Mates

Razgovarali smo s dizajnerima koji vode popularni srpski modni brend: ‘Mi smo future nostalgia‘

24. svibanj 2022.

Fotografija: Jasna Prolić

Kako zamišljaju idealnu klijenticu, što nam nosi budućnost mode, a i zašto im je SFRJ kultura neiscrpna inspiracija otkrivaju nam Marko Ilijev i Saša Stević, dizajneri čije ste majice i kape s natpisom "Jugoslavenka" sigurno primijetili.

Modni brend Mates, koji su osnovala dvojica studenata modnog dizajna, Marko Ilijev i Saša Stević, konceptualno je pokrenut u studenome 2013. i od tada doslovno svaka njihova revija iznenadi i publiku i kritičare na najbolji mogući način, a editorijali koji prate njihov rad, za nekoliko sati "zapale" društvene mreže. Njihova originalna namjera od početka je bila usmjerena na spajanje visoke mode i svakodnevnog stila. Markova sklonost minimalizmu i Sašina ljubav prema raskošnom kostimu, kao i harmoniji suvremenog i historijskog odijevanja, rezultirali su čistim krojevima začinjenim neočekivanim detaljima. Iako postoje samo nekoliko godina, iza sebe imaju pregršt uspješnih kolekcija i u relativno kratko vrijeme uspjeli su privući pažnju ljubitelja mode i modnih kritičara. Njihova prva kolekcija, pod nazivom "Ink", inspirirana bajkom "Trnoružica", bacila ih je u fokus, nakon čega je nastala i kolekcija "Sugarfree" u kojoj se dogodio preokret i dominacija pastelnih boja. Zatim su nastavili redati uspjehe i osvajati nagrade, baš kao i kada su se predstavili na beogradskom Tjednu mode revijom "Kveta", inspiriranom radovima češke ilustratorice Kvete Pacovske s osvrtom na mušku modu 40-ih godina koju su imali priliku izložiti i u okviru Central Europe Mercedes-Benz Fashion Weeka održanog u Mađarskoj. Baš kao što su i njihovi radovi suptilni i elegantni, ovaj dvojac je na nježan način ušao na tržište i zauzeo posebno mjesto u ormarima gradskih djevojaka. Sasvim je sigurno da netko tko drži do mode ima njihovu kapu ili duksu Jugoslovenka.

Ostavši dosljedni sebi, sada ih možete prepoznati iz aviona, jer se uz njihovo ime veže taj jugonostalgični pristup modi, odijevanju koje osvaja na prvi pogled svojom autentičnošću i estetikom. Nakon što su krajem studenoga predstavili još jednu zapaženu kolekciju naziva "B Strana", nedavno su se predstavili i fantastičnom kampanjom čija je glavna zvijezda ikona modne scene stare Jugoslavije – Ruška Jakić. Budući da je inspiracija za posljednju kolekciju najprije potekla iz perioda devedesetih koji je na njih dvojicu ostavio najveći utjecaj kroz muziku, film i kulturu, nije neočekivano da su priču poželjeli upotpuniti i damom koja je bila svjedok vremena iz prve ruke, u prvim redovima. U pauzama između pripreme svoje nove revije, pristali su na ovaj razgovor, pokazavši da apsolutno žive u skladu s onim što i stvaraju, s puno manira i dobrog ukusa.

Od 2013. godine funkcionirate kao kreativni duo pod imenom Mates i gotovo da ne postoji sezona u kojoj niste privukli pozornost javnosti. Kako vam to polazi za rukom? Što sve jedna dobra kolekcija treba imati?

Marko: Brend idejno postoji od 2013., a prvi put se predstavio publici 2014. godine. Hvala na lijepim komentarima, trudim se svaki put nadmašiti samog sebe u nekom dijelu procesa stvaranja kolekcije, a tehnika prezentacije jedna je od glavnih stvari pa valjda zbog toga i dopremo do publike. Izradu svake kolekcije promatram gotovo pa isto kao i svoje prve vježbe na fakultetu, svakom segmentu se posebno posvećujem iako neke volim manje a neke više; od početne atmosfere, preko skica, tehničkih skica, dobrih materijala, kvalitetne proizvodnje i zanimljive prezentacije dolazimo do jedne priče i forme koju nazivamo kolekcija.

