Intervju

Streetwear nije mrtav: Brend Bomber u pohodu na globalnu modnu scenu

31. svibanj 2023.

Fotografije: Mateo Mučnjak

Lea Ladišić

Nikola Filić osnivač je streetwear brenda Bomber koji iza sebe ima suradnje s regionalnim zvijezdama i kolekcije u koje su utkane njegove vrijednosti, emocije i dobar osjećaj za estetiku.

Nedavno se u Zagrebu održao pravi modni show, a organizirao ga je Nikola Filić, dizajner i profesionalni košarkaš koji stoji iza streetwear brenda Bomber. Ime je to koje je već odjeknulo na globalnom tržištu, iako je na našoj sceni relativno prošao "ispod radara". No, njegovi komadi dostupni su u trgovinama u različitim zemljama poput Italije, Njemačke, Austrije, Belgije, Španjolske, Saudijske Arabije, Japana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, SAD-a, Kanade i Australije te se nalaze na luksuznoj platformi Luisa Via Roma, odmah uz gigante mode kao što je Dior, Off-White, Fear of God.  

image

Dizajner Nikola Filić 

Ako pratite streetwear scenu i kulturu, za Nikolu i njegov brend sigurno ste čuli, a mi smo ga željeli pobliže upoznati nakon njegove prve revije koju su pratili obožavatelji brenda i streetwear scene. Inače, predstavljena kolekcija nastala je u suradnji s regionalnim trap i rap glazbenikom Coronom i ovo je za brend Bomber nova, uspješna kolaboracija u nizu (prošle godine suradnju je ostvario s Voyageom), kojima sada već redovito ne nudi samo odjeću već i iskustvo, zaokruženu priču i emociju. Najavio nam je i nadolazeću suradnju sa stranom zvijezdom, a dotaknuli smo se i njegovih početaka, vizije koju prati, kreativnog procesa i streetwear kulture za koju smatra da ne izumire.

Iza vas je prva revija za brend Bomber - jesu li se dojmovi slegli i je li revija ispunila očekivanja?

- Da, iza nas je prva revija za brend Bomber i moram reći da smo vrlo zadovoljni rezultatima. S obzirom na to da cijeli tim nije imao prethodnog iskustva s organizacijom revija, uspjeli smo uspješno organizirati i provesti događaj. Što se tiče same revije, osobno nisam imao priliku doživjeti je u potpunosti jer sam bio u backstageu, ali primili smo izuzetno pozitivne povratne informacije od publike i utjecajnih ljudi u modnoj industriji. Mnogi su komentirali da smo postigli nešto što do sada nije viđeno na našim prostorima. Bili smo vrlo pažljivi u pogledu estetike, emocija i samog koncepta revije, i iznimno smo ponosni na postignute rezultate.

image


 

Otkrijte nam kako je izgledala suradnja s Coronom i kako se dogodila?

- Suradnja s Coronom se dogodila vrlo spontano i prirodno, kao što se sve događa s Bomberom. Nikada nismo forsirali ništa, već smo vjerovali da će se prave prilike same pojaviti. Upoznali smo se prošle godine u drugom mjesecu i odmah smo osjetili neku posebnu vezu, kako umjetnički, tako i prijateljski. Tada smo došli na ideju da napravimo nešto zajedno, jer smo primijetili da imamo slične karakteristike i put prema ostvarenju naših ciljeva. Obojica smo rođeni na isti dan, 23. veljače, obojica smo se profesionalno bavili košarkom, pažljivo pratimo detalje u našim područjima poslovanja i posebno nam je važan estetski aspekt i kvaliteta, njemu u glazbi, a meni u modi. Tako je nastala ideja da zajedno prenesemo i pokažemo Avenue 23 kolekciju.

Ovo je vaša druga suradnja s regionalnom zvijezdom na kolekciji, mislite li nastaviti s takvom vrstom rada i zašto se odlučujete za njih? Kako ‘birate‘ ljude s kojima radite kolaboracije?

- Nemamo konkretnih planova za buduće suradnje s umjetnicima u smislu poslovnih aranžmana. Kod nas se suradnje događaju spontano, prije svega, važno je da postoji ‘klik‘ i bliskost s osobom s kojom želimo surađivati. Vjerujem da se posao ne može kvalitetno obavljati bez elementa ugodnog društva i kvalitetno provedenog zajedničkog vremena. Osim toga, bitno je da dijelimo slične ili iste vizije i poglede na kreativnost. Do kraja godine imamo još jedan suradnju, ali trenutno ne mogu otkriti puno detalja. Radi se o suradnji s američkom trap zvijezdom, što bi predstavljalo vrhunac u stvaranju našeg brenda. Međutim, o tome ću moći govoriti detaljnije tek za nekoliko mjeseci. Surađujem s umjetnicima koji su usklađeni s našim pogledom na kreativnost, emociju i brendiranje. Broj pratitelja ili slava umjetnika nisu nam prioritetni faktori, ono što nas zanima je unikatnost, emocija i vrijednost koju taj umjetnik donosi.

