U lovu na dobar deal

One imaju najtraženije komade: S Nikom i Andreom smo pričali o uzletu second handa

03. svibanj 2023.

Fotografija: Pandan

Iza njih su dva vrlo uspješna dizajnerska i second hand pop-up događaja - o razlozima uzleta tržišta rabljene odjeće, najpoželjnijim komadima i činjenici da je i second hand (pozitivan) trend, razgovarali smo s Nikom Bijelić i Andreom Hržić.

Od red carpeta do street style lookova i društvenih mreža, jasno je da su svi ludi za vintage i second-hand modom. Posljednjih nekoliko godina ovo tržište nezaustavljivo raste kao alternativa fast fashionu i odjeći koja se toliko masovno proizvodi, nosi i guši planet, naše ormare i osjećaj individualnosti i stila. Istraživanje second-hand resale stranice Threadup pokazuje da će second-hand tržište do 2026. godine rasti za 127 posto, a takav trend vidljiv je i na našim prostorima. Unazad nekoliko godina svjedočimo boomu novih adresa na kojima su nam dostupni unikatni vintage i second hand komadi - od online i Instagram shopova do buvljaka koji se održavaju sve češće. Jesmo li postali osvješteniji pa želimo ormar učiniti više ekološki održivim, jesmo li se zasitili sveprisutne brze mode bez karaktera, ili smo naprosto vođeni nostalgijom željni unikatnih (i često kvalitetnijih) modnih komada? Odgovore su nam dale Andrea Hržić iz Pandana i personal shopperica Nika Bijelić, djevojke iza kojih su već dva vrlo uspješna pop-upa na kojima klijenticama nude pomno kurirane second-hand i vintage komade i kojima se iznova vraćamo po dozu dobre mode.

Nika Bijelić

Nika nudi usluge personal shoppinga te image consultinga, a kao personal shopper za klijente pronalazi komade do kojih sami ne mogu ili nemaju vremena doći. Najčešće su to rasprodane ili limitirane torbe, luksuzni nakit ili dizajnerska odjeća, a prošle godine organizirala je prvi dizajnerski pop-up u Hrvatskoj. Klijentice su mogle pronaći komade luksuznih brendova poput Prade, Chanela, Louisa Vuittona, Versacea, Guccija, a nakon uspješnog prvog, ove godine pop-up organizirala je u trajanju od šest dana. 

"Svoj Lager zovem pop-up butikom jer ima sve karakteristike dizajnerskog second hand butika - surađujem s klijenticama koje preko mene i na mom eventu žele prodati svoje stvari, a ja ih u tome zastupam. Najviše vremena u procesu mi uzima selekcija stvari, kao i dogovor oko cijena. Prostor je također uređen kao butik, roba nije nabacana i vlada atmosfera kakva bi trebala biti u svakom butiku sa second handom", ističe Nika za početak razliku između buvljaka i pop-up butika. 

image

Balenciaga kožna jakna

"S obzirom da sam dugi niz godina u luksuznoj trgovini i personal shoppingu, krenula sam s dizajnerskim second hand torbama koje sam preko različitih dobavljača iz Europe nalazila i prodavala klijenticama u Hrvatskoj, a nakon toga sam se počela kao prva u Hrvatskoj baviti personal shoppingom, pa sam logično morala ponuditi klijenticama mjesto i vrijeme na kojem bi im ‘‘offline‘‘ mogla ponuditi prodaju i kupnju dizajnerskih komada. To je bio prvi isključivo dizajnerski second hand pop-up u Hrvatskoj", govori Nika i nadodaje da je oduševljena feedbackom nakon drugog održanog pop-up Lagera u Regular baru.  

Slične evente već je posjetila po Europi pa je samim tim od početka znala kako želi organizirati vlastiti event. "Hrvatice (a došle su posebno za ovu prigodu iz cijele Hrvatske i iz susjednih zemalja) najčešće traže dobre dealove - što novije stvari po što boljim cijenama i takvi komadi su prve odlazili", govori Nika koja je imala visoke kriterije pri selekciji komada.

