Predstavila je kampanju za proljeće 2022. godine i prvima nam dala uvid u nove modele svojih torbi. One su poput arhitektonskih, umjetničkih djela, čistih linija, minimalističke estetike, one koja nije nimalo monotona. Dapače, jednostavne oblike dizajnerica Aleksandra Živanović prevodi u neočekivane siluete, a rezultat su suvremeni, ženstveni modni dodaci koji mogu stati uz bok onima proslavljenih modnih kuća. Fascinacija pročišćenom estetikom na koju se oslanja prisutna je još od dana studiranja i prisutna je u svakom segmentu njezinog života, a osim što su dizajnom primamljive, njezine torbe rađene su u talijanskoj tvornici od kvalitetne kože koja ostaje kao nusprodukt prehrambene industrije. Razgovarali smo sa srpskom dizajnericom o kreativnom procesu, uspjehu i - torbama.
Kako je tekao vaš put u svijetu dizajna i mode?
- Od malih nogu sam znala da ću se baviti nekom vrstom dizajna. Završila sam Fakultet primijenjenih umjetnosti, odsjek Unutarnja arhitektura i iskustvo iz te oblasti mi je izuzetno značajno i služi mi kao inspiracija u ovome što radim danas. San mi je Oduvijek sam sanjala da ću pokrenuti nešto svoje i prije nekoliko godina na to sam se i odvažila.
Kada ste napravili svoju prvu torbu i kako je izgledala?
- Prvu torbu sam, od starih traperica, još u srednjoškolskim danima sašila prijateljici na poklon. Tada mi nije bilo na pameti da ću se u budućnosti baviti dizajnom torbi. Onu prvu pravu sam napravila mnogo godina kasnije i nju i dalje čuvam.
Koga imate na umu dok dizajnirate, i kakvima zamišljate žene koje nose vaš dizajn?
- Razmišljam o smjelim i samouvjerenim ženama, slobodnog duha i stila. One koje cijene dizajn, ali i kvalitetu i dugotrajnost proizvoda.
Linije i siluete vaših torbi zrače elegancijom i luksuzom, kao savršeni ženski saveznik kroz dan - kako ste se u startu odlučili za skulpturalni minimalistički dizajn, odnosno, otkuda ljubav prema takvoj estetici?
- Ta neka minimalna, svedena estetika mi je oduvijek bila bliska i u mom radu se prirodno razvilo, bez mnogo promišljanja. Trudim se što manje komplicirati. Jednostavne, svedene oblike kombiniram na neočekivane načine i tako stvaram nove forme. To prenosim i u ostale segmente svog života.
Što smatrate svojim najvećim uspjehom, a što tek želite ostvariti?
- Čitava ova avantura bila je uzbudljiva i puna izazova – od pronalaženja materijala do pronalaženja tvornice koja će realizirati moje ideje. Od početka sam imala nekoliko "ekskurzija" po Italiji, dok nisam pronašla sve što mi treba. Kada je prva kolekcija završena, došlo je ono na što sam vjerojatno najponosnija - plasiranje potpuno novog i nepoznatog brenda na internacionalno tržište i to za vrijeme pandemije i opće neizvjesnosti. Zahvalna sam divnom timu ljudi oko mene koji nisu odustajali ni u najtežim periodima i koji su pomogli da "pogrešan trenutak" pretvorimo u pravi. Za budućnost ćemo još vidjeti, svi se nadamo lijepim stvarima.
U kojem dijelu kreativnog procesa najviše uživate?
- Najviše volim one početne trenutke kada je kolekcija samo u idejnoj fazi, kada još nismo došli do tehničke razrade, funkcionalnosti i ograničenja.
Opišite nam svoj kreativni proces – kako ide put od ideje do torbe?
- Na početku uglavnom imam samo koncept koji dalje razrađujem. Izbjegavam klasične skice na papiru, već pravim makete od papira i drugih materijala. Tako eksperimentiram sve dok ne nađem formu koja mi se sviđa. Zatim slijedi razrada tehničkih detalja, izrada prvog prototipa, pa ispravke dok sve ne dođe na svoje mjesto.
Koje dizajnere, regionalne ili strane, cijenite, pratite, nosite?
- Prethodnih godina se i na domaćem i na internacionalnom tržištu pojavilo puno sjajnih brendova, a s druge strane i velike modne kuće ne posustaju. Ima mnogo dizajnera i brendova koje volim, a koji često nemaju baš mnogo toga zajedničkog - od Rafa Simonsa, preko onog što Meier duo radi za Jil Sander i onog što je Phoebe radila za Celine, pa do niche brendova kao što je Sunnei.
Kako biste opisali svoj privatni modni stil?
- Jednostavan i udoban.
Sanjate li o životu negdje u inozemstvu i ako da, gdje bi to bilo?
- Ranije sam razmišljala o životu u inozemstvu, a sad želim ostati tu gdje jesam, uz više mogućnosti za putovanjima.
Kakvi su u Srbiji "uvjeti za uspjeh" na modnom tržištu? Čega nedostaje i što bi se trebalo popraviti?
- Kod nas ne nedostaju vrijedni i kreativni ljudi, što je najbitnije. Imamo mnogo sjajnih dizajnera i brendova koji drže standard jako visoko, usprkos uvjetima koji nisu sjajni. To je ohrabrujući dokaz da uz se dobru osnovu sve poteškoće mogu nadići. Ipak, moram napomenuti da je kod nas niska svijest kupaca o održivoj i etičkoj proizvodnji jedan od većih problema. Postoje platforme i organizacije koje se savjesno bave podizanjem svijesti o ovim temama, ali ekonomska situacija, kao jedan od faktora, i dalje usmjerava naše kupce na problematične brendove brze mode i robu koja je napravljena tko zna gdje, u tko zna kakvim uvjetima i materijala. Kada sam ušla u ovu priču, po ovim sam pitanjima bila beskompromisna. Svaka komponenta koju koristimo proizvedena je u Italiji, surađujem s provjerenim proizvođača čije transparentne prakse zadovoljavaju sve standarde očuvanja resursa i uvjeta za rad. Koristimo samo kožu visoke kvalitete koja je nusprodukt prehrambene industrije. Na kraju, torbe proizvode vrhunski majstori svog zanata kojima je kvaliteta i dugovječnost proizvoda na prvom mjestu. Proizvod koji dobijete trajat će desetljećima, a savjest ostaje mirna.
Radite li na novoj kolekciji i što možemo očekivati? Kakve kreativne ideje vam se motaju po glavi?
- Upravo dovršavam dizajn za kolekciju proljeće/ljeto 2023. i za nekoliko tjedana počinjemo s radom na prvom prototipu u Italiji. Za razvoj svakog modela potrebno je vrijeme, kako bi svaki detalj došao na svoje mjesto, pa se sve radi unaprijed. S ovom kolekcijom malo izlazim iz dosadašnjih okvira i strukturalne torbe će sad biti upotpunjene i nešto mekšim, ležernijim formama. Osnovna ideja je da budu praktične, bezvremenske i prilagodljive. Paleta boja je u neutralnim tonovima kako bi podržala cijeli koncept.