Pratite li Instagram profile posvećene modi i kućama luksuzne mode, zasigurno ste primijetili porast onih koji svoj sadržaj posvećuju arhivi, točnije fotografijama s modnih pista u osamdesetim i devedesetim godinama te onima s početka tisućljeća. Čemu možemo zahvaliti fascinaciju modnom arhivom, kada nam modne kuće i dalje serviraju, danas putem raznolikih kanala, nove kolekcije, editorijale i kampanje?
Za razliku od danas, prije se određena modna kuća vezala uz kreativnog direktora po čijoj je estetici brend bio prepoznatljiv za što je jedan od najboljih primjera era Toma Forda u talijanskoj kući Gucci. Američki dizajner je za taj brend stvarao jedno desetljeće, od 1994. do 2004. godine, i već na spomen njegovog imena, prva asocijacija je bila Gucci.
Danas je situacija drugačija jer rijetko koji brend održava dugu vezu s kreativnim direktorom. Samo ove godine Pradi se pridružio Raf Simons (koji je u Dior došao 2012., a otišao 2015.), Clare Waight Keller nakon tri godine otišla je iz Givenchyja, a zamijenio ju je Matthew Williams. Prije nje, Givenchy je vodio Hedi Slimane koji se kući Yves Saint Laurent pridružio 2012., a napustio je 2016. Šuška se kako bi Riccardo Tisci mogao napustiti londonsku kuću Burberry koju vodi od 2018. godine. U suštini, modna se industrija danas ne voli vezati, što ostavlja brendove bez konkretne i prepoznatljive estetike.
"Nalazimo se u trenutku u kojem ljudi ne znaju i ne mare za osobnost modne kuće i brenda, a kamoli za kreativnog direktora koji se nalazi iza nje. Ovih dana kupci samo žele vidjeti majicu s logotipom brenda, upečatljivu torbu koju će objaviti na Instagramu i nije im važno tko je zaslužan za nju. Luksuzna moda postala je fast fashion, samo po puno većoj cijeni", komentirao je za Paper Justin Friedman, administrator Instagram profila @tomfordforgucci, na kojem slavi spomenuto vrijeme kada je Tom Ford vodio talijanski brend. Ono čega danas manjka su emocije koje dolaze sa stvaranjem odjeće, što se prije osjećalo na modnoj pisti, na fotografijama. Postoje brojni drugi profili posvećeni arhivi Prade, Dioru iz ranih 00' godinama, starom Celineu - Phoebe Philo ostavila je ostavštinu koja se slavi i danas. Celine je vodila deset godina, do 2018. i u tom razdoblju njezina osobnost postala je jedno s modnom kućom koja je bila prepoznatljiva po bezvremenskim komadima, jednostavnosti, klasici koja traje. Profili ovakve vrste slave ostavštinu dizajnera koji nakon što napusti modnu kuću i dalje ima obožavatelje koji cijene njegov rad.
Karakteristična za društvene mreže je površnost i brzo konzumiranje sadržaja bez dodatnog angažmana. Iconic moments kakve vidimo na ovim profilima pak zaslužuju više pažnje, educiranja i promišljanja od običnog dvostrukog klika, odnosno lajka na fotografiju. S druge strane, služi kao inspiracija i doza edukacije o modnoj arhivi. Mlade generacije koje se tek zanimaju za modnu industriju upoznaju imena za koja do tada nisu čuli, upoznaju pozadinu brenda kojeg prate danas. Kampanje i kolekcije, osobito tada, stvarane su ne samo kako bi se prodale, već i kako bi probudile emociju, navele na promišljanje čega danas nedostaje.