"Beskompromisno sam u ponudi imala samo brendove luksuznih svjetskih i domaćih imena, a pravilo pri selekciji je bilo - ako ne mogu neki komad zamisliti na sebi, svojoj mami ili najboljoj frendici - jednostavno ne pripada u Lager".

Zanimalo nas je što kod njezinih klijentica najbolje prolazi, odnosno, za čim vlada najveća potražnja. 

image

Chanelove slingaback cipele

"Najčešće su to stvari koje se u Hrvatskoj ne mogu kupiti - komade brendova kao sto su Chanel, Hermes, Louis Vuitton, Dior i slični za koje treba ‘‘potegnuti‘‘ do butika nekih metropola, ali i stvari koje su kupljene po koncept storeovima i web shopovima na kojima se prodaju skuplje stvari, a koje su malo nošene i dolaze po cijenama po kakvim nisu ni ona kada su na popustu. U srcu mi posebno mjesto imaju ljudi koji vole i cijene kvalitetne vintage komade, osobito jer i meni srce uvijek ‘zatitra‘ na rijetke modne primjerke, i za njih sam osigurala vintage torbe gore spomenutih brendova".

Nika je inače provela deset godina u tri različite države i u šest velikih gradova, a na preseljenje u Zagreb utjecalo je i to što je vidjela veliki potencijal u ovoj branši. Zagreb se budi na sve načine, smatra Nika, pa su se tako promijenile i navike kupovanja i odijevanja. 

"Ponosna sam što sam dio generacije koja je odlučila ponuditi publici ono što je vani već dugo vremena dostupno. Sama svijest o second handu, a ja ću konkretno govoriti o onom luksuznom, se mijenja - prije su Hrvatice malo zazirale od njega, sa stavom da ne žele nositi nešto što je netko već nosio. Trebalo je vremena da se ljudi oslobode, otvore i educiraju i na koncu uvide benefite kupnje dizajnerskog second handa. Ljepota shoppinga na mjestima na kojima se prodaje second hand je u tome što nije planski jer nikad ne znate na što ćete naići, niti možete znati hoće li vas komad o kojem razmišljate dočekati dok prespavate odluku o kupnji. Kupnja dizajnerskog second handa postala je interesantna i dostupnija kako mladim curama koje mogu uloviti fora vintage Gucci ili Fendi torbicu po cijeni osrednjeg shoppinga u nekom high street butiku, tako i ženama koje financijski mogu podnijeti kupnju u buticima, ali s novcem raspolažu promišljeno i ne vide razlog zašto bi nešto kupile po punoj cijeni, ako to isto mogu kupiti za 500 ili 600 eura manje - u second handu", smatra Nika. 

"Također, kupnja dizajnerskog second handa je zanimljiva i trendsetericama koje žele kupiti stariji Chanel, Dior, LV,  i za koji su sigurne da ga neće vidjeti tako lako na nekom drugom", smatra personal shopperica koja definitivno ima u planu raditi sljedeći pop-up, a sve detalje na vrijeme će podijeliti na svojim društvenim kanalima, odnosno Instagram profilu.

"Mislim da s godinama sve više težimo kvalitetnoj bazi u ormaru i na to uvijek kao style consultant pokušavam klijenticama skrenuti pažnju, ali s druge strane - i samoj mi nema smisla ulagati konkretnije cifre u komade za koje nisam sigurna da ću ih nositi više od jedne sezone. Naravno, nemoguće je biti imun na bombardiranje trendovima, novim ‘it‘ komadima, i često nas sasvim nesvjesno takav sadržaj s društvenih mreža konzumira i iskoristi. Kupnja second handa je stvar navike, i srećom, može biti vrlo isplativ hobi. Ne vidim razloga zašto recimo trenutne trendove ne bismo kombinirali s komadima ovakvih pop up evenata kao i second hand butika sa stvarno jeftinom robom", smatra i nadodaje da je i second-hand dio "trenda" - dio publike sigurno mu se okreće jer je "in", no u tome ne vidi ništa sporno, pogotovo uz činjenicu da luksuzni brendovi dva do tri puta godišnje dižu cijene za 10 do 20%.

