Fast Fashion

Shein mašinerija: svijet brze mode iza kulise

19. listopad 2022.

Fotografija: Shutterstock Editorial/Profimedia

Nova istraga pretočena u dokumentarni film otkriva kako svijet brze mode izgleda iza sjajne kulise web shopa - no gigantu brze mode ne prijete nikakve sankcije.

Posljednji dokumentarac o fast fashion brendu Shein otkrio je (odnosno potvrdio) detalje o poslovnim praksama kineskog modnog giganta i groznim uvjetima u kojima radnici proizvode odjeću i modne dodatke. Shein je inače jedan od najvećih svjetskih brendova brze mode i omiljeni web shop generacije Z. Na njemu možete pronaći trendovske komade koji su često kopija velikih ili indie dizajnera po cijeni od tek nekoliko desetaka dolara. Unatoč razgovorima o održivim praksama i svijesti o negativnom utjecaju Sheina kao i ostalih fast fashion brendova na klimatske promjene, Shein je u 2021. godini doživio ogromni boom popularnosti, što se nije promijenilo ni kroz ovu godinu. 

Dokumentarac Channela 4 "Untold: Inside the Shein Machine" otkrio je u kakvim uvjetima rade zaposlenici tvrtke u Nanjingu: radnici nemaju fiksnu plaću i plaćeni su 0,27 juana CNY (oko 0,50 kn) po proizvedenom odjevnom predmetu, dok samo nekolicina njih ima redovni ugovor i plaću od najviše 500 funti mjesečno - za proizvodnju 500 odjevnih predmeta po danu. Zaposlenici imaju samo jedan slobodan dan mjesečno, a smjene idu do 18 sati dnevno - jedna od zaposlenica snimljena je kako pere kosu u toaletu tvornice. Pritom, plaća im se čak može smanjiti za dvije trećine u slučaju pogreške. A osim ilegalnih radnih uvjeta i netransparentnosti s podacima, poznato je da se odjeća najniže kvalitete proizvodi uz pomoć toksičnih kemikalija i da je gotovo svaki dizaj ukraden. 

image

Fotografija: Profimedia

Shein se nije oglasio oko optužbi, osim činjenice da su neki od zaposlenika prekršili stavke u ugovoru zbog čega im prijeti otkaz. Također, ovo nije prvi put da se kineski proizvođač našao na udaru kritika, no unatoč tome i dalje ostaje favorit kupaca diljem svijeta - sve to zbog jeftinih cijena, brze dostave i velikog izbor odjeće. Nažalost, na sve ostalo spremni smo zatvoriti oči. Takva strategija Sheina rezultira s 10 tisuća novih komada odjeće na dnevnoj bazi i vrijednosti tvrtke koja doseže 100 milijardi dolara, koliko, usporedbe radi, H&M i Zara zarade zajedno.