Sporna ogrlica

Opravdava li luksuzno ime baš svaku cijenu?

18. ožujak 2021.
Fotografija: Promo/Bottega Veneta
Lea Ladišić
Lea Ladišić

Na udaru Diet Prade našao se omiljeni brend svih trendseterica, a sve zbog nakita zbog kojeg se još jednom postavlja pitanje - može li luksuzno ime opravdati skupu cijenu proizvoda?

Nesumnjivo je modna kuća Bottega Veneta posljednjih sezona doživjela preporod, a sve to pod vodstvom kreativnog direktora Daniela Leeja koji je suvremenim dizajnom brend uspio smjestiti na sam vrh najpopularnijih i ovaj heritage talijanski brend najpoznatiji po kožnim dodacima vratio iz mrtvih. Svaki novi model torbice s njegovim potpisom instantni je hit na street style sceni, minimalističke sandale četvrtastih potplata i mrežaste cipele s nakitom obožava svaka fashionistica. Lee je, čini se, pronašao pravi recept za dizajn koji je jednako popularan kod zvijezda poput Hailey Bieber kao i kod svake žene koja si može priuštiti skupocjene modne dodatke lako nosive u svakodnevnom životu. Jer cijene Bottega Veneta komada nisu male: kako za modne dodatke i ready-to-wear kolekcije, tako i za nakit koji pak, najčešće nailazi na kontroverze.

Posljednji slučaj istaknut je na Instagram profilu Diet Prada, na kojem se često ukazuje na nepravdu u industriji mode, a ovoga puta na tapeti im se našla upravo Bottega Veneta i nova kolekcija nakita koja je urnebesno skupa - bez pokrića, kako tvrde. Naime, riječ je o kolekciji koju je Lee stvarao za vrijeme izolacije, pa je komentirao da se za nju inspirirao stvarima koje su ga okruživale. Telefonska žica jedna je od njih, jer trenutno možete kupiti Bottega Veneta ogrlicu u obliku spiralne žice u pastelnoj boji po cijeni od dvije tisuće dolara. Istovremeno, ističe Diet Prada, gotovo isti nakit ručnog rada na Etsyju dolazi po cijeni od 5 do 10 dolara - jedina je razlika u dizajnerskom imenu.

"Bottega je novi Vetements", napisali su ispod objave koja je skupila veliki broj komentara koji se slažu s Diet Pradom. Istaknuli su i drugi komad, spornu ogrlicu koja je bila popularna u sedamdesetim godinama, veže se za hipi kulturu i najčešće se danas prodaju turistima po niskoj cijeni, iako ručna izrada traje nekoliko sati. Ona u ponudi Bottega Venete pak dolazi po cijeni od 3390 dolara, dok se također se na Etsyju nalaze gotovo isti primjerci nepoznatih dizajnera s cijenom od 20-ak dolara, iako je ručno izrađuju mali obrtnici koji u njih ulažu puno više truda i sredstava. Brojni umjetnici i dizajneri rade satima i danima na jednom komadu nakita, nerijetko ga izrađuju od skupih i kvalitetnih komada i dalje ga naplaćuju po manjoj cijeni, samo jer nisu pod okriljem skupog brenda, što je zaista nepravedno, istaknuli su u komentarima ispod objave.

image
Na stranici Matches Fashion ogrlica je raspordana, unatoč cijeni od 2500 eura

Da, nepravedno je, no danas nas ovakvi komadi ne bi trebali iznenađivati, s obzirom na to da luksuzni brendovi već sezonama izbacuju sulude modne komade visoke cijene koju opravdava isključivo njihovo ime - i to će činiti sve dok postoji potražnja za istima. Guccijeve traperice umrljane travom ili tenisice iznošenog izgleda, oprema za vježbanje modne kuće Versace, Pradina luksuzna spajalica od gotovo 200 dolara... Nabrojiti možemo puno sličnih primjera koje su imena visoke mode prodavala po visokim cijenama jer će uvijek postojati oni koji će iste suludo skupe komade kupiti – iz želje za ekskluzivnim komadom koji ne može imati svatko. Pojam luksuza je u današnje vrijeme promijenjen i ne odnosi se isključivo na kvalitetan modni komad koji opravdava svoju cijenu, odnosi se na stvari koje izazivaju reakciju, raspravu, a u nastojanju da budu drugačije postaju sulude. A da za sada dobro prolaze, potvrđuje činjenica da su uglavnom rasprodani jer postoje oni koji ih mogu imati. U svijetu u kojem se teško istaknuti, moda pronalazi način za isticanjem kroz ovakve primjere. 

Ako se pitate opravdava li Bottega cijenu svoje ogrlice materijalima, odgovor je ne: sačinjena je od kombinacije smole i srebra čija vrijednost ne odgovara cijeni. No, ogrlica je rasprodana, komentatori na Instagramu su bijesni zbog nepravednog modnog sustava kojem prolaze ovakve stvari, a Bottega Veneta dobila je dobru promociju i dodatni publicitet, sve dok na red ne dođe novi suludi modni komad koji ćemo sigurno - ponovno - komentirati.