Nesumnjivo u posljednje tri godine resale tržište ubrzano raste, a u ovom trenutku doseže svoj vrhunac. Najpoznatija stranica luksuzne vintage odjeće Vestiaire Collective samo je u prošloj je godini udvostručila svoju dobit, a očekivan je rast ukupnog second hand tržišta do 2025. godine na čak 60 milijardi dolara, govore podaci platforme GlobalData Retail.
Sve to u godini koja je dobrano potresla modno tržište, uz novu popularnost loungeweara, pad prodaje luksuznih dobara i zatvaranje fizičkih trgovina. Stranice koje preprodaju luksuzne komade kao što su The RealReal i Depop - popularan kod generacije Z uzele su svoj pun zamah. Istina je da luksuzne grupacije oko vintage tržišta kruže već neko vrijeme, a prava prilika da se udruže upravo je sada kada je investitorima ono posebno zanimljivo. Spomenimo i da se 2020. u luksuzne retail platforme uložilo oko 150 milijuna dolara, od toga 64 milijuna samo u francuski Vestiaire Collective. Brojke koje je teško zanemariti.
Usporedno s ovim podacima stigla je i vijest kako je grupacija Kering (Gucci, Bottega Veneta, Alexander McQueen, Balenciaga...) uložila 215 milijuna dolara u Vestiaire Collective i sada posjeduju udio od pet posto. Nakon ove novčane injekcije, platforma Vestiaire sada je procijenjena na više od milijardu dolara i naravno, nastavit će rasti. Prvi je to potez koji označava spajanje vintagea i luksuznih kuća i učinio ga je Kering koji je uvidio potencijal.
A što to točno znači za industriju i visoku modu? Ne tako davno second hand i luksuzna moda bila su dva odvojena pojma, luksuz se nije želio vezati uz pojam nečeg već korištenog, prvenstveno zbog pitanja autentičnosti, vrijednosti luksuznog komada, same činjenice da brend s cijenom i prezentacijom, nakon što njihov komad dođe na resale tržište, više ne može upravljati. No vintage je trenutno vrući pojam koji ide ruku pod ruku s ciljem održivosti i luksuzni brendovi više ga ne mogu ignorirati. Ne mogu ga izbjeći jer se tako mogu približiti osviještenim mladim generacijama i budućim primarnim potrošačima.
"Second hand luksuzna moda sada je duboko ukorijenjeni trend, osobito kod mladih klijenata. Umjesto da ga ignoriramo, naša želja je prigrliti ovu mogućnost kako bi se budućnost industrije nastavila kretati prema inovacijama i održivim praksama.", rekao je François-Henri Pinault, CEO grupacije Kering, govoreći tako o modernoj viziji luksuza koja će ova dva tržišta početi spajati. Mudar poslovni potez i u suštini bačena loptica najvećem konkurentu, LVMH grupaciji (Dior, Louis Vuitton, Givenchy) koja je krajem 2020. godine za Vogue komentirala da o ulasku na resale tržište razmišljaju, no konkretan odgovor nisu mogli dati. No, cirkularna ekonomija, transparentnost i ekološki održivo poslovanje ciljevi su na koje su fokusirani. Naravno, oni i svi ostali vide potencijal koji u tome ima resale tržište, a koje je najveći boom doživjelo u vrijeme pandemije i u vrijeme u kojem je problem mode sa zagađenjem okoliša gorući problem.
Potez Keringa zato ne dolazi kao veliko iznenađenje, s obzirom na to da su neki od najvećih brendova pod njegovim okriljem već zakoračili u resale tržište - Gucci sa suradnjom s resale platformom The RealReal, Alexander McQueen je dogovorio partnerstvo s Vestiaire Collectivom, što je dobar primjer sinergije second handa i luksuzne kuće. McQueen butici primaju vintage komade klijenata, u zamjenu za kupone koji se zatim mogu koristiti za kupovinu recimo nove torbice, dok sljedeći put možete kupon iskoristiti za neki vintage McQueen komad. Ujedno se jača povezanost modne kuće i klijenta, noviteti iz aktualnih kolekcija žive na ulici, kao i stara roba visoke kvalitete koja ima svoj novi život u tuđim rukama.
Sve ovo vodi ka optimističnom zaključku i održivoj, cirkularnoj modi koja bi trebala smanjiti hiperproizvodnju i produžiti vijek modnih komada te u drugi plan baciti premisu po kojoj smo dugo funkcionirali - kupi jeftino, nosi kratko, odbaci. S obzirom na boom resale tržišta koji se upravo događa, pitanje je vremena kada će se i ostali pridružiti novom modnom valu. Posao Keringa ne obvezuje luksuzne brendove pod njegovim okriljem da se uključe u preprodaju ili da surađuju s Vestiaire Collectivom. No, vjerujemo da tome neće okrenuti glavu i da neće čekati dugo jer im stari način funkcioniranja više ne prolazi kod kupaca – uz digitalnu revoluciju kroz koju moda prolazi, to bi značilo da su van svakih aktualnih zbivanja, a malo tko si to može priuštiti. Svakako će biti uzbudljivo pratiti preobrazbu industrije u narednih nekoliko godina.