#OSTAJEMDOMA

Otkazana je i Met Gala: Epidemija ostavlja duboke tragove na modni svijet

17. ožujak 2020.
Fotografije: IMAXTREE/GETTY IMAGES

Epidemija koronavirusa na globalnoj razini ostavit će itekako vidljive posljedice na različitim područjima. Konkretno na modnom tržištu posljedice su već vidljive, a buduće scenarije nitko ne može točno predvidjeti. Otkazuju se revije, događanja i okupljanja. Posljednje od njih – Met Gala.

U modnom svijetu najvažniji događaj koji na crveni tepih donosi najuzbudljivija modna izdanja slavnih uzvanika službeno je odgođen. Ovogodišnja najavljena tema bila je spektakularna "O vremenu i modi", no izložba u njujorškom Metropolitan muzeju zatvorila je svoja vrata. Urednica američkog Voguea Anna Wintour poručila je kako se u ovim vremenima moramo ponašati odgovorno i reagirati ispravno. Usput, tom prilikom prozvala je za neodgovorno ponašanje aktualnog američkog predsjednika Donalda Trumpa i pružila podršku njegovom protivniku Joeu Bidenu.

image
Modni događaj godine neće se održati prvog tjedna u svibnju...

Kako je sam događaj i sve povezano s Met Galom otkazano, Wintour je najavila sneak peak izložbe u novom svibanjskom broju Voguea. 

Met Gala je posljednja u nizu sada već brojnih otkazanih događaja - kulturnih, sportskih i modnih. Posljedice epidemije tek će se osjetiti, no već sada se luksuzne kuće suočavaju s novim izazovima u poslovanju, od načina rada pa do komunikacije s klijentima. Dizajneri i vlasnici si postavljaju nova pitanja - kojem formatu se trebaju okrenuti s izostankom tradicionalnih modnih revija i hoće li im one uopće u budućnosti biti potrebne za predstavljanje novih kolekcija?

Posljednjeg dana Tjedna mode u Milanu, kada se COVID-19 već počeo širiti zemljom, Giorgio Armani zatvorio je reviju za javnost i održao livestream nove jesenske kolekcije. Imidž se može nastaviti graditi bez revija i tjedana mode, o čijem se održavanju između ostalog raspravlja i u kontekstu ekološke održivosti. Ipak, neke modne kuće nastavit će graditi ime kroz show na pisti, poput kuće Balenciaga koja je ove godine osim nove kolekcije pokazala - apokalipsu (zastrašujuće vizionarski s obzirom na trenutnu situaciju), ili, pak, Stelle McCartney koja revijama upozorava na ekološke probleme.

image
Početkom ožujka na ulicama Pariza

O ovim pitanjima tek se razmišlja, a predstavljanje Resort 2021. kolekcija za sad su odgodili vodeći brendovi kao što su Chanel, Armani, Dior, Gucci, Hermès, Max Mara, Prada i Versace, dok su Armani i Gucci u Italiji zatvorili i svoje tvornice. Ove spomenute Resort, odnosno Cruise kolekcije zakazane za međusezonu su one koje brendovima donose najveću zaradu i najviše klijenata. Neki ih sada zakazuju za jesen, no pitanje je koju kolekciju će tada predstaviti?

Europska žarišta epidemije su ujedno i europske modne metropole - Milano i Pariz, a trenutačna situacija za industriju je noćna mora. Manufakture brojnih kuća ovise o Kini, zemlji iz koje je zaraza krenula, a koja je najveći proizvođač tekstila u svijetu, pa će prvih šest mjeseci 2020. za mnoge kuće biti katastrofalno, a pitanje je kako će izgledati ostatak godine. Radnici u kineskim tvornicama radi preventive su ostajali u kućama, što je uzrokovalo kašnjenja u lancu nabave, a što je osobito problematično u modnoj industriji jer se odjeća prodaje po sezonama. 

image
Zatvaraju se trgovine luksuznih brendova, a ulice ostaju potpuno puste 

Burberry, Hermès, Revolve, već osjećaju dramatične gubitke, dok je Capri Holdings (Michael Kors, Versace, Jimmy Choo) zatvorio 150 trgovina. U razgovoru za WWD, Claudio Marezi, CEO luksuzne talijanske tvrtke Herno, kazao je da će nastala kriza najviše utjecati na sezonu proljeće/ljeto 2020, no posljedice će se osjetiti i na jesenskim kolekcijama, sve do lipnja 2021. godine.

“Trgovine će biti pune artikala iz sezone 2020., što će uvelike utjecati i na 2021. kolekcije”, kazao je.

Nitko sa sigurnošću ne može reći kakav će točno utjecaj epidemija koronavirusa ostaviti i koliko će ona potrajati, no što se tiče financija, brojevi koji se prediviđaju kažu oko 30 do 40 milijardi dolara gubitaka na tržištu luksuznih tvrtki. Dok se situacija u Kini srećom popravlja, a neki centri i dućani polako ponovno otvaraju svoja vrata, Europa tek mora pobijediti koronavirus.