Saša: Puno hvala, drago mi je ako smo uspjeli zagolicati maštu, jer to na kraju krajeva i doživljavam kao "ono" što zatvara taj kreativni krug. Svakom kolekcijom prije svega priređujemo sami sebi zabavu i avanturu i onda predstavljanjem kolekcije i segmentima iste želimo dio te atmosfere podijeliti s drugima. Drago mi je kada nam netko napiše da su im naši komadi, košulja i kratke hlače, bili saveznici u nezaboravnim ljetnim avanturama. Ne bih znao recept za jednu dobru kolekciju. Možda bih rekao da je to igra - mi se igramo, igrajte se i vi.  

Postali ste prepoznatljivi po duksi na kojoj pisanim slovima piše "Jugoslovenka". Onda ste odali počast velikoj modnoj dizajnerici Mirjani Marić, posvetivši joj kolekciju. Koliko vam je generalno Jugoslavija i nasljeđe SFRJ kulture inspiracija? 

Marko​: Posljednjih par godina jedan od glavnih kanala inspiracije nam je nasljeđe SFRJ kulture. Ličnosti, filmovi, glazba, umjetnost. Period 60-ih, 70-ih, 80-ih me iznova inspirira.

Saša: Doživljavam Jugoslaviju kao jedan veliki i neiscrpan izvor inspiracije kojem se često i rado vraćamo. Volim istraživati kako se nešto sa "svjetske scene" reflektiralo na našim prostorima, bilo da govorimo o filmu, glazbi, modi ili nečemu drugom. 

Kako je došlo do suradnje s kultnom voditeljicom Ruškom Jakić i što ste naučili iz tog iskustva? 

Marko​: Došlo je vrlo spontano, kao i gotovo svaki naš kreativni potez. Sjedili smo jedne večeri, pričali o idejama, kampanji i ličnostima i samo se stvorila Ruška Jakić u mislima i to je to. Sljedećeg dana smo nabavili broj, a za pet dana sjedili s njom i predstavljali joj ideju te kroz mjesec dana snimili kampanju koja je doživjela ogromnu pažnju šire javnosti. Potvrdio sam sebi da trebam nastaviti slušati svoj želudac i srce, osjetio sam toliku energiju i želju za životom od jedne takve dame i shvatio da nažalost sve rjeđe imam priliku sjesti nasuprot tako dobro pripremljenog novinara za intervju.

Saša: Marko je na jednom od mnogih sastanaka (čitaj druženja, isprobavanja slatkiša i ispijanja prošeka) s Jasnom Prolić, s kojom uvijek i radimo na revijama, kampanjama i fotkanjima, izgovorio tu ideju na glas. Možda je to Marko izgovorio u polušali i polunevjerici, da je to izvodljivo, ali svakim sljedećim sastankom bili smo sigurniji da je to-to, ono što zaista želimo. Ruška je sjajna, volim je. Zaista od nje svako može mnogo toga čuti i iz perioda kada je radila s Aleksandrom Joksimovićem i Momom Kaporom na prvim brojevima Politikinog Bazara, i iz perioda kada je radila na organizacijama modnih revija, kao i naravno o tome kako je izgledalo stvaranje emisije "Ljubav i moda". Pored svih tih zaista nevjerojatnih stvari koje bih mogao svrstati u kutiju zvanu edukacija, Rušku bih mogao dan i noć slušati kako priča o muškarcima, zabavama i ručkovima s prijateljima.  

U vašem radu prevladavaju eklektika i jarke boje. Kako biste vi definirali sebe i objasnili tko ste nekome tko nikada nije vidio niti jedan komad koji ste kreirali?

Marko: Prvo mi pada na pamet termin "Future Nostalgia".