Koje su prednosti i mane razmjene kreativnih ideja koja je nužna za uspješnu kolaboraciju?

- Jedna od glavnih prednosti je da kroz takvu razmjenu možemo obogatiti svoje vlastite perspektive i pristupe. Drugi kreativni umovi mogu donijeti svježe ideje, inovacije i inspiraciju do kojih možda ne bismo sami došli. Također, kroz razmjenu kreativnih ideja možemo proširiti svoje znanje, vještine i horizonte. Međutim, prisutni su i određeni izazovi, a jedan od njih je usklađivanje ideja i pronalaženje zajedničkog jezika među svim sudionicima kolaboracije. Svaka osoba ima svoj stil, estetiku i viziju, pa je važno pronaći ravnotežu i spojiti te različite elemente u harmoničan rezultat. Ključno je stvoriti atmosferu povjerenja i otvorenosti među svim sudionicima, a to uključuje slušanje, poštivanje tuđih ideja, sposobnost kompromisa i zajednički rad za ostvarenje cilja. Ako se uspješno prevladaju izazovi, razmjena kreativnih ideja može dovesti do iznimno inovativnih i jedinstvenih rezultata, koji nadmašuju ono što bi svaki pojedinac mogao postići samostalno.

Koje su glavne karakteristike i estetske odrednice nove kolekcije? Prisutna je između ostalog i košarka kao motiv... I kakve su do sada reakcije?

- Nova kolekcija Avenue 23 predstavlja spoj Coroninog i Bomberovog DNK-a, koji je bio ključan u definiranju njenih glavnih karakteristika i estetskih odrednica. Naziv kolekcije simbolizira naš sličan put koji smo prešli do ostvarenja ciljeva, a jedna od ključnih karakteristika ove kolekcije je striktnost koja se primijenila prilikom provođenja ideja. Nismo dopustili da bilo tko utječe na kreativnost, oduvijek smo vjerni onome što jesmo, bez prilagođavanja glazbenoj ili modnoj sceni. Motiv košarke je prisutan u kolekciji jer smo obojica profesionalno igrali košarku, a taj element prati nas kroz naše poslove i predstavlja važan dio priče. Ljudi su prepoznali jedinstvenost i autentičnost koju kolekcija nosi, posebno su istaknuli spoj naših individualnih stilova i energije koja se ogleda kroz dizajn. 

Vratimo se malo na vaše početke - s kojom mišlju ste pokrenuli Bomber i kakva ste imali očekivanja?

- Bomber je bila ideja prisutna u meni dugo vremena, a kako sam uvijek bio kreativan i strastven prema modi, odlučio sam pretvoriti tu strast u nešto više. Dogodilo se 2016. godine, dok sam igrao u Italiji i kada sam primijetio da se streetwear kultura polako širi i postaje popularna diljem svijeta. Odlučio sam taj trend donijeti u Hrvatsku. Bomber je bio spoj streetweara, high end mode i kreativnosti. Nastojao sam stvoriti ne samo modni brend, već i platformu koja će mi omogućiti da ispričam svoju priču, izrazim kreativnost i prenesem emocije. Za mene, Bomber je više od odjeće - to je cijeli doživljaj i priča. Na početku nisam imao velika očekivanja, samo sam želio pokrenuti nešto svoje, znajući da neću cijeli život moći živjeti od košarke. Sa svojom vizijom, hrabrošću i upornošću, Bomber se razvija onako kako sam želio. Nije me zanimao brzi uspjeh ili zarada, bitno mi je cijelo iskustvo razvoja i procesa. Uživam u putovanju i u samom razvoju brenda.

‘Kombinacija izuzetnog dizajna, kvalitete i uvjerljive priče čini streetwear komade privlačnim i relevantnim u današnjoj modnoj industriji. Storytelling može dodati dodatnu dimenziju, ali sam dizajn i izvedba imaju ključnu ulogu‘

Kada ste shvatili da cijela priča s brendom postaje ozbiljna stvar, koji je bio prijelomni trenutak?