Trebalo je vremena da se ljudi oslobode, otvore i educiraju i na koncu uvide benefite kupnje dizajnerskog second handa

Situacija se ipak i dalje razlikuje kod nas od one u inozemstvu, a Nika to pripisuje činjenici da se Hrvatice teško odriču svojih stvari i odlučuju ih prodati, pa i po cijenu toga da te stvari ne koristimo niti volimo.

"Uzmimo za primjer Skandinavke, meni po modi i lifestyleu omiljene žene u Europi, koje se bez ikakvih problema sezonski rješavaju svojih stvari. Moje prijateljice i klijentice iz sjevernijih zemalja troše, za naše standarde, enormne količine novca, kupuju i vintage i novo i rado sve kombiniraju, a nakon što se zasite odjeće, bez imalo sentimenta i tuge te stvari prodaju i kupuju nove. Njihov pogled na shopping i posjedovanje stvari je ekonomski fenomenalan dok sam ja, kao i moje klijentice s naših prostora najčešće  stava - ‘‘Sad kad sam kupila, moje je‘, a uz to se i emotivno vežemo za stvari i ‘ostavljamo ih u nasljeđe svojim kćerima koje još nisu ni u planu", zaključila je Nika.

Andrea Hržić

Andrea Hržić stoji iza Instagram shopa Pandan na kojem možete nabaviti pažljivo birane vintage i second hand komade, najčešće dobre kožne komade, pletiva i modne dodatke poput torbica. Nađu se tu i dizajnerski komadi, poput Muglera, za koje Andrea otvara aukciju. Andreini ulovi u kratkom se roku rasprodaju pa mnoge klijentice čekaju točno vrijeme dropova ne bi li prve ulovile komad koji su vidjele. Takav je shopping uvijek s dozom adrenalina i uzbuđenja, jer dva ista komada nisu dostupna. Slična je atmosfera i na second hand pop-upu kojeg je organizirala na Trešnjevci - gužva se stvorila i sat vremena prije nego što je buvljak bio zakazan, a najbolje stvari pokupile su se u nekoliko minuta.

"Za drugi pop-up sam se odvažila na malo manje centralnu lokaciju - atelje umjetnika Nikice Jurkovića koji se nalazi na Trešnjevci i bila sam  malo nervozna oko odaziva na event koji nije u strogom centru ili u jednom od popularnih kafića gdje se ispija kava vikendom. Kao i za prvi pop-up, odaziv je bio jako dobar, dapače nekoliko ljudi se pojavilo čak i više od sat vremena prije službenog otvaranja, što mi je velika motivacija za dalje", govori Andrea koja je ideju za pop-up dobila prošle godine, nakon uspješno prodanih online dropova. Njezine klijentice u potrazi su za kvalitetnim materijalima, džemperima od kašmire i vune u zimskim mjesecima, Levisicama, dobrih kožnih hlača i kompleta... Sjajno prolaze i torbice u stilu dvijetisućitih. 

"Mislim da je interes u Hrvatskoj za second hand odjećom iznimno porastao u zadnjih par godina i tako će nastaviti. Veseli me vidjeti da sve više ‘šminkerica‘ ali i žena zrelije dobi bira second hand odjeću, a ne samo ‘alternativne‘ mlade cure. Ovakvi eventi su zabavni iz društvene perspektive, kao novi i zanimljiv način provođenja vremena i svojevrsnog lova na ‘savršen komad‘. Mediji već godinama trube o globalnom zatopljenju, očuvanju planeta na tisuće načina podizanju svijesti publike o održivijem načinu života. Mislim da su svi ti elementi pridonijeli popularizaciji i destigmatizaciji second hand odjeće, pa je i učinili pomalo trendom", smatra Andrea koja odjeću i modne dodatke najčešće nabavlja u Belgiji i Italiji, kako u Briselu živi i radi posljednjih 10 godina.

