Chic sudnjeg dana

O post-apokaliptičnoj modi i zašto je volimo nositi

30. studeni 2020.
Fotografije: Imaxtree

Dizajneri su opsjednuti distopijskom modom, cyber estetiku rado su prigrlile ‘it‘ djevojke, mi razmišljamo o cool dugim kaputima PVC sjaja, no ništa od toga nije puka slučajnost.

Dugi kožni baloner, po mogućnosti crne boje, u Matrix stilu kakav je osmislila kostimografkinja Kym Barrett modni je statement, garantira power look i zbog asocijacije na kultnu trilogiju, nosi i dozu ove godine toliko zastupljene nostalgije prema devedesetim i nultim godinama, u kojoj svjesno ili nesvjesno uživamo. Slična cyber estetika na vrhuncu je sada u 2020., no PVC materijali, koža, crna boja i utilitaran look inače se vežu za post-apokaliptične scene smještene u distopijsku budućnost. Zašto nam onda takvi lookovi izgledaju tako primamljivo?

Moda nas, čini se, priprema za apokalipsu. Sjetimo se sudbonosne revije Demne Gvasalije za Balenciagu, na Tjednu mode u Parizu koja izaziva neugodne trnce samo jednim pogledom na fotografije. Apokaliptična scenografija dizajneru je poslužila kao kanal za prenošenje važne poruke o trenutnom stanju svijeta i gotovo je predvidio da nam stiže kazna u vidu globalne pandemije. Demna nije bio jedini inspiriran sudnjim danom. U trenucima kada nas mori pandemija, a i prije nje klimatske promjene, ekonomska nestabilnost, političko-socijalni nemiri, moda se okreće distopiji. 

image
Potopljena pista i goruća nebesa u kolekciji Balenciage

Post-apokaliptična estetika čini se potpuno prigodnom za ovu godinu, na koncu, trendovi su uvijek preslika aktualnih zbivanja. Distopijske teme u modi tako nisu novost, one bi se gotovo uvijek javljale kada bi se osjećala negativna promjena ili neizvjesnost u zraku, anksioznost zbog novih vremena, dolazak rata, katastrofe ili uništenja. Primjerice, za vrijeme punk ere u sedamdesetim godinama, ili u devedesetima  zbog neizvjesnosti oko novog tisućljeća. I tada je vladala je tamna estetika, primjerice u jesen/zima kolekciji koju je 1999. predstavio Alexander McQueen, propitkivajući odnos nadolazećeg nepoznatog doba s glamurom.

image
Vizija za proljeće 2021. francuske dizajnerice Marine Serre

Zanimljiv je i gotovo proročki trenutak 2011., kada se dizajner Karl Lagerfeld odmaknuo od očekivanog izričaja kuće Chanel i na pistu poslao modele u puno mračnijim rock-glam outfitima, u boiler kombinezonima, hlačama i boxy jaknama, u sivim i pepeljastim tonovima i make-upa sličnih boja. Nekoliko dana nakon revije tsunami izazvan potresima je pogodio grad Fukushimu u Japanu, oštetio nuklearne reaktore i izazvao jednu od najgorih katastrofa koja se pamti u modernoj povijesti. 

image
Dark fashion u režiji Rick Owens modne kuće

Na spomen distopijske mode među prvima na pamet nam ipak pada američki dizajner Rick Owens, svojevrsni kralj dark mooda u ovom tisućljeću. Oko takve tematike vrtjela se i njegova proljeće/ljeto 2021. kolekcija u kojoj je ponudio vojničke komade, platformu i ekstremno naglašena ramena kao modna rješenja. 

image
Jesen/zima; kolekcija Paco Rabanne

Inače, streetwear, utilitary i vojnički stil idu ruku pod ruku s distopijskim lookom i nisu novitet, štoviše, nosimo ih svakodnevno i ne moraju nužno imati tamni predzvuk. Distopijska moda osim cyber-punka i vojničkih "oklopa" može nositi obilježja ljepšeg - recimo crvene haljine s plaštevima u seriji "Sluškinjina priča" ili kič-glamurozni kostimi privilegirane elite u filmu "Igre gladi".  Serija "Black Mirror" smještena u blisku budućnost također je primjer kontrasta "ružne" budućnosti i "lijepe" mode , što je možda najbolje prikazano u epizodi "Nosedive". S druge strane, tu je post-apokaliptična "Mad Max" prljava estetika, koja se provlači kroz Yeezy kolekcije Kanyea Westa.  

image
Cyber estetika u kolekciji kuće Mugler

S obzirom na prirodu trenutne globalne katastrofe koja nas je zatvorila u stanove, "oklopi" su nam trenutno samo trenirke i hoodice. Ipak, ne zaboravimo - dok izlazimo van ove jeseni navlačimo na sebe robusne utilitarne čizme i kožni baloner Matrix stila. 

image
Marine Serre za jesen/zimu 2020.