BUNT PREMA LIJEPOM

Ružna moda ide dalje: stilisti su nam komentirali ‘ugly fashion‘ trend 

19. veljača 2020.
Fotografije: Profimedia/Getty Images

"Ništa nije tako dosadno kao ono što je lijepo", rekao je jednom prilikom dizajner Dries van Noten koji inspiraciju za nove kolekcije pronalazi u onome što mu nije lijepo. Naši stilisti Petar Trbović i Ivana Karapanđa otkrili su što misle o "ružnoj modi" i radi li se o trendu koji je na izmaku,

Ono što je prije izazivalo reakcije poput "nikada to ne bih stavila na sebe", danas je trend koji je većina prihvatila. Ugly trend popularniji je no ikad - kao što je Dries van Noten rekao - iz bunta prema lijepome i profinjenome. Modna industrija probija granice, poigrava se i uvodi trendove koji bi do nedavno bili nezamislivi, kao što su nezgrapni, ali udobni boiler kombinezoni, inspirirani radnim odorama.

Tanka je granica između lijepog i ružnog

Moda je kroz povijest uvijek koketirala s estetikom ružnog, ponajviše devedesetih prošlog stoljeća i početkom dvijetisućitih - tko bi zaboravio Britney Spears i Justina Timberlakea u traperu od glave do pete ili Paris Hilton u plišanim trenirkama Juicy Couture? Danas, pak, se moda prošlih desetljeća spaja s udobnim streetwearom pa su poželjne robusne tenisice, fanny pack torbice, cargo hlače, prerijske haljine i slične siluete koje su zamijenile elegantne stiletto cipele, komplete od tvida i ženstvene kreacije.

"Dad Style" javlja se kao pojam 2013. godine i dolazi kao odgovor na savršene fotografije i modne profile na Instagramu. Dvije godine kasnije modnu scenu uzdrmala je kolekcija brenda Vetements, na čelu s danas jednim od najtraženijih dizajnera – Demnom Gvasaliom, aktualnim kreativnim direktorom Balenciage. On je luksuznu modu učinio dostupnom, streetwear poželjnim i nosivim, a usporedno s njim istu filozofiju imaju i Y/Project te reper Kanye West s Yeezy modnom kolekcijom koja je na društvenim mrežama bila ismijavana, no i dalje je nalazila brojnu publiku. Njegovim stopama danas ide i glazbenik Justin Bieber s brendom Drew House.

image
Balenciaga jesen/zima 2018

U svemu su i tradicionalne modne kuće kao što je Gucci doživjele su zaokret. Talijanski modni div kroz to je prošao 2015. dolaskom kreativnog direktora Alessandra Michelea koji briše rodne granice i izjednačava pojam ženstvenosti i maskulizma, dok neke kuće poput Prade ugly fashion u svom DNK-u imaju zapisan već duže vrijeme.

Iako se većina nadala kako se radi o prolaznom trendu, opovrgnule su ih rasprodane robusne tenisice luksuznih brendova kao što su Balenciaga i Louis Vuitton. To znači da ugly fashion kod konzumenata mode prolazi, u prvom redu jer je udoban, praktičan i više nas ne šokira - oko se brže no što mislimo privikava na "ružnu" estetiku. Oni koji su se zgražavali nad chunky tenisicama sada imaju barem jedan par koji kombiniraju s cargo hlačama ili trapericama balloon kroja, koje su zamijenile voljeni skinny jeans.

Nove 'it' djevojke

Anti-moda uvijek je dolazila kao buntovni odgovor na glamur i profinjenost. Tako se u 60-ima javlja hippy pokret, 70-e su bile obilježene punk izričajem, a nakon glama 80-ih dolazi grunge faza u devedesetima iz koje nostalgične generacije Y i Z crpe inspiraciju. Dobar primjer novih 'it' djevojaka su modeli Bella i Gigi Hadid, Kendall Jenner te Hailey Bieber koje nose revije najpoznatijih modnih dizajnera, ali i definiraju trendove. Dok na društvenim mrežama dijele hiperseksualizirane fotografije, njihov off-duty stil sa svjetskih ulica potpuna je suprotnost tome jer nose široke hlače, cargo stil, kombinezone, robusne tenisice ili bajkerske čizme, oversized pletiva i sakoe... Street style današnjih top modela daleko je od nekadašnjih ikona poput Kate Moss, Cindy Crawford i Naomi Campbell koje su svakodnevni look spajale s glam komadima i tako stvarale sliku nedostižnog chica. Danas će 'it' cure bez problema nositi poslovni sako, sportske biciklističke hlačice i tenisice Balenciaga Triple S uz luksuznu torbicu Dior i naočale u jarkim bojama. Ipak, rijetko tko se može zamisliti u takvoj kombinaciji na putu na posao. Za mišljenje je li "ružna moda" za "obične smrtnike" upitali smo modnog urednika i stilista Petra Trbovića.

image
Manekenka Gigi Hadid

"Možda se nekima čini da je ugly fashion započeo erom streetstyle mode na Instagramu, dominacijom Vetementsa i sličnih brendova, no prava je istina da on, doduše u nekom suptilnijem obliku, postoji odavno. Ne zalazeći dublje u povijest suvremene mode i manje poznatih brendova, jedan od bez sumnje najuglednijih i najutjecajnijih - Prada, čitavu svoju modnu filozofiju temelji odavno upravo na tome. Reinterpretacija "ružnog" u modno privlačno i uzbudljivo po meni je modi osigurala puno šire vidike u kojima se mogla razvijati i fenomen je svakako puno slojevitiji i dublji od chunky tenisica ili oversized hoodica te vjerujem da vrijeme već sad demantira da je riječ samo o trendu", smatra Petar.

image
Bella Hadid

Stilistica Ivana Karapanđa s druge strane smatra da je došlo vrijeme za promjene, što je sama bit mode. Vrijeme je za prezentaciju novih ideja i vizija u modnim kolekcijama.

"Već četiri godine su prošle od pojave ugly fashiona te je vrijeme za pojavu novog stilističkog looka. Danas je više nego ikad modna proizvodnja orijentirana prema ukusu potrošača i žena koje zapravo nose odjeću tako da na tržištu opstaju brendovi u čijoj odjeći žena izvrsno izgleda. Mogu reći da moje klijentice žele izgledati lijepo, umjesto da nose odjeću koja ih poružnjuje, odnosno u kojoj ne izgledaju atraktivno, bez obzira na high fashion profile brenda odjeće ili modni diktat trenda i modnog urednika. U radu s klijenticama potičem ih da razvijaju svoj stil, a ne da slijepo slijede modne trendove jer je najvažnije da žena u ponudi pronađe ono što joj odgovara i ističe njene atribute", mišljenje je stilistice.

Više je razloga zbog kojeg nas okružuje trend ružne mode, između ostalog dolazi i kao reakcija na #metoo pokret te kao protest protiv starog pravila "dress to impress" kojeg se danas ne moramo držati. Iako je vlasnik Off-Whitea i jedan od začetnika streetweara Virgil Abloh nakon posljednje revije na muškom Tjednu muške mode u Parizu kazao da će "streetwear sigurno umrijeti", casual i oku ne toliko lijepa odjeća i dalje ostaje poželjna.

Modni stručnjaci smatraju da se ovakvim trendom čini dobro i za planet jer se ugly fashion često spominje u kontekstu ponovnog korištenja i recikliranja te izvlačenja zaboravljenih klasika iz naftalina, počevši s boiler kombinezonima s početka priče pa do "tatinih" tenisica za odlazak na popodnevnu kavu.