Pokrijte se do kraja

Na scenu stupa maksimalizam u odijevanju

25. studeni 2021.

Fotografije: Profimedia

Anela Martinović

Čini se da je odzvonilo prevelikoj razgloćenosti, i to ne samo zato što ulazimo u hladnu sezonu - dizajneri žele da nosimo što je više slojeva odjeće moguće, pri čemu se pokrivamo doslovno od glave do pete.

Nakon mjeseci provedenih u trenirkama, vrijeme je da se trgnemo iz modne letargije i počnemo nositi iskrojenu odjeću. Dizajneri smatraju da nam je dotjerivanje i promišljeno odijevanje toliko nedostajalo da ne samo da ćemo ponovo nositi hlače, suknje i haljine nego ćemo sve te komade nositi - zajedno. Revije poznatih modnih kuća za sezonu jesen/zima 2021./2022. pokazale su kako točno: na hlače se odijeva široka midi suknja, na nju kraća haljina, na nju duži sako, a povrh njega bolero... Sve u svemu, količina dostatna za tri standardne kombinacije. A osim što su atraktivni, stajlinzi sastavljeni od toliko slojeva odjeće koji prekrivaju tijelo od glave do pete - stilisti pritom predlažu da se nose i šeširi s velom te rukavice - pružaju i neku vrstu zaštite, tako da bi ih odobrili i epidemiolozi.

No, šalu na stranu, slojevito odijevanje, srećom, nije nadahnuto distopijskom slikom budućnosti, nego bajkovito nostalgičnom slikom prošlosti. U predstavljenim kombinacijama nema ničega hladnog ni laboratorijskog, nema futurističkih ni recikliranih materijala niti komada printanih 3D pisačem. Naprotiv, sve je mekano i podatno, senzualno i zavodljivo. Od tkanina se koriste samo najbolje - svileni taftovi, šantunzi i brokati, baršuni i sateni, štofovi od merino vune i devine dlake. Sva je odjeća širokog kroja, bogato drapirana ili pak predimenzionirana do granice apsurda. Koga briga za praktičnost, može li se u nekom komadu uopće sjesti ili se sagnuti, i koliko vremena treba da bismo navukli tolike slojeve. Rekli bi mnogi, prava raskoš u vrijeme vrebajuće nestašice i ekonomske krize, da se ne spominje totalna neosjetljivost prema ekologiji. Dekadencija par excellance, nema što!

image

Antonio Marras

To više što je ovakvo razmetanje u vrijeme kad je u trendu pokazati da si osviješten i odgovoran građanin samo dokaz financijske ''potkoženosti''. Ništa novo, doduše. Tijekom cijele povijesti se, naime, bogatstvo "pokazivalo" odijevanjem u fine tkanine - što više metara svile i brokata, to dublja vrećica s novcem. A dobar je i sam privid bogatstva kao dokaz da nikakva kriza ni pandemija neće slomiti ljudski duh, u ovom slučaju, točnije - želju za isticanjem.

- Dosta je bilo minimalizma i skromnosti. Sad na scenu stupa maksimalizam – rekao je nizozemski dizajner Viktor Horsting, s Rolfom Snoerenom osnivač marke Viktor&Rolf. Njihove kolekcije visoke mode za ovu sezonu nadahnute su kraljevskom i plemićkom odjećom iz doba renesanse, baroka i rokokoa. U slojevima se izmjenjuju brokat, krzno (umjetno, doduše), čipka i svileni organdi, sve bogato ukrašeno šljokicama, kristalima i perlama te upotpunjeno raskošnim nakitom i krunama od plastike i štrasa.