Saša: To je istina, mi volimo boje, volimo teksture, ali zaista više od svega se volimo igrati, da nam je lijepo i zabavno. Rekao bih nekome ono što bih volio ja čuti kad sam bio mali: "Da, možeš u tome ići u školu, i u školu i na priredbu, na obiteljsko okupljanje ili gdje god poželiš i najvažnije je da se ti u tome osjećaš lijepo, i da se dobro zabaviš - sve ostalo je nevažno". 

Mislite li da je moda za muškarce, kada je domaća scena u pitanju, ugrožena i namjeravate li proširiti svoj rad i na tu ciljnu skupinu?

Marko: Mislim da je ugrožena, imam veliku želju da jednog dana probam i to.

Saša: Ne znam je li do ugroženosti, ali rekao bih da je moda na "domaćoj sceni" većinski okrenuta ženama. Vjerujem da mnogi ne znaju da smo zaista veliki broj svojih krojeva dobili tako što smo transponirali muške krojeve. U toku rada na kolekciji za jesen/zimu 2020. odlučili smo imati nekoliko stylinga koje će nositi dječaci i sašili smo "muške" stvari. Kao što sam i očekivao većinu su kupile žene. Ali zaista mi je drago kada vidim da dukse, trenirke i kape kupuju i muškarci, mislim da su to komadi koje ne određuje ciljana grupa formirana na osnovu spola/roda. 

Tko je po vama idealan model za vašu odjeću? Koga zamišljate u toj ulozi?

Marko​: Zaista teško pitanje jer gotovo nikad nemam konkretnu osobu ili muzu kad stvaram. Imam samo neki osjećaj kako izgleda, ali joj ne vidim jasno lice.

Saša: Ovih dana stalno mislim o Duški Jovanić, vidim je u haljinama iz nove kolekcije, sjedi u bašti kavane, ne vidim gdje prestaje karirani stolnjak a gdje počinje haljina, nosi sunčane naočale i kosa joj izgleda predivno. 

Imate li neku ideju što će biti s modom u budućnosti?

Marko: Kad vidim da se dizajniraju virtualni komadi odjeće i isti prodaju putem aplikacija, iskreno se uplašim.

Saša: Vjerujem da će ići kao i sve “u korak s vremenom”, ali držim do toga da će se kvaliteta uvijek provlačiti kao neki temelj kojem “vrijeme” neće biti nikakav parametar. 

Što je za vas vrhunac neukusa?

Marko​: Neodgojeni ljudi s neodgojenim pitanjima i komentarima.

Saša: Topla Coca-Cola i odsustvo manira. 

Kako razlikovati "hordera" od ljubitelja mode?

Marko: Pokušavam sam sebi odgovoriti na to pitanje iznova i iznova, ako naiđem na neku konstruktivnu ideju javit ću vam da debatiramo.

Saša: Ne bih znao kako prepoznati "hordera" s obzirom na to da vjerujem da bih za to morao znati što sve ta osoba ima u ormaru. Vjerujem da postoji razlika između osobe koja prilikom kupovine nekog komada zna da sa sobom nosi i “dio atmosfere” u odnosu na one koji samo žele imati još jedan “it” komad. 

Što je najvrjednije što posjedujete? 

Marko: Brend.

Saša: Radove Marije Pecić, jako ih volim. 

Kome ne biste prodali komad svoje odjeće ni za kakve novce?

Marko​: Iskreno, ne postoji osoba kojoj ne bih nešto prodao jer mislim da je to nekulturno. Svatko za svoje novce može kupiti što god želi.

Saša: Zaista osjećam veliku zahvalnost svaki put kada na ulici sretnem nekoga u MATES komadima - to je ono o čemu sam sanjao, ono što mi uvijek izmami osmijeh i neku toplinu oko srca. U vezi s ovim vjerujem da ne postoji takva osoba. 

I za kraj, što je fashion no-no?

Marko: Previše silikona, filera, botoksa, filtera...

Saša: Neodgojenost, nekultura, odsustvo manira.