"Redovito odlazim na ulične prodaje i to mi je najdraži i najzanimljiviji način kupnje direktno od vlasnika koji uvijek imaju neku super priču o tom predmetu. Naravno često posjećujem i second hand shopove kojih u Briselu kao i svim europskim metropolama ima na sve strane. Kad kažem redovito, mislim na svaki drugi dan i obavezno svaki vikend. Jako volim kožu kao materijal, sjajna i mekana prava koža je možda zaštitni znak Pandana. Isto tako kada tražim odjeću i dodatke prvotno gledam njihovo stanje, zanimljivost modela i naravno sastav koji biram isključivo prirodnog porijekla s rijetkim izuzecima. Ako usput naiđem i na dobar brend to me naravno jako razveseli, ali mi to nije primaran faktor. Nedavno sam kupila muški sako koji mi se činio jako dobre kvalitete kroja i materijala iako za brend nisam nikada čula tek kasnije saznala da je riječ o dizajneru koji je glavni krojač odijela za poznate svjetske političare i glumce te takozvani ‘zadnji par škara‘ – Francesco Smalto. Jako me razveselilo držati u ruci njegov sako te istovremenu gledati na internetu njegova odijela na Kennedyjevima, Jean Paul Belmondu i tako nekim facama.", otkriva Andrea.

image

Andrea Hržić stoji iza online shoppa Pandan

U inozemstvu je vintage ponuda svakakva: od ogromnih dućana gdje se kupuje nabacana odjeća na kilu, super isplativih charity shopova s rabljenom robom do finijih probranih butika gdje možete kupiti klasične komade kao što je Max Marin kaput od devine dlake, objašnjava nam i izdvaja činjenicu da izvor kvalitetne vintage odjeće nije obnovljiv, tako da je sve manje i manje kvalitetne second hand odjeće na tržištu. Problem je i što je prije bila prava rijetkost pronaći fast fashion brendove u second hand dućanima, dok je sada svaka druga vješalica Shein ili Primark.

"Što se tiče evenata i buvljaka sa second hand odjećom, mislim da ih u Zagrebu stvarno ne manjka, dapače rekla bih da se ovakvi eventi kod nas organiziraju češće nego van, gdje prevladavaju nekurirane ‘ulične rasprodaje‘ koje su uz malo sreće prave riznice. Mislim da se (hrvatska) publika polako osvijestila o pozitivnim stranama second handa i vintage shoppinga kao što su unikatnost, kvaliteta i cijena koja i dalje konkurira fast fashionu, osim ako ne krenemo uspoređivati second hand s nerealno jeftinim kontroverznim divovima kao primjerice Shein koji je dobili toliko negativne medijske pažnje da ne mogu zamisliti da bi prosječna osoba i dalje posegnula za takvom kupovinom. Lijepo je vidjeti kako se ‘sram‘ nošenja već nošene odjeće polako prebacio na kupovinu i nošenje fast fashion odjeće", govori Andrea i nadodaje da nije uvijek sve u dobroj ponudi i plaćanju dobrih komada po smiješnim cijenama. S porastom kvalitetnih domaćih dizajnera koji koriste reciklirane materijale kao na primjer Marija Kulušić, može se istovremeno osjetiti i veća zainteresiranost publike za skuplje i bolje komade odjeće u manjim količinama. "Predivno je vidjeti žene kako kombiniraju mlade dizajnere, vintage komade i predmete od par eura s buvljaka."

Što se tiče budućih buvljaka, pop-up planira za listopad, a za koji je već spremila nekoliko nevjerojatnih kaputa. Moguće je da se u međuvremenu održi neki manji pop-up u sklopu nekog drugog eventa, a što se tiče novih poslovnih pothvata, uvijek joj se nekoliko ideja mota po glavi - govori nam Andrea i ističe da se sve novosti nalaze na njezinom Instagram profilu.