- Prijelomni trenutak u kojem sam shvatio da cijela priča s brendom postaje ozbiljna dogodio se prije dvije godine kada je platforma za prodaju luksuznih komada Luisa Via Roma izrazila interes za našim brendom. Taj trenutak bio je vrhunac moje i Bomberove "karijere" i tada sam zaista shvatio da radimo sjajan posao. Biti jedini brend u ovom dijelu Europe koji se nalazi u Luisa Via Romi nevjerojatan je osjećaj, stajati rame uz rame s najvećim svjetskim brendovima poput Balenciage, Rhudea, Fear of Goda, Diora pruža predivan osjećaj koji me motivira da ne odustanem i nastavim razvijati brend. Krenuo sam s ovom pričom sa samo 300 eura i dolazak do ovakvih uspjeha samo mi dokazuje da je sve moguće. Svaki korak naprijed, svako priznanje i svaki uspjeh podsjećaju me da je vrijedno ulagati trud, vjerovati u sebe i nastaviti ići naprijed.

Streetwear tada još nije bio toliko snažan na našim prostorima. Kako danas promatrate streetwear kulturu (našu i inozemnu) i cijeli taj hype koji vlada oko nje? Je li izgubila na autentičnosti?

- To je snažan fenomen koji je doživio ogroman rast i utjecaj kako na našim prostorima, tako i diljem svijeta. Streetwear je postao svojevrsna subkultura kojom se izražava individualnost, kreativnost i identitet mladih generacija. Hype koji vlada oko streetweara je zapanjujuć, primjerice vidimo kako se neka imena, poput Virgila Abloha i njegovog Off-Whitea, izdižu do statusa ikona industrije. Istovremeno, smatram da streetwear nije izgubio na autentičnosti, već se razvija i evoluira. On je postao platforma za izražavanje i prikazivanje različitih stilova, utjecaja i kulturnih elemenata.

Važno je napomenuti da je streetwear postao mainstream, ali to ne znači da je izgubio svoju bit. Naprotiv, vidimo kako se dizajneri i brendovi nastavljaju izražavati kroz autentične priče, inovativan dizajn i suradnje s drugim umjetnicima. Streetwear je postao neizostavan dio mode i popularne kulture, a njegova snaga leži u sposobnosti da premosti razlike između visoke mode, ulične mode i subkulture. Dakle, streetwear nije izumirući trend, već je pokazao svoju sposobnost da se prilagodi promjenama i ostane relevantan u dinamičnom modnom svijetu.

Što čini dobar streetwear brend? Po čemu se Bomber izdvaja od konkurencije?

- Bomber se izdvaja od konkurencije na nekoliko načina. Ono što nas čini posebnima je naša sposobnost da spajamo različite stilove i utjecaje, kao što su streetwear, high end moda, glazba, emocije i životni stil mladih generacija. Nismo samo fokusirani na jedan segment, već pokušavamo stvoriti spoj različitih elemenata koji odražavaju autentičnost i raznolikost našeg brenda.

Svaka naša kolekcija zastupa tri ključne stavke: glazba, emocije i mladost (youth). Kroz njih crpimo inspiraciju i stvaramo naše kolekcije, a svaki komad odjeće ili dizajn koji stvaramo ima dublje značenje i povezanost s navedenim stavkama. Naša filozofija je da moda nije samo odjeća, već sredstvo izražavanja i prijenosa emocija. I naša nadolazeća kolekcija "Overthinkers" posvećena je mladima koji preispituju i analiziraju svijet oko sebe. Na taj način pokušavamo stvoriti veze s našom publikom i pružiti im ne samo modnu odjeću, već i emocionalno iskustvo. 

 U čemu ste beskompromisni i što nikada ne biste pristali ‘potpisati‘ (u smislu kreacije)?

- Bomber je brend koji sam stvarao s ciljem da izrazim svoju kreativnost i stvorim nešto autentično. U tom procesu, nikad se nisam fokusirao na novac i ne bih nikada pristao ‘potpisati‘ nešto što bi ugrozilo imidž i vrijednost Bombera, bez obzira na ponuđeni iznos. Za mene je važno zadržati integritet i autentičnost brenda, nastaviti razvijati i stvarati na način koji odražava ono u što vjerujem. Beskompromisno se držim svojih ideja, vizije i vrijednosti koje su temelj Bombera. Ne bih pristao na kompromise koji bi umanjili kreativnost, originalnost i emotivnu dubinu koju pokušavamo prenijeti kroz naše kolekcije. Na kraju krajeva, Bomber nije samo modni brend, već je to način da izražavamo naše emocije, stavove i povezujemo se s ljudima na dubljoj razini. To je nešto što ne bih nikada pristao žrtvovati u zamjenu za materijalne dobiti.

