Revenge shopping

Osveta je slatka, a dobar shopping još je slađi...

21. rujan 2021.
Fotografije: IMAXtree

Jesmo li i sami upali u zamku revenge shoppinga i je li ovaj trend pozitivna stvar?

Istraživanja tržišta ukazuju na to da je 2021. godina revenge shoppinga. Ovaj trend je krenuo u Kini još u proljeće, a sada se osjeća i na zapadu - u post-pandemiji se kupuje kao da nema sutra, jer sve ono što smo propustili zbog izolacije, sada žarko želimo nadoknaditi. Trend se u najvećoj mjeri odrazio na tržište luksuznih dobara, odjeće, modnih dodataka, luksuznih satova i nakita, počevši u Kini koja se među prvima počela oporavljati od zdravstvene krize uzorkovane pandemijom koronavirusa. Primjerice, dok je u SAD-u Tiffany bilježio pad prometa od 40 posto, tržište u Kini doživjelo je rast od 90 posto. Luksuzni brendovi poput Diora, Louis Vuittona, Cartiera i Korsa tada su svoje snage usmjerili upravo prema ovoj zemlji. Treba uzeti u obzir i da je za ovaj rast zasluženo i zatvaranje granica, zbog čega su kineski turisti imali opciju shoppingiranja jedino u svojoj zemlji. U drugoj polovici 2021. godine ipak, ovaj trend možemo shvatiti kao globalni - mjere su oslabile, omogućena su putovanja, a atmosfera je nešto pozitivnija. Nakon razdoblja mirovanja u trenirkama, sada ih se odričemo i vraćamo se modnim zadovoljstvima koja su nam do nedavno silom prilika bila nepotrebna. 

image
Fotografije: IMAXtree

Modno tržište se dakle uzdiže i snažnije je no ikada - brendovi poput Hermèsa i Bottega Venete, kojima se vraćaju kupci željni tihog luksuza i pametnih modnih ulaganja bilježe rast u prodaji, istovremeno, situacija je dobra i za brendove poput Guccija i Balenciage, koji se isticanjem loga i dizajniranjem upečatljivih komada ne uklapaju u minimalističku priču. Sezonski 'it' komadi koji će možda već sljedeće godine biti 'out' jako dobro prolaze na tržištu, u najvećoj mjeri torbice. Kupci osjećaju potrebu za potpunom obnovom garderobe i posežu za modnim ulaganjima koja su im zaista potrebna, ali i za onima koja su tu samo kako bi utažila želju za nečim novim. Sve to kosi se s pokretom o kojem se za vrijeme pandemije govorilo više no ikada - modna održivost, pametno shoppingiranje, second hand, ulaganje u kvalitetne i bezvremenske modne komade bili su temom razgovora u modnim krugovima, no čini se da se na to sve brzo zaboravilo čim se vratila prilika za ponovim izlaskom, sređivanjem i željom za posljednjim modnim novitetima. Naravno, sve to nam je nedostajalo i porivu za proslavom novog optimizma teško se othrvati pa svi naginjemo shoppingu iz osvete. Pitanje je samo, kome ćemo se osvetiti i tko će posljedice osjetiti? Iza nas je desetljeće brze mode, brzog sadržaja i hiperkonzumacije svega navedenog. Ne škodi se počastiti i priuštiti si nešto novo, no samo zato što se stvari naizgled vraćaju na ono normalno, ne znači da moramo konzumirati i više nego do sada.