image

CHARLES VERNIER

- Željeli smo da sve bude, kako se kaže, veće od života. Da bude nešto što će obodriti duh, a da ne prijeđe u grotesku, biti iskričavo, puno kolorita i optimistično - rekao je Snoeren, dodavši da je svaka osoba svoja vlastita kreacija. Možda se upravo u tome krije ljepota slojevitog načina odijevanja. Svatko, naime, može složiti unikatnu odjevnu kombinaciju kakav god bio njegov stil odijevanja. Zoran je primjer u tom smislu kolekcija Marca Jacobsa, zločestog djeteta američke mode, koja je posve različita od onoga što je radio dosad. Ekstravagantan i smio je i dalje, no umjesto seksi odjeće koja slavi žensko tijelo, kreirao je setove od predimenzioniranih sportskih, ženstvenih i klasičnih komada što u potpunosti skrivaju tijelo: pufastih kaputa i jakni, elegantnih hlača širokih nogavica, širokih ženstvenih suknji, uskih majica s kapuljačom koja gotovo potpuno pokriva lice ostavljajući slobodnima tek oči, fantomki dužine do struka i cipela s deset centimetarskim ravnim potplatom...

image

Marc Jacobs

Neki poklonici Jacobsova rada te su kreacije usporedili s tradicionalnom odjećom muslimanskih žena. ''Izgleda da će burke nositi i žene na Zapadu'', napisao je jedan pratitelj njegovog profila na Instagramu. I nije tu riječ o ksenofobiji – kreator je sam otkrio da ga je za takav tip siluete nadahnuo način odijevanja žena u arapskim zemljama.

Kreatori su na raznim stranama potražili nadahnuće za svoje slojevite modele - neki su zavirili u knjige o povijesti odijevanja, drugi su se inspirirali putovanjima u arapske zemlje

Ovdje je na djelu novi puritanizam - ustvrdila je pak povjesničarka odijevanja Karina Reddy-Brooks iz londonskog Muzeja za modu i tekstil u članku objavljenom na vlastitoj web stranici Reddy-to-wear (igra riječi; njezino se prezime izgovara kao i riječ "ready" u sintagmi "spremno za nošenje").

Svaka akcija, naime, izaziva reakciju pa se trendu obnaženosti suprotstavio trend čednosti. Tako se među poznatim ženama naglašene seksualnosti koje društvene mreže zatrpavaju fotografijama svojih grudi i stražnjica što ispadaju iz odjeće mikro veličine, pojavila jedna Billie Eilish, talentirana mlada glazbenica koja je uvjerena da joj je glavno oružje glas, a ne fizičke obline. Premda su njezine fotografije u retro donjem rublju, objavljene u lipanjskom izdanju britanskog Voguea, pokazale da bi bez problema mogla biti seks-bomba, Billie se redovito pojavljuje zakopčana od grla do stopala, u predimenzioniranoj odjeći koja skriva oblik tijela. Nije čudno onda da je 19-godišnja američka kantautorica uzor u odijevanju i dvostruko starijim ženama. Pritisak da se mora biti zavodljiv i seksualno privlačan danas je, zbog popularnosti društvenih mreža, snažniji nego prije, usprkos novom valu feminizma, pokretu #MeToo i problematiziranju seksualne represije nad ženama koju provodi društvo u cjelini. Stoga pokrivanje od glave do pete nije među zapadnjačkim ženama stvar represije, već čin oslobođenja od vječitog mjerkanja tjelesnih oblina i komentiranja izgleda.

image

Daniela Gregis

No bez obzira na to koje sve konotacije on imao u suvremenom društvu, puritanski stil kao modni izričaj doista postoji. Nadahnut je načinom odijevanja skupine engleskih protestanata iz 16. stoljeća koji su zagovarali evanđeosku čistoću Crkve, i koji su se zbog progona tijekom 17. stoljeća naselili na području Nove Engleske, regije na sjeveroistoku Sjedinjenih Američkih Država. Nosili su odjeću zatvorenog kroja i tamnih boja, dok su njihovu tjelesnu i duhovnu čistoću simbolizirali veliki bijeli ovratnici. Njihov je stil nadahnuo Johna Galliana dok je radio za kuću Christian Dior, kao i Alexandera McQueena. To je od njega preuzela i njegova asistentica te nasljednica u poslu, Sarah Burton, koja u svakoj kolekciji za brend ima neku interpretaciju odjeće puritanaca, kombiniranu s punkerskim i rokerskim komadima. Dokaz da se u slaganju slojeva odjeće mogu koristiti baš svi komadi iz ormara, dok god je atraktivno, unikatno i maštovito, i dok se u tome osjeća ugodno.

image

Uma Wang