Početak novog tjedna prolazi u znaku pariškog Tjedna visoke mode koji je otvorio Daniel Roseberry za luksuznu kuću Schiaparelli. Prije same revije, stigla je glazbenica Doja Cat od glave do pete prekrivena u crvenu boju, poput modno osviještene Mistique iz Marvelovog svijeta, a zatim se pojavila i Kylie Jenner u haljini od bogatog baršuna s hiperrealističnom lavljom glavom kao dodatkom na ramenu. Kada je show počeo, tu istu haljinu nosila je Irina Shayk na modnoj pisti. Dio kolekcije je i haljina s glavom snježnog leoparda kao i crni kaput od umjetnog krzna s vučicom kojeg je nosila Naomi Campbell. Reakcije su se nakon revije samo počele nizati - ovoga puta ne u tonu koji je uobičajen nakon svake Schiaparelli revije.
Daniel Roseberry, koji je vratio relevantnost ovoj kući 2019. godine do sada je nailazio na odobravanje i same pohvale kako kritike, tako i javnosti. Modna scena obožava njegove nadrealne i majstorski izvedene kreacije, no čini se da se ovom kolekcijom doveo na skliski teren, što će mu pokazati da se danas i miljenici mogu pronaći na meti svakoga i njihovih osuda (najčešće s društvenih mreža), što je itekako dvosjekli mač.
Prije svega, ova kolekcija visoke mode inspirirana je s Danteovih devet krugova pakla - kao metafora za dvojbe i kreativne muke kroz koje prolaze svi umjetnici. Kako je objasnio dizajner, inspiraciju je crpio iz triju zvijeri koje se pojavljuju u Danteovom paklu: leopardu, lavu i vučici, kao metaforama za požudu, ponos i pohlepu. "Pakao, Čistilište i Raj, ne mogu postojati jedno bez drugoga. To je podsjetnik da ne postoji raj bez pakla, da nema radosti bez tuge kao niti ekstaze bez muke na koju nas stavlja sumnja", zaključio je u svojim bilješkama koje su uzvanici dobili prije showa.
Na kraju dana, malotko je povezao ove kreacije s porukom koju je Roseberry želio poslati. Ono što je ostalo u fokusu je zgražanje javnosti i optužbe: Schiaparelli je sada na udaru kao kuća koja promiče nasilje nad životinjama, promovira nošenje krzna i iskorištavanje životinja kao modnog dodatka, bez imalo poštovanja prema njima. Neki su ustvrdili da se ovime promiče lov na ugrožene životinje i njihovo prepariranje u svrhu dekoracije, s obzirom na to da su životinjske glave toliko realno izrađene u ovoj kolekciji.
Treba napomenuti da su životinjski dijelovi u potpunosti ručno rađeni od pjenaste smole, vune i umjetnih materijala poput svilenog umjetnog krzna, a ručno su obojani kako bi se postigao realističan izgled - u svrhu slavljenja ljepote prirode, objavljeno je na Instagramu uz disclaimer da nijedna životinja nije nastradala prilikom izrade kolekcije, s čim su se izgleda unaprijed pripremili za kritike. No poveznica s izgledom životinje kao trofeja je nešto preko čega niti donedavni obožavatelji brenda ne mogu prijeći. Iako je riječ o umjetnim životinjama, poruka koju kolekcija šalje je sasvim kriva, s pravom su zaključili neki i složit ćemo se s činjenicom da životinje nikako ne trebaju biti luskuzni dodatak za visoke klase. Neukusno - da, no u ovom slučaju treba imati na umu i da je dizajner interpretirao književno djelo i prenio ga na modnu pistu kroz kreacije. Neovisno o tome jesu li vas realistične glave zgrozile ili ne, kroz njih je naglasak stavljen na majstorstvo izrade, što je i dokaz da modna industrija zaista ne treba koristiti pravo krzno u svrhu proizvodnje odjeće.
S obzirom na izvornu inspiraciju, Roseberry je zapravo pogodio u žicu i posljedično se sada našao u medijskom paklu. Ipak, još jednom to aktualizira pitanje - je li kultura otkazivanja uz društvene mreže kroz koje svatko izražava svoje mišljenje ograničila umjetnike i dizajnere u slobodi stvaranja kreacija? Mogu li modni dizajneri pomaknuti granice dok su pod teretom i strahom od osude? I koliko smo licemjerni ako osuđujemo ovu haute couture kolekciju, a u ormaru ponosno čuvamo čizme od životinjske kože ili bundu od krzna lisice?
Iako se posljednjih godina preispituje važnost haute couture kolekcija, jer si ih ipak može priuštiti tek 0,1 posto čovječanstva, za ostalih 99,9 posto one i dalje dolaze kao predah od stvarnosti i trenutak kada ćemo samo preko fotografije cijeniti majstorsku izradu i stručnost. Razlika je što je dizajner ovoga puta nije ponudio isključivo "lijepu odjeću" već i figure koje potiču kontroverzu i raspravu. Istovremeno se u eri društvenih mreža i visoka moda morala prilagoditi i ponuditi nešto što će okupirati masu kojoj je pažnja zatrpana novitetima i samim tim sve je kratkotrajnija. Roseberry je to napravio, bez da je izgubio povijest i DNK ove modne kuće koji su protkani i ovom kolekcijom. Sumnjamo da će ova kontroverza uništiti ili umanjiti važnost brenda (neke kuće preživjele su i nakon ‘ozbiljnijih grijeha‘), no ono što je ova hajka pokazala je da smo skloni površnom upijanju informacija i/ili umjetnosti jer veliki dio komentatora koji se zgražaju nad kreacijama nije niti sagledao kolekciju u cijelosti, niti se posvetio izvornoj inspiraciji. Stvari idu toliko daleko da dio misli da se zaista radi o prepariranoj životinji. Društvenim mrežama šire se pojedine kreacije koje sada izgledaju kao da su izvađene iz konteksta i stavljene u virtualni žrvanj osude, a bez pokazanog zanimanja (većine) za njihovim značenjem.