Kako izgleda vaš kreativni proces, gdje pronalazite inspiraciju i motivaciju?

- Smatramo da su emocije temelj ljudskog postojanja i da one daju dublje značenje našim životima. Iz tog razloga, moto našeg brenda je: "Oni koji nemaju emocije, ne postoje." Vjerujemo u snagu emocija kao katalizatora za kreativnost, individualnost i izražavanje identiteta. Upravo ta autentičnost i povezanost s našom ciljanom publikom čine nas jedinstvenim brendom koji se ističe u svijetu mode.

Koliko je kod kreiranja streetwear komada izazovnije ponuditi nešto inovativno, drugačije, mora li tu uvijek postojati i storytelling?

- Kreiranje inovativnih i drugačijih streetwear komada može biti izazovno s obzirom na konkurenciju i dinamičnu prirodu industrije. U tom kontekstu, storytelling ima ključnu ulogu u isticanju brenda i stvaranju veze s potrošačima, jer stvaranje priče oko naših komada omogućava nam da izrazimo jedinstvenost, privučemo pažnju i izgradimo odan community. Međutim, istovremeno prepoznajemo da sama odjeća također ima važnost i može biti inovativna i drugačija bez dodatnog storytellinga. Dakle, kombinacija izuzetnog dizajna, kvalitete izrade i uvjerljive priče čini streetwear komade privlačnim i relevantnim u današnjoj modnoj industriji. Storytelling može dodati dodatnu dimenziju, ali sam dizajn i izvedba također igraju ključnu ulogu u stvaranju nečeg posebnog i originalnog.

Gdje možemo pronaći Bomber komade?

- Na našoj službenoj internetskoj stranici gdje se nalazi naša cjelokupna kolekcija, a osim toga Bomber je prisutan u fizičkim trgovinama diljem svijeta: zemlje poput Italije, Njemačke, Austrije, Belgije, Španjolske, Saudijske Arabije, Japana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Sjedinjenih Američkih Država, Kanade i Australije. 

Jeste li više fokusirani na globalno tržište?

Da, Bomber je usmjeren na globalno tržište i ima viziju proširiti svoj utjecaj diljem svijeta. Naš cilj je promovirati i predstaviti hrvatsku modnu scenu na međunarodnoj razini te staviti Hrvatsku na svjetsku modnu mapu. Bomber se ponosi svojim hrvatskim korijenima i nastoji prenijeti jedinstveni karakter hrvatske kreativne scene na globalnu razinu.

Community je važan dio svakog brenda, kako dopirete do svoje zajednice i ima li publika danas veća očekivanja?

- Community smatram ključnim dijelom brenda i neprestano nastojim ostvariti snažnu povezanost s publikom. Komunikacija se odvija se na više razina, kroz društvene mreže poput Instagrama, Facebooka, TikToka i youtubea, gdje redovito komuniciramo sa zajednicom putem objava, priča i komentara. Organiziramo i posebne događaje, poput lansiranja kolekcija ili pop-up trgovina, na kojima imamo priliku izravno se povezati s našom zajednicom. Ova interakcija omogućuje nam da stvorimo osobni dojam i da čujemo povratne informacije iz prve ruke. Važno je istaknuti da publika danas ima sve veća očekivanja od brendova, oni traže autentičnost, transparentnost, održivost i osobni angažman. Kontinuirano se prilagođavamo i napredujemo kako bismo osigurali da naša zajednica ostaje zadovoljna i angažirana.

Gdje sebe (i brend) vidite za pet ili deset godina?

- Vidim Bomber kao kontinuirano rastući, utjecajan modni brend i pokretačku snagu u industriji streetweara. U idućih pet ili deset godina, želimo proširiti našu prisutnost na globalnoj razini i postati prepoznatljivo ime diljem svijeta. Vidim nas kao vodeći brend koji ne samo da prati trendove, već ih i postavlja svojim inovativnim dizajnom, kvalitetom i kreativnošću. Naša zajednica će i dalje biti ključna te ćemo nastaviti graditi snažnu vezu s našim obožavateljima, a nastojat ćemo unaprijediti i održivost u našem poslovanju i proizvodnji, pridržavajući se etičkih i ekoloških standarda. Želimo biti primjer odgovornog brenda koji brine o okolišu i društvu. Ukratko, vidim Bomber kao kontinuiranu priču uspješnosti, strasti i kreativnosti, koja inspirira ljude širom svijeta. Ostajemo otvoreni za razvoj i promjene, dok istovremeno zadržavamo našu jedinstvenost i vrijednosti koje su nas definirale od samog početka.