Premda se belgijski dizajner Dries Van Noten ovog ljeta povukao iz posla oblikovanja odjeće, kao i s čelnog mjesta svoje istoimene modne kuće, prezime Van Noten nastavlja biti aktualno u modnim krugovima. Na scenu je, naime, stupila njegova rođakinja, 26-godišnja Sophie, koja je formirala vlastiti brend Vallverdù. Linija odjeće te diplomantice umjetničkog fakulteta Instituto Marangoni u Firenci nadahnuta je drevnom indijskom praksom ayurvede, a opisuje je kao fuziju između wellnessa i mode.
"Godinama sam se borila s migrenama kojih se nikako nisam uspjela riješiti sve dok se nisam zainteresirala za ayurvedsku medicinu, a potom sam osvijestila i kakve štetne učinke po zdravlje imaju otrovne kemikalije koje se koriste za bojanje odjeće", rekla je Sophie u intervjuu za časopis WWD, objašnjavajući kako su ljudi opsjednuti stvarima koje jedu, a zanemaruju sve druge stvari koje se apsorbiraju kroz kožu. To ju je navelo da provede godinu dana u južnoj indijskoj državi Kerala, uključujući pet mjeseci u ayurvedskoj bolnici, gdje je proučavala razne discipline, uključujući kozmičko travarstvo i ayurvedsku masažu.
"U potpunosti sam se udubila u aspekt wellnessa, praveći ljekovita ulja i maske za kožu i druge botaničke pripravke, jer smatram da jako podcjenjujemo snagu biljaka koje, ako ih koristimo na pravi način, mogu učiniti mnogo dobroga za naše tijelo", otkrila je. Nakon povratka u Belgiju, počela je eksperimentirati s botaničkim bojama, koristeći cvijeće i bilje iz bakinog vrta. Nakon što je zainteresiranim investitorima te mogućim klijentima iznijela ideju o kreiranju odjeće prema ekološkim principima te dobila pozitivan odgovor, prije pola godine je i službeno osnovala Vallverdù, za čije je sjedište odabrala Firencu, grad koji ona smatra svojim duhovnim domom zbog predanosti zanatskom umijeću. U njen se atelijer dolazi samo prema unaprijed dogovorenom terminu, a narudžba kreacije uključuje detaljne konzultacije s klijentom.
"Osobni razgovor jedan-na-jedan s klijentom je nešto što jako cijenim", istaknula je Sophie, pojašnjavajući da je za nju kreiranje više od same izrade odjevnog predmeta, to je proces u kojem klijenti uče nešto o sebi. Stoga ih prvo ispita o tipu odjeće koju žele, o biljkama koje vole, o uzorcima koje preferiraju te općenito o imidžu koji žele stvoriti i pokazati u javnosti.
"Vallverdù predstavlja atmosferu u kojoj se aktiviraju iskrene energije čovjeka i prirode pa ima za cilj ponovno uspostavljanje te ravnoteže kroz dublju individualnu svjesnost uma i tijela", govori dizajnerica, koja uz atelijer u Firenci ima radionicu za izradu printeva u Belgiji, dok se bojanje prema ayurvedskom procesu nazvanom ayurvastra odvija u Indiji. Ljekovito bilje koje se koristi za bojanje tkanina dolazi pak iz njenog vrta, kao i s organskih plantaža u Belgiji i Indiji, pa dizajnerica time potpomaže male, lokalne zajednice diljem svijeta.
Prema ayurvedskoj disciplini, energija uma je pod utjecajem pet elemenata: eter, zrak, vatra, voda i zemlja, koji dalje tvore sljedeće konstitucije ili doshe: pitta (vatra i voda), kapha (voda i zemlja), vata (eter i zrak). Unutar zdrave konstitucije postoji ravnoteža između tri doshe, ali usred brzine i osjetilnog preopterećenja u sadašnjem svijetu možemo izgubiti svoju tjelesnu povezanost i stvoriti neravnoteže koje uzrokuju pogoršanje određene doshe. Ravnoteža se pak može potaknuti fokusiranjem na energije kojima se okružujemo u obliku našeg aahara (hrane), vihara (životnog stila) i vichaara (misli) u kojima bilje može igrati ključnu ulogu. Pa tako i ono kojim se boji tkanina za izradu odjeće jer je koža najveći organ koji upija 60 posto onoga što se nanese na nju.
Stoga dizajnerica pazi i na sirovinski sastav tkanine, a ne samo na tip bojila, pa koristi samo prirodne materijale - ručno tkani pamuk uzgojen na organski način te svilu koja se proizvodi bez potrebe da se larve dudovog svilca unište potapanjem u vruću vodu. Odjeća od takvih materijala može se bez posljedica po zdravlje nositi izravno na golu kožu, dok se blagotvornost ljekovitog bilja kojim su odjevni komadi obojeni čuva perući ih ručno s pH-neutralnim sapunom. Cijene odjeće kreću se od 1500 eura do 5000 eura (primjerice, za blejzer s ručno izrađenim keramičkim gumbima), a svaki odjevni predmet dolazi s personaliziranom biljnom kreacijom. Van Noten također nudi pristupačnije artikle poput šalova i vrećica mirisa.
Za sada ne planira postati dio komercijalnog modnog sustava, premda surađuje s indijskom lokalnom zajednicom žena tekstilaca na izradi komada koji će biti dostupni širokoj publici, a u skladu s filozofijom brenda o "zelenom luksuzu". A na pitanje o njenom slavnom rođaku i mogućem protežiranju, odgovara da ih veže obožavanje botanike i cvijeća, no da je cijeli koncept svog brenda osmislila sama.
"Takva pitanja su neizbježna, no moj proces kreiranja je posljedica mojih vlastitih iskustava", napominje dizajnerica, koja smatra da će luksuzna moda u vrlo bliskoj budućnosti biti fokusirana na dobrobit ljudi i prirode.