviti stranu s društvenih mreža koja se preslikava na stvarnost, a to je da je potpuno besmisleno i neprimjereno kupovati fizičku odjeću i modne dodatke samo za potrebe društvenih mreža. Srećom, taj trend, čini se, doživljava svoj suton i uskoro bi mogao postati reliktom društvenih mreža.

Nove generacije već naveliko iskorištavaju prednosti digitalne odjeće koja se nosi samo u virtualnim sferama i tamo obitava, dok njena proizvodnja ne čini nikakvu štetu za planet i okoliš. I to je svijet u kojem ćemo očito živjeti.