Ono što je prije izazivalo reakcije poput "nikada to ne bih stavila na sebe", danas je trend koji je većina prihvatila. Ugly trend popularniji je no ikad - kao što je Dries van Noten rekao - iz bunta prema lijepome i profinjenome. Modna industrija probija granice, poigrava se i uvodi trendove koji bi do nedavno bili nezamislivi, kao što su nezgrapni, ali udobni boiler kombinezoni, inspirirani radnim odorama.
Tanka je granica između lijepog i ružnog
Moda je kroz povijest uvijek koketirala s estetikom ružnog, ponajviše devedesetih prošlog stoljeća i početkom dvijetisućitih - tko bi zaboravio Britney Spears i Justina Timberlakea u traperu od glave do pete ili Paris Hilton u plišanim trenirkama Juicy Couture? Danas, pak, se moda prošlih desetljeća spaja s udobnim streetwearom pa su poželjne robusne tenisice, fanny pack torbice, cargo hlače, prerijske haljine i slične siluete koje su zamijenile elegantne stiletto cipele, komplete od tvida i ženstvene kreacije.
"Dad Style" javlja se kao pojam 2013. godine i dolazi kao odgovor na savršene fotografije i modne profile na Instagramu. Dvije godine kasnije modnu scenu uzdrmala je kolekcija brenda Vetements, na čelu s danas jednim od najtraženijih dizajnera – Demnom Gvasaliom, aktualnim kreativnim direktorom Balenciage. On je luksuznu modu učinio dostupnom, streetwear poželjnim i nosivim, a usporedno s njim istu filozofiju imaju i Y/Project te reper Kanye West s Yeezy modnom kolekcijom koja je na društvenim mrežama bila ismijavana, no i dalje je nalazila brojnu publiku. Njegovim stopama danas ide i glazbenik Justin Bieber s brendom Drew House.
U svemu su i tradicionalne modne kuće kao što je Gucci doživjele su zaokret. Talijanski modni div kroz to je prošao 2015. dolaskom kreativnog direktora Alessandra Michelea koji briše rodne granice i izjednačava pojam ženstvenosti i maskulizma, dok neke kuće poput Prade ugly fashion u svom DNK-u imaju zapisan već duže vrijeme.
Iako se većina nadala kako se radi o prolaznom trendu, opovrgnule su ih rasprodane robusne tenisice luksuznih brendova kao što su Balenciaga i Louis Vuitton. To znači da ugly fashion kod konzumenata mode prolazi, u prvom redu jer je udoban, praktičan i više nas ne šokira - oko se brže no što mislimo privikava na "ružnu" estetiku. Oni koji su se zgražavali nad chunky tenisicama sada imaju barem jedan par koji kombiniraju s cargo hlačama ili trapericama balloon kroja, koje su zamijenile voljeni skinny jeans.
Nove 'it' djevojke
Anti-moda uvijek je dolazila kao buntovni odgovor na glamur i profinjenost. Tako se u 60-ima javlja hippy pokret, 70-e su bile obilježene punk izričajem, a nakon glama 80-ih dolazi grunge faza u devedesetima iz koje nostalgične generacije Y i Z crpe inspiraciju. Dobar primjer novih 'it' djevojaka su modeli Bella i Gigi Hadid, Kendall Jenner te Hailey Bieber koje nose revije najpoznatijih modnih dizajnera, ali i definiraju trendove. Dok na društvenim mrežama dijele hiperseksualizirane fotografije, njihov off-duty stil sa svjetskih ulica potpuna je suprotnost tome jer nose široke hlače, cargo stil, kombinezone, robusne tenisice ili bajkerske čizme, oversized pletiva i sakoe... Street style današnjih top modela daleko je od nekadašnjih ikona poput Kate Moss, Cindy Crawford i Naomi Campbell koje su svakodnevni look spajale s glam komadima i tako stvarale sliku nedostižnog chica. Danas će 'it' cure bez problema nositi poslovni sako, sportske biciklističke hlačice i tenisice Balenciaga Triple S uz luksuznu torbicu Dior i naočale u jarkim bojama. Ipak, rijetko tko se može zamisliti u takvoj kombinaciji na putu na posao. Za mišljenje je li "ružna moda" za "obične smrtnike" upitali smo modnog urednika i stilista Petra Trbovića.
"Možda se nekima čini da je ugly fashion započeo erom streetstyle mode na Instagramu, dominacijom Vetementsa i sličnih brendova, no prava je istina da on, doduše u nekom suptilnijem obliku, postoji odavno. Ne zalazeći dublje u povijest suvremene mode i manje poznatih brendova, jedan od bez sumnje najuglednijih i najutjecajnijih - Prada, čitavu svoju modnu filozofiju temelji odavno upravo na tome. Reinterpretacija "ružnog" u modno privlačno i uzbudljivo po meni je modi osigurala puno šire vidike u kojima se mogla razvijati i fenomen je svakako puno slojevitiji i dublji od chunky tenisica ili oversized hoodica te vjerujem da vrijeme već sad demantira da je riječ samo o trendu", smatra Petar.
Stilistica Ivana Karapanđa s druge strane smatra da je došlo vrijeme za promjene, što je sama bit mode. Vrijeme je za prezentaciju novih ideja i vizija u modnim kolekcijama.
"Već četiri godine su prošle od pojave ugly fashiona te je vrijeme za pojavu novog stilističkog looka. Danas je više nego ikad modna proizvodnja orijentirana prema ukusu potrošača i žena koje zapravo nose odjeću tako da na tržištu opstaju brendovi u čijoj odjeći žena izvrsno izgleda. Mogu reći da moje klijentice žele izgledati lijepo, umjesto da nose odjeću koja ih poružnjuje, odnosno u kojoj ne izgledaju atraktivno, bez obzira na high fashion profile brenda odjeće ili modni diktat trenda i modnog urednika. U radu s klijenticama potičem ih da razvijaju svoj stil, a ne da slijepo slijede modne trendove jer je najvažnije da žena u ponudi pronađe ono što joj odgovara i ističe njene atribute", mišljenje je stilistice.
Više je razloga zbog kojeg nas okružuje trend ružne mode, između ostalog dolazi i kao reakcija na #metoo pokret te kao protest protiv starog pravila "dress to impress" kojeg se danas ne moramo držati. Iako je vlasnik Off-Whitea i jedan od začetnika streetweara Virgil Abloh nakon posljednje revije na muškom Tjednu muške mode u Parizu kazao da će "streetwear sigurno umrijeti", casual i oku ne toliko lijepa odjeća i dalje ostaje poželjna.
Modni stručnjaci smatraju da se ovakvim trendom čini dobro i za planet jer se ugly fashion često spominje u kontekstu ponovnog korištenja i recikliranja te izvlačenja zaboravljenih klasika iz naftalina, počevši s boiler kombinezonima s početka priče pa do "tatinih" tenisica za odlazak na popodnevnu kavu.