gg stilisti

Što kažete na algoritamski personaliziran styling?

17. siječanj 2023.

Fotografija: IMAXtree

Anela Martinović

Simbioza ljudi i strojeva rezultira savršenom uslugom zahvaljujući kojoj će vam se u samo nekoliko klikova prezentirati vaš idealni modni izričaj. I ne, ne trebate ići u shopping.

Imati vlastitog stilista više nije stvar bogatstva i slave. Uz pomoć umjetne inteligencije svaka osoba, bez obzira na dob, mjesto stanovanja, životni stil i dohodak, može kupiti stvari koje će joj pristajati najbolje i koje će istaknuti na njoj najljepše - jednako oni koji žive u Parizu i Londonu kao i oni koji su u nekoj kineskoj, čileanskoj ili hrvatskoj provinciji.

"Umjetna inteligencija služi demokratizaciji procesa koji su nekoć bili rezervirani samo za društvenu elitu", kaže Julie Bornstein, kreatorica najnovije aplikacije THE YES, osmišljene za personalizaciju shoppinga. Aplikacija je osmišljena tako da povlači artikle s web-stranica dizajnera i modnih trgovina te ih pokazuje kao feed unutar aplikacije. Ako se kupcu svidi ponuđeno, klikne na oznaku ‘yes‘, ako mu se ne svidi, klikne na oznaku ‘no‘ - otprilike kao svajpanje na Tinderu, osim što, umjesto osoba, biraju sviđa li im se neki komad odjeće. No, za razliku od te popularne stranice za upoznavanje, u odabiru odjeće i modnih dodataka pomaže im umjetna inteligencija koja ne reagira emocionalno, već matematički hladno i razumno: aplikacija procesira svako sviđanje i nesviđanje kako bi se što bolje informirala o navikama potrošača te djelovala u skladu s time. Tijekom dvije godine koje je proveo u probnom načinu rada THE YES je stvarao sustav za privlačenje i standardizaciju podataka o proizvodima postojećih marki i kreirao svoje algoritme za preporuke. Svaki put kada korisnik instalira aplikaciju, postavlja mu se niz pitanja o tome što mu se sviđa, a što ne. Njihove se preporuke zatim pročišćavaju kako bi ponuda artikala kupcu bila što točnija.

image

Fotografija: IMAXtree

"Uračunavamo stotine podataka koji uključuju preferirane robne marke, raspon cijena, veličinu i siluete predmeta", kazala je Julie Bornstein, koja je prije odlaska u privatne poduzetničke vode bila glavni operativni direktor usluge osobnog stiliziranja u Stitch Fixu, kompaniji osnovanoj 2011. sa sjedištem u San Franciscu.

Stitch Fix je online usluga osobnog stiliziranja koja koristi algoritme preporuka i znanost o podacima za personalizaciju odjevnih predmeta na temelju veličine, odjevnog stila i životnih navika. Korisnici te usluge ne trebaju ići u shopping: to je posao profesionalnih stilista, a odabrana roba se isporučuje kupcu na vrata. No, stilisti ne rade prema vlastitom odabiru - kako bi klijentu pružili što bolju uslugu, koriste pomoć umjetne inteligencije koju "opslužuje" tim od šezdeset podatkovnih znanstvenika, inženjera zaduženih za integraciju alata za obradu podataka.

"Simbioza stilista i informatičara je najistaknutiji aspekt naše tvrtke, točnije simbioza ljudi i strojeva", rekla je Katrina Lake, osnivačica tvrtke koja se hvali kako je Stitch Fix na najboljem putu da postane najbolja i najuspješnija modna trgovina na svijetu; lani je zaradila 1,7 milijardi dolara. Tvrtka koja ima 4400 zaposlenika, od kojih polovinu čine stilisti, omiljena je među zaposlenim ženama. One čine čak dvije trećine kupaca na platformi, no od veljače ove godine utrostručio se broj muških kupaca - također najviše iz poslovnog svijeta. Stoga je od ove jeseni pokrenuta i usluga za muškarce.

"Naša je usluga namijenjena ljudima koji ili ne uživaju u kupnji ili jednostavno nemaju vremena otići u fizičku ili internetsku modnu trgovinu te pregledavati beskrajnu ponudu košulja, hlača, pulovera, suknji, haljina i jakni", izjavila je Katrina u jednom od intervjua. "Proces" započinje ispunjavanjem online stilskog profila u kojem se odgovara na niz pitanja u stilu "Volite li bluze ili majice pripijenog kroja?", "Koje su vam omiljene boje?", "Jeste li više urbani hipster, šminkerica ili boem?", "Više volite traperice ili haljine?"..., a upitnik sadržava i pitanja o visini, težini i predviđenom budžetu za kupovinu. Cilj je učiniti uslugu što kvalitetnijom - na temelju odgovora stilisti uz pomoć algoritama za početak ponude pet odjevnih artikala kombiniranih s modnim dodacima koji odgovaraju navedenim željama, financijskim mogućnostima i stilu. Kupac potom odabere koja mu se odjevna kombinacija sviđa, a koja ne, a njegovi se odgovori pomno bilježe kako bi sljedeća ponuda Stitch Fixovih stilista bila još preciznija.

No, čelništvo tvrtke želi unaprijediti posao u toj mjeri da ne moraju ponuditi pet kombinacija, već da svaka ponuđena bude baš to što kupac želi - stoga (ljudsku) stilističku prosudbu konstantno poboljšavaju pomoću algoritama. Danas ih tvrtka ima na stotine, kao što je algoritam za stiliziranje koji usklađuje proizvode s klijentima; algoritam koji spaja stiliste s klijentima; algoritam koji izračunava koliko je korisnik zadovoljan uslugom; i onaj koji utvrđuje koliko i kakvu vrstu zaliha treba ponuditi kupcu. Stitch Fix također ima algoritam koji prati što klijent lajka na internetskim stranicama, društvenim mrežama i stranicama poput Pinteresta te tako saznaje koje stilove preferira čak i ako ih je korisniku teško artikulirati u online obrascu ili u komentarima.

image

Stitch Fix 

Stilisti Stitch Fixa, od kojih većina radi na daljinu, koriste sučelje na kojem mogu vidjeti sve informacije koje tvrtka ima o klijentu - mjere, preferencije, mogućnosti, ali i komentare o prethodnim odjevnim kombinacijama koje su isprobali te bilješke o prigodi za koju trebaju neku kombinaciju. Sučelje koriste kako bi vidjeli i sve slike proizvoda koje su algoritmi preporučili klijentu. Stoga u tvrtki vole raditi s umjetnom inteligencijom jer im olakšava posao i daje više vremena za kreativnost.

"Kada klijentica ispuni profil i spremna je za stiliziranje, možemo vidjeti što algoritam predlaže na temelju podataka prikupljenih s njezina profila - od veličine do lokacije, geografskog položaja, tipa tijela, preferiranih tkanina, boja i preferencije uzoraka. To pak pomaže da ne gubimo tjedne i tjedne rada na otkrivanje što klijentica želi, već odmah možemo odlučiti i predložiti što će pristajati njezinu stasu i životnom stilu. Strojevi kalkuliraju, no ljudi donose kreativne odluke", rekla je jedna od stilistica u intervjuu za magazin Wired odgovarajući na pitanje boji li se za budućnost svog posla.

Algoritmi tvrtke Styleriser uzimaju u obzir i buduće trendove te društvena
kretanja, tako da mogu predvidjeti što će se klijentima svidjeti u budućnosti

Algoritmi također bilježe komentare i povratne informacije kupaca i mogu jednostavno i brzo izračunati što kupci misle o određenim proizvodima i stilovima. Ta bujica informacija bila bi previše za stilista.

"Ljudi su bolji u tumačenju značenja tekstualne povratne informacije, ali ne mogu puno toga procesirati. Nakon nekoliko tisuća odgovora moglo bi im postati stvarno dosadno ili bi se jednostavno pogubili. Strojevi mogu zadržati u svojim ‘sjećanjima‘ mnogo više nego mi... Izazov bi bio ne koristiti algoritme: oslanjali bismo se na intuiciju i nadali se da ćemo pogoditi što će ljudi kupiti. Imamo itekakvu korist od ovakvog načina rada", kaže Margrit Hunsmann, koja je prije pet godina sa suprugom Markom i poslovnim partnerom Glenom Brownom, analitičarem podataka, pokrenula Styleriser. Njihova modna platforma nudi uslugu osobnog stilista umjetne inteligencije koji "radi" na temelju analize lica pa predlaže odjevne predmete koji se slažu s kupčevom bojom kose, puti i očiju. No, to nije sve. Ono čime bračni par Hunsmann želi preuzeti primat na tržištu - za sada njihova tvrtka godišnje zaradi "samo" oko pet milijuna dolara - jesu algoritmi koji proširuju takozvano iskustvo kupnje.

image

Stilisti Stitch Fixa, od kojih većina radi na daljinu, koriste sučelje na kojem mogu vidjeti sve informacije koje tvrtka ima o klijentu; mjere, preferencije, mogućnosti, ali i komentare o prethodnim odjevnim kombinacijama koje su isprobali te bilješke o prigodi za koju trebaju neku kombinaciju

Ako je sadržaj kupnje kralj, onda je iskustvo kraljica", rekla je Margrit, koja je deset godina radila kao osobni stilist i asistent pri kupnji za neke od najbogatijih poslovnih ljudi u SAD-u. Algoritmi njene tvrtke pri ponudi artikala uzimaju u obzir i buduće modne trendove te društvena kretanja, tako da mogu predvidjeti što će se klijentima svidjeti u budućnosti. Također se prati njegova aktivnost na internetskim stranicama i društvenim mrežama, što pretražuje, što "lajka", a što ne, a to omogućuje proširenje ponude. Usluga stiliziranja uključuje i "size-fit" tehnologiju - 3D skeniranje tijela te virtualni prikaz ponuđenog odjevnog predmeta u odgovarajućoj veličini. Na taj način, tvrdi Margrit Hunsmann, kupac ima dojam da se platforma brine o njegovim potrebama nudeći mu stvari koje mu trebaju i prije nego što sam toga postane svjestan.

No, gdje su u toj priči pravi, "ljudski" stilisti? Znači li to da za njih više nema posla? Je li to pesimistima dokaz da će svijetom budućnosti vladati strojevi, a ljudi biti njihovi sluge? No, ni Katrina Lake ni Margrit Hunsmann ne misle tako. Upravo suprotno, sposobnost umjetne inteligencije da analizira tolike količine podataka mogla bi biti presudna u prihvaćanju takvog rada. I Dan Olds, glavni analitičar konzultantske tvrtke The Gabriel Consulting Group koja poslovno savjetuje i neke američke modne kuće, smatra da straha nema.

- Drugdje se mnogi ljudi boje pametnih strojeva i robota koji će im ukrasti posao, no stilisti ne bi trebali umjetnu inteligenciju smatrati prijetnjom. Ljudski pristup je nezamjenjiv, a ona im samo pomaže da što bolje i brže obave